evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Piatra  -  Evadare din Paradis  -  Învingătorul ia totul  -  Sharia (fragment)  -  Jocul  -  Răscrucea  -  Curcubeul  -  Proză scurtă  -  Capsula  -  Altă Poveste(?) modernă  -  Kamikaze  -  Transcendere  -  Intoxicaţia. Investirea de novice  -  Copilul gheţii  -  Cioara  -  Comando Fox  -  Ziua în care a dispărut Mircea  -  Regele animalelor  -  Fie-mi apa uşoară !  -  Soldatul  -  Război total  -  Mergem acasă  -  Cadou pentru regele Isrunului  -  Scrisoare din Hipercubul 13  -  Ceasul ispitirii  -  Taxi  -  Al nouălea iad  -  Enigma de cristal  -  Furnizorul de vise  -  Cunoaştere  -  Necunoscutul intrigant  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Planeta Fantomă  -  Viziune  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  Legenda "OMU"-rilor  -  Pânza de păianjen  -  Poveste de mahala II : Oiţa rătăcită  -  Perdeaua lui Simon  -  Acolo unde s-a oprit metroul  -  Portiţa  -  "ªi caii se împuşcă, nu-i aşa ?"  -  Anul 10000  -  Poveste de culcare  -  Unde dai şi unde crapă!  -  Imperiul Marţian contraatacă  -  Amintirile unei lumi departe, departe de tot  -  Uezen  -  La lumina...  -  Bumerangul lui Zeeler


Dicţionar de gânduri : Realism IV

George Şipoş



Publicat Duminică, 19 Martie 2006, ora 19:58

      Cum imi propun sa inchei aici cu contributia lui Luk?cs la intelegerea realismului din perioada lui clasic-franceza, am sa mai amintesc doar modul in care criticul marxist intelege importanta ideologiei pentru opera unui scriitor. In acelasi articol pe care l-am mentionat saptamina trecuta, "Naratiune sau descriere", Luk?cs pune o mare importanta pe maniera in care sistemul ideologic al unui scriitor influenteaza capacitatea acestuia de a intelege realitatea. Desi nu foarte complicata, aceasta idee are, cred eu, nevoie de o explicatie suplimentara si anume cu privire la conceptul de ideologie. In primul rind, e bine sa facem distinctia, mai ales pentru cei obisnuiti cu ideea de ideologie in context negativ (de exemplu, nazism, comunism, totalitarism), intre ideologie ca sistem de idei impus cu forta unei mase de indivizi si ideologie ca simpla formula prin care fiecare dintre noi intelege realitatea inconjuratoare sau pe sine insusi/insasi ca individ in lume. Fiecare dintre noi are o ideologie, si folosesc aici conceptul de ideologie asa cum a fost el inteles de Louis Althusser, in a sa "Ideologie si aparate statale ideologice" (1965), si anume ca parte a ceea ce Marx numea suprastructura, la care Althusser adauga conceptul de ?subconstient? din psihanaliza lui Freud si Lacan. In acest fel, ideologia devine ceea ce am spus mai sus, ?relatia? fiecarui dintre noi cu realitatea inconjuratoare si modul in care intelegem aceea realitate prin prisma sistemului nostru propriu de idei. Consider ca odata facuta aceasta precizare, pozitia scriitorului lui Luk?cs devine mult mai clara. Scriitorul este acela care poate oferi un punct de vedere original, neobisnuit si la care cititorul al carui ochi nu este ?antrenat ideologic? sa vada anumite aspecte ale realitatii, nu are acces. Ca marxist, Luk?cs, sustine ca ceea ce ?vede? scriitorul sint relatiile sociale care se stabilesc prin fire invizibile in societatea umana, dialectica din spatele ei. Scriitorul, spune Luk?cs ?trebuie sa vada lumea in dinamica ei contradictorie...?.
      Valoarea unui scriitor consta in abilitatea lui de a se pozitiona intr-o zona ideologica de unde are acces la ?totalitatea realitatii?. Fara o asemenea pozitie, un scriitor, considera Luk?cs, nu poate nici descrie, si nici nara (daca va amintiti diferentele dintre cele doua concepte de saptamina trecuta). ?Importanta ideologiei este aceea ca ofera posibilitatea de a vedea contradictiile vietii intr-un context fructuos, ordonat - o capacitate de baza pentru a te simti si gindi bine, si, prin extensie, pentru a scrie bine. Cind un scriitor e izolat de bataliile vitale ale vietii si de diverse alte experiente in general, orisice chestiune ideologica din opera sa devine abstactie, indiferent daca abstractie pseudo-stiintifica, mistica sau fara relevanta cu privire la problemele vietii...?.
      Scurta si foarte succinta mea incursiune in lumea critica a lui Luk?cs o inchei aici si ma voi intoarce la fenomenologie si la necesitatea stabilirii unei uniuni de idei intre naratiune si cititor, uniune pe care o anuntam la inceputul acestui eseu.

© Copyright George Şipoş
Sursa :   Obiectiv
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online