evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Masa de duminică  -  Fragmente de... viaţă  -  Înălţarea  -  Groparii  -  Povestea ţării Nucalanoi  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  Meduza (X)  -  Luminile oraşului XXII  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Caseta pirografiată  -  Felix II  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Închis  -  Luminatii, efemeride simbolice  -  Unde dai şi unde crapă!  -  Ceasul voinicului  -  Istoria spirilor de la începuturi până la trecerea munţilor  -  Ziua în care pământul s-a oprit  -  Resacul Timpului  -  Copilul gheţii  -  Imdiola  -  Paznicul grădinii de piatră  -  Primăvara nucleară  -  Evadare din Paradis  -  Regele animalelor  -  Poveste de mahala III : Foamea!  -  Odă pentru Măria Sa, Îngerul nostru  -  Omul apropiat  -  Luminile oraşului 2 (III)  -  De o sută de ori Adrian  -  Mutare disciplinară  -  Planeta ascunsă  -  Liniştea  -  ªi atunci...  -  Proiecţionistul  -  Ceaţa  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Duel în Lumea Visurilor  -  Invizibilul  -  Corabiile lungi  -  Fragmentalism  -  Descoperirea  -  Jazzonia : Cartea Cruciadelor  -  Moştenire de familie  -  Jocul libertăţii  -  Lacrimi de stea  -  Călătoria unui artist...  -  Sunet pentru suflet  -  Emoţia reîntoarcerii


Scriitoarele fantasy şi revoluţia romantică a literaturii Heroic Fantasy

Scriitoarele fantasy şi revoluţia romantică a literaturii Heroic Fantasy
  Mircea Cărbunaru
Colecţionarul
Accidentul
Modern, monden, mundan
Ucronia: o istorie paralelă
Fantasy şi Heroic Fantasy
varianta print

Mircea Cărbunaru



Publicat Vineri, 14 Decembrie 2001, ora 10:05

       În aparenta literatura Heroic Fantasy (H.F.) este un produs artistic prin excelenta... masculin. Creat, promovat si citit în special de barbati. Spunem în aparenta pentru ca, asa cum precizam si în prima parte a acestui articol, traslatarea literaturii Sword and sorcery (spada si vrajitorie) înspre fantezia eroica s-a produs în anii '70. Întâmplator sau nu, fenomenul aratat coincide cu perioada feminismului militant din Statele Unite. Cert este ca începând cu 1974, în spatiul anglo-saxon, scriitoarele încep sa se impuna din ce în ce mai autoritar în science-fiction si, chiar daca unora le vine greu s-o recunoasca, rolul femeii-scriitor în evolutia literaturii H.F. este capital.

      În 1974 ­ Ursula K. Le Guin spargea "gheata" la decernarea Premiului HUGO (cea mai valoroasa distinctie în domeniu care se acorda pentru lucrarile literare scrise în anul precedent decernarii) cu povestirea "The Ones Who Walk from Omelas" (Cei care pleaca din Omelas), lucrare care nu era de factura fantasy, dar arata ca femeile pot scrie la fel de bine science-fiction ca si barbatii.

      Tot în 1974 apare prima antologie feminista denumita "Women from Wonder" (Femei ale Miraculosului) si care cuprindea multe dintre numele ce vor fi mentionate în continuare. Apogeul literar al acestui feminism militant este atins în perioada 1975-1977, prin lucrari percutante precum "The Female Man" (Barbatul Femeie) al scriitoarei Joanna Russ.

      În ceea ce priveste literatura fantasy si în special H.F., ea va fi evident influentata de scriitoarele SF care, fie si numeric, nu au fost chiar putine.

      Literatura fantasy începe sa treaca prin transformari profunde deplasându-se atentia de pe actiune pe constructia minutioasa a textului, pe latura sa romantica si poetica. Personajele încep sa capete culoare. Dramele interioare se amplifica. Textele sunt mai descriptive si îmbogatite cu o paleta stilistica mult mai elaborata. De asemenea "dictatura" personajului masculin idealizat capoteaza în fata unor personaje feminine cu adevarat exceptionale. Asemanator cu textele literare, pe tarâm editorial si în diferite medii competitionale personajul feminin nu mai este unul secundar.

      Din Anglia, Tanith Lee ­ demonstreaza prin lucrari precum "The Birthgrave" (1975) ca se poate combina heroic fantasy cu science fiction fara nici o problema daca autorul stapâneste o scriitura buna. De altfel Tanith Lee a reusit sa atraga atentia prin frumusetea ei si printr-un machiaj aparte. În multe rânduri ea a reprezentat deliciul Conventiilor Internationale SF aparând îmbracata precum magicienele din cartile sale.

      O alta scriitoare apreciata de critica si fanii genului este Carolyne Janice Cherry care scria în 1975 "Gate of Ivrel" (Poarta Ivrelului), "o saga H.F. ­ barbara si stralucitoare", cum o aprecia exigentul critic francez Jaques Sadoul în "Istoria SF-ului Modern", Ed. Vremea 1997, Bucuresti.

      De altfel C.J. Cherry îsi va proba talentul ceva mai târziu, în 1982, când va obtine premiul HUGO pentru un roman exclusiv SF, "Downbelow Station".

      Tot în rândul din fata al scriitoarelor fantasy îsi face loc si Joane D. Vinge, mai întâi cu textul "Eyes of Amber" (Ochi de chilimbar -1977) culminând cu "The Snow Queen" (Regina zapezilor), roman pentru care a primit în 1981 Premiul HUGO (roman aparut si în limba româna la Ed. Pygmalion 1996, Bucuresti).

      În 1979, doua scriitoare americane (lucru fara precedent) îsi disputa talentul pentru obtinerea premiului HUGO: Marion Zimmer Bradley cu o carte science-fantasy, denumita "Storm Queen" (Regina furtunii) si Vonda McIntyre cu "Dreamsnake" (Sarpe de vis), ultima reusind sa-si adjudece prestigiosul premiu.

      Tot în 1979, alta scriitoare americana face furori cu primele doua volume dintr-o impresionanta saga heroic fantasy: "Watchtower" (Turnul de garda) si "Dancers of Arun" (Dansatorii din Arun). Pe marginea acestei trilogii, acelasi critic Jaques Sadoul se amuza comentând ca nu are ce-i reprosa trilogiei având în vedere ca autoarea este si o excelenta practicanta de aikido si arte martiale, ceea ce ar însemna ca sexul slab nu mai este chiar atât de slab, iar femeile-scriitor nu mai sunt demult un subiect usor de neglijat.

     

© Copyright Mircea Cărbunaru
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online