Mr. Loverman  -  Luminile oraşului X  -  "ªi caii se împuşcă, nu-i aşa ?"  -  Triunghiul roşu  -  Jocul Zeilor (I)  -  Mărire şi decădere  -  Schimbare de management  -  Dl. Ics  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (III)  -  Omu' nostru de "sus"  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Improvizaţie (teatru burlesc)  -  O noapte într-un ceas  -  Sinucigaş plătit  -  Pânza de păianjen  -  Engel  -  Omul cu păsări  -  Claviaturi  -  Destin  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Cojocul (Cujuh)  -  Mergem acasă  -  Universul lent  -  Luminile oraşului XXIV  -  Omul apropiat  -  Mutare disciplinară  -  Groparii  -  Dependent TV  -  "Coincidenţă !" au strigat  -  Vânătorii de poveşti  -  Pânza de paianjen  -  Coconul  -  Lacrimi de stea  -  Jocul  -  Stăpânul - Volumul I : Răpirea zeilor  -  Colecţionarul  -  Luminile oraşului IV  -  Cincizeci  -  Fiii lui Rawser  -  Drumul spre  -  Luminile oraşului XVIII  -  Paradox  -  Transplant de suflete...  -  Cruciada bucătarilor  -  Puterea pereche  -  Câmpurile magnetice ale lui Belizarie  -  Gender X  -  Hora Ielelor, Pensiune II  -  Meduza (III)  -  Bătălia pentru supravieţuire

Reacţii la decernarea premiilor "Vladimir Colin"

Publicat Duminică, 17 Decembrie 2006, ora 11:18

In urma decernarii premiilor "Vladimir Colin" pentru literatura Science Fiction româneasca, eveniment ce a avut loc luni, 11 decembrie la Libraria "Carturesti", au aparut cateva reactii pe site-urile si blogurile SF romanesti.

Iata cateva dintre ele :

Millennium Newsblog

Horia Nicola Ursu

millenniumpress.blogspot.com

Premiile Colin: autopsia unui act ratat

O mentalitate nociva, pe care o credeam muribunda (daca nu chiar îngropata de tot odata cu îndepartarea lui Alexandru Mironov de zona F&SF si orientarea sa catre alte domenii mai lucrative), pare a fi caracterizat în mod simptomatic organizarea decernarii Premiilor Colin din acest an. Parca ar fi un blestem de care pasionatii de fantastic si science fiction de la noi nu reusesc sa se elibereze. Esenta acestei mentalitati e pur româneasca, ea putînd fi întîlnita în felurite ipostaze de-a lungul vremii, de la heliadescul "Scrieti, baieti, numai scrieti!" la heirupista tentativa de valurire a meduzei bufniliene pe sute de forumuri si liste de discutii. Precum am spus, semnele ei (amatorism, heirupism, o anume apetenta pentru formele fara fond) pot fi decelate si la Premiile Colin.

Mai întîi a fost un anunt transmis de Traian Badulescu pe listele de discutii, prin care se vestea lumii ca Premiile Colin n-o muritu', ci numa' o tîr' s-o hodinitu', maaaaai! Potrivit acelui prim anunt, trei premii urmau sa recompenseze activitatea literara de exceptie depusa de autorii români între 2002 si 2006. Se dadea si o lista de nominalizari, cu noua nume perfect onorabile, din care un juriu avînd componenti la fel de onorabili aveau sa-i selecteze pe cîstigatori. N-am fost singurul si nici cel dintîi care a semnalat ca nu era cu putinta ca intervalul de selectie sa fie 2002-2006, cîta vreme anul din urma nici macar nu se încheiase. Într-un tîrziu, Traian Badulescu a revenit cu precizari, confirmînd ceea ce îmi spusese la Gaudeamus maestrul Hobana (principalul responsabil, alaturi de Gérard Klein, pentru însasi existenta acestor premii): perioada de selectie luata în considerare a fost 2002-2005.

Asadar, 2002-2005... Parcurgînd lista nominalizatilor (în care scriitori în toata puterea cuvîntului stau în chip democratic alaturi de debutanti care n-au confirmat înca), nu m-am putut abtine sa nu remarc absenta mai multor nume care, în intervalul luat în considerare, au publicat carti ce vor ramîne în mod cert în istoria genului de la noi.

continuare pe millenniumpress.blogspot.com

Romania SF Online

Dan Dobos

Istoria nespusă a scrierii Abatiilor

Fericit în urma cu câteva zile cu un premiu I la cea de-a treia editie a decernarii premiilor "Vladimir Colin" pentru literatura Science Fiction româneasca, unde a câstigat cu Trilogia Abatia, Dan Dobos este elegant si, printr-o întoarcere din condei, explica pe situl sau http://www.dandobos.ro/ de ce pare ciudata întâmplarea cu premiile:

"Acum eu ce sa zic? Mai degraba as opina ca Abatiile nu se pot compara just cu ceea ce scrie Florin Pîtea. Pur si simplu comparatia nu functioneaza, fiindca nici scopurile, nici mijloacele artistice si nici motivatia nu ne sînt aidoma."

Marian Coman

Nedumeriri

Nedumeririle mele se leaga de felul in care au fost facute nominalizarile. Nu, nu am vreo problema personala legata de acest aspect - volumul meu nu este unul de proza SF, asa ca nu aveam ce cauta printre nominalizari. Pe de alta parte, daca stau sa ma gindesc, nici cartea lui Gheo, cea de la Polirom, daca despre ea e vorba (ca doar nu a fost nominalizat pentru volumele de publicistica), nu este una de literatura SF, ci de proza fantastica.

Apoi" de ce, printre nominalizari, nu se afla si Roxana Brinceanu, pentru romanul "Sharia", aparut in ianuarie 2006, ca - nu-i asa? - "au fost luate în discuţie volumele apărute în perioada 2002-2006″? Ori Michael Haulica, pentru cele doua editii ale Sarei, aparute in 2005, respectiv 2006?

Dar cel mai aiurea mi se pare ca sint nominalizati autori si nu carti. Cum se face jurizarea?

continuare pe mariancoman.wordpress.com

Michael Haulica

preluare "Obiectiv SF"

Am fost luni, 11 decembrie, la Libraria Carturesti, unde a avut loc ceremonia de decernare a premiilor Vladimir Colin 2006. Juriul, alcatuit din Ion Hobana (presedinte), Mircea Oprita, Liviu Radu, Catalin Badea-Gheracostea si George Ceausu, a luat in considerare volumele F&SF romanesti aparute in perioada 2002 - 2005.

Initial Premiile Vladimir Colin s-au acordat pentru cea mai buna carte a anului. In 2000 aceasta a fost "Sfisierea" de Ona Frantz (Ed. Dacia, 1999), iar in 2001 premiul I l-a luat Liviu Radu pentru "Constanta 1919" (Ed. ProLogos, 2000). Dupa patru ani de pauza, se anunta reluarea premierii, si ca sa se lege lucrurile intre ele, juriul a hotarit sa acopere perioada 2002 - 2005.

Surpriza a venit cind s-au anuntat nominalizarile, acestea nefiind titluri de carti, ci autori. Si-atunci, ce sa intelegem? Ca Premiul Colin nu mai este pentru cea mai buna carte? Premiile au mers la autori, in textul comunicatului fiind pomenite doua sau trei volume ale autorilor respectivi aparute in acea perioada.

Sa n-o mai lungesc. Premiile Vladimir Colin 2006 au revenit lui Dan Dobos, premiul I pentru trilogia Abatia (Abatia, Blestemul Abatiei si Abatia Infinita), Sebastian A. Corn, premiul II pentru "Cel mai inalt turn din Baabylon" si "Imperiul Marelui Graal", si Florin Pitea, premiul III pentru "Necropolis" si "An/Organic".

De aici se vede ca nu s-a premiat cea mai buna carte (fie si asa, ca la scoala, cu premiile I, II si III). Si-atunci? Ce mai ramine din aceste premii? Care e rostul lor? Se premiaza autorii pentru activitate editoriala? Marturisesc ca m-a luat prin surprindere hotarirea juriului si transformarea premiilor in... habar n-am in ce. In loc sa inchegam o traditie, o risipim.

Sa mai spun ca volumul "Necropolis" al lui Florin Pitea a aparut in 2001, deci in afara intervalului jurizat? E drept, in 2004 a aparut editia a doua, dar... tot nu se pune.

Avem noi un talent deosebit de a ne da cu stingul in dreptul sau de a goli de semnificatii tot ce reusim (cu greu) sa construim.

Mi-a lasat un gust amar "manifestarea" de la Carturesti. A fost ca pe vremuri, la UTC: am bifat actiunea. Dar decit asa... mai bine lipsa.