evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Criminali Umanitari  -  Cerşetorul  -  Iluzia viselor  -  În căutarea lacrimilor pierdute  -  Întreg  -  Vatmanul - O pasiune  -  Secretul  -  Cincizeci  -  Servisul Auto  -  Colecţionarul de îngeri  -  Legendele Căutării (II)  -  Zona 25  -  ªi vremea vine ca să plângi  -  Extratereştrii alienaţi  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Striptease  -  Mamă de duminică  -  În căutarea zborului  -  Mr. Loverman  -  Iubirea de pe Venus  -  Somnul  -  Un viol ratat (Din neant)  -  Vatmanul - Mass Media  -  Lumea prin ţeava puştii  -  În umbra deasă a realităţii  -  Icoana  -  Castravetele  -  Drumul spre (II)  -  De aici, de sus...  -  Luminile oraşului VI  -  Luminile oraşului XXXII  -  Nick  -  Arma secretă  -  Coana mare se mărită  -  Damnarea numelui  -  Drumul spre  -  Muza  -  Mamal - Oraşul  -  Alfa şi Omega  -  Zodia de apă - Niagara poetry  -  Al nouălea iad  -  Odă pentru Măria Sa, Îngerul nostru  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (II)  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Călătoria  -  Portiţa  -  Lunga vară  -  Amintirile unei lumi departe, departe de tot  -  Schimbare de management  -  Sindrom de plecare sau Povestiri dintr-o cârciumă de la marginea galaxiei


Literatura de sertar

Literatura de sertar
  Robert David
The Big "C"
Things to remember
It is war
Unknown, unseen
The civil society
varianta print

Robert David
trebordivad.wordpress.com



Publicat Luni, 17 Februarie 2003, ora 10:05

       Scrisul, prin însasi acceptiunea sa, reprezinta un mod de a rosti ne-rostitul. Literatura însumeaza stari, frustrari si, uneori, tradari. Iar literatura de sertar masoara în cuvinte ascunse istorie, oameni, evenimente, ca si cum o bucata de realitate se recolteaza la un moment dat si se conserva între doua coperti, pâna ce vremurile vor permite eliberarea spiritelor.
      Critica româneasca deplânge subtirimea marturiilor epocii de trista amintire, precum si putinele figuri care au aparut pe firmamentul literelor post revolutionare. Avem conflicte între generatii, dispute personale, stiri subversive, precum si figuri ultra-mediatizate. Dar nu avem oameni care sa se impuna si sa devina repere. Iar pentru acest lucru nu este de vina istoria, ci jocul cu cartea, al carui unic sforar este editorul.
      O revolutie reala vine dinspre oamenii obisnuiti. O revolutie fabricata apare ca o extensie a televiziunii. În momentul în care Televiziunea Româna a transmis în decembrie '89 revolutia în direct, putini s-au gândit cât de dificil este sa emiti din mijlocul unor evenimente pe care un privitor atent cu greu le-ar fi putut explica. Dar televiziunea a câstigat revolutia si i-a propulsat pe viitorii conducatori.
      La 14 ani de la "evenimente", societatea civila exista numai daca apare la stirile serii. Si cum stirile astea trebuie sa respecte o reteta de succes, societatea civila fie îsi închipuie ca greseste pe undeva, fie renunta sa mai pulseze, si se complace într-o indiferenta care poate fi speculata. E suficienta o stire socanta ca sa risipeasca un demers institutional. E de ajuns o demonstratie de forta, urmata de o tacere îndelungata, pentru a descuraja o initiativa care deranjeaza.
      Pe acest fundal poleit cu sclipici holiwood-ian, realitatea necosmetizata este socanta. Oamenii se înghesuie ca sa-si achite darile la stat, administratiile locale sunt depasite de evenimente, iar platitorul de impozite se strecoara serpuind printre niste gropi absurde. Scriitorul, iesit dintre peretii hidosi ai blocurilor, se întâlneste finalmente cu editorul. Editorul îi zâmbeste, îl prinde de cot, îsi clatina capul si-l asigura pe autor de cele mai bune intentii. Iar literatura de sertar naste în continuare dispute aprinse.
      O editura de succes este o firma care traieste din vânzari. Un volum se vinde pe o piata libera. Daca piata nu este libera, lucru care se poate simti sau nu, editorul nu are de ales si începe sa îsi desfasoare strategia de imagine. Confectioneaza best-sellers, concepe colectii de succes, intra în jocul televiziunilor si al presei si se preface ca vinde. Autori fara chip devin puncte de referinta exclusiva pentru editor si masti indefinite pentru cititor. Iar jocul functioneaza cu succes, pentru ca el, editorul, are resursele cu care sa dea impresia ca volumele se vând, iar afacerea este rentabila. Dar, de fapt, cititorul nu are bani sa cumpere, iar volumele stau în depozite cu lunile.
      Fara a avea cel mai mic interes sa schimbe sistemul, editorul post-revolutionar participa la târguri internationale, confectioneaza lansari de carte la care participa uneori doar autorul, iar afacerea prospera spectaculos, desi piata este moarta si îngropata.
      Pe minciuna se poate cladi un sistem din care numai cine nu doreste pleaca nemultumit. Pentru ca jocul dureaza de zeci de ani, iar cei care fac regulile sunt legati de o prietenie pe care oamenii obisnuiti nu o pot pricepe.
     

© Copyright Robert David
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online