evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Înger în oglindă  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Pescăruşul  -  Halta părăsită  -  Poveste de culcare  -  Mamal - Oraşul  -  În tren  -  Întreg  -  Dumnezeul unei lumi mărunte  -  Scrisoare din Hipercubul 13  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (III)  -  Din vitrină  -  Întâlnirea  -  Fereastra din spate  -  De o sută de ori Adrian  -  Cinci personaje în căutarea unor măşti vesele  -  Arma secretă  -  Nouăsprezece zile (II)  -  Ghavany  -  Război obişnuit  -  Stăpânul - Volumul I : Răpirea zeilor  -  Colecţionarul de îngeri  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  ROV-27  -  Coşmar  -  Mamă de duminică  -  Floarea de loldilal  -  Chat Room  -  Întunericul vieţii  -  Jocul Zeilor (VIII)  -  Novo Homo Sapiens  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Ultima eclipsă (II)  -  Pacientul  -  Jeopardy  -  Copilul Visător cu Mâinile de Aur  -  Ciorna  -  Luminile oraşului XXVI  -  În tren  -  Crist sideral  -  Conştientizarea  -  Lumea prin ţeava puştii  -  Sete  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Nu vreau să fiu un erou !  -  Ion cel fericit  -  Fata din vis  -  Aici şi acum  -  Casa galbenă  -  Peştera I


Modern, monden, mundan

Mircea Cărbunaru



Publicat Vineri, 14 Decembrie 2001, ora 10:05

       Editura Dacia tiparea, în urma cu trei ani, cartea universitarului Marius Jucan (de la Babes-Bolyai, Cluj) "Fascinatia fictiunii sau despre retorica elipsei", o superba lucrare eseistica despre fictiune si literatura moderna. Privita numai din perspectiva mainstream-ului, abordarea fictiunii în lucrarea lui Marius Jucan este totusi un model analitic adaptabil si pentru science-fiction.

      Asadar "Modern, Monden, Mundan". Titlul nu-mi apartine. El era subscris (în lucrarea amintita) unei analize referitoare la creatia lui Camil Petrescu, mai mult ca o deviza emblematica pentru cartea de referinta a acestuia: "Patul lui Procust".

      În cartea lui Marius Jucan modernitatea este privita mai degraba prin "calitatea de a fi modern". Modernismul în acest caz se încadreaza ideii de inovare si cult al noului, trasatura pe care, din fericire, o au si scriitorii actuali de science-fiction din România. Exemplificativ în acest sens este relatia deosebita construita de câtiva ani între scriitorimea SF din tara si criticul Dan Silviu Boerescu. Este evident ca Boerescu nu a devenit peste noapte un promotor ardent al SF-ului, sau un împatimit al genului. Nu, desigur. Criticul a vazut mai degraba potentialul novator existent în autorii români de SF si a facut sapaturi în aceasta directie. El însusi un nonconformist, Boerescu a apreciat iesirile din "matca" ale acestor autori. Lucru binevenit, daca ne gândim ca, de fapt, în mainstream nu prea exista o generatie nouzecista. SF-ul românesc are însa o astfel de generatie care si-a confirmat valoarea prin zecile de carti care au aparut în ultimii ani.

      Ca si în creatia lui Camil Petrescu, gasim la aceasta generatie o exploatare intensa a decalajelor. Mai exact, se poate remarca o centrare pe contraste care alcatuiesc nu forma textelor, ci chiar fondul acestora. Derizoriul, absurdul, esecul generalizat devin astfel instrumentele preferate ale autorilor SF din România, poate chiar un manifest al nouzecistilor care au încercat, de exemplu, sa se refugieze initial în controversatul curent cyberpunk. Numai ca elementele aratate tradeaza, pe undeva, si o anumita lipsa de identitate culturala. Modernitatea generatiei '90 sufera la rându-i de lipsa unei identitati culturale. Prin urmare ea a functionat mai degraba prin "mode" si perioade de aliniere literara la anumite curente, concretizate la un moment dat printr-un soi de "mondenitate" care s-a polarizat, de exemplu, în jurul Jurnalului SF. Existau literar numai aceia care se gaseau în interiorul perimetrului elitist generat de Jurnalul...

      De asemenea, sub aparenta unei "mode" literare s-a experimentat mult, exagerat de mult, lucru ce a dus la incapacitatea de a gasi o identitate culturala viabila si persistenta.

      În ciuda efectelor negative avute asupra dezvoltarii naturale a ceea ce se scria prin anii 1994-1996, trebuie s-o recunoastem ca, tocmai mondenitatea acestui cerc este cea care a generat stabilitatea functionala în sânul miscarii SF din România, a polarizat potentialul creatiei SF autohtone. Mai mult decât atât a schitat si contururile unei generatii '90, ale carei performante au iesit abia acum la lumina, dupa desprinderea de "mode" gen cyberpunk.

      Doar acum, în 2001 putem sa vorbim de o regasire a firescului în science-fiction. Referitor la acest aspect, revin la lucrarea "Fascinatia fictiunii..." si remarc termenul de "mundan" pe care autorul Marius Juncan îl atribuie tot creatiei lui Camil Petrescu. Desigur el ar putea fi circumscris si altor autori precum George Calinescu si Cezar Petrescu.

      Mai explicit, strict în parametri literari, termenul tine mai ales de confruntarea permanenta cu lumea, cu existenta reala cruda... La fel ca si scriitorii "modernisti" din perioada interbelica, actualii scriitori SF abandoneaza definitiv pitorescul, mentalitatea pozitiva, pentru aria derizoriului, a prabusirii în sine. Ceea ce rezulta de aici este un soi de literatura avertisment care nu este chiar lipsita de calitati. Difera doar mijlocul prin care cititorul ajunge la cunoastere. Faptul ca el filtreaza o idee prin intermediul unui "tipar negativ", nu înseamna ca el n-a înteles ideea în sine.

      Din aceste motive nu este posibila o comparatie, o raportare la literatura americana de profil, dar nici nu o sa avem o piata de carte ca a lor. Poate peste mai multi ani când scriitorul român se va fi despartit de realitatea sociala din prezent, de trecutul deloc seducator si de pesimismul sau congenital... Fiindca, la momentul actual, a fi român este într-adevar o adevarata profesie. Si nu una tocmai usoara.

     

© Copyright Mircea Cărbunaru
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online