Nyprus  -  ªarpele Midgardului  -  Contrapaganda  -  Boaba de spumă  -  Proces neverbal  -  Bella. Moartea unui body-guard  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Engel  -  Meduza (XI)  -  Praf minune (II)  -  Proprietate cu casă şi pădure  -  Luminile oraşului XXXI  -  Duhovnicul  -  Turnul de calcar  -  Eu, Singularul Absolut  -  Duel în Lumea Visurilor  -  Text experimental  -  Noapte bună, Andrei  -  Pânza de păianjen  -  Sclipiri de Soare  -  Psihopatul  -  Mamal - Beciul  -  Luminile oraşului X  -  Principiul alibiului  -  Pacientul  -  Meduza (XII)  -  K  -  Înălţarea  -  Casa de la marginea pădurii  -  Luminile oraşului V  -  Călătorie la Muzeul Quale  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Cojocul (Cujuh)  -  Metastază  -  Archeopterix  -  Răscrucea  -  O şansă pentru câţiva  -  Luminile oraşului III  -  Strada inocenţilor  -  O lumânare pentru mama !  -  Din vitrină  -  Plasa pe jăratic  -  Gânduri  -  Omul cu păsări  -  Paradox  -  Străinul  -  În vizită la psihiatru  -  Destin  -  Eu şi Cu Mine  -  Fiii lui Rawser

Ionut Caragea – "Donator universal"

Publicat Duminică, 1 Iulie 2007, ora 10:10

Aparitie exploziva în poezia romaneasca, Ionut Caragea, supranumit si poetul nascut pe Google, îsi anunta la un an de la debut, publicarea celui de-al treilea volum de versuri, intitulat Donator universal. Prefata semnata de poetul si criticul literar Marius Chelaru, începe pe seama unor discutii despre optiunea unor creatori de a-si publica operele pe internet si diferenta între deschiderea oferita de net si cea pe suport clasic(…)

Internetul poate fi o alternativa care trebuie exploatata/ înteleasa/ comentata, dar nu trebuie uitat ca respectarea unor criterii (si estetice) cat se poate de bine definite poate conduce la realizari notabile(…)

Între cei care au ales sa îsi publice creatiile întai pe net si apoi pe hartie se înscrie si Ionut Caragea, de o vreme vietuitor al Canadei. Totusi, poetul subliniaza ca internetul este un mijloc – nu scop în sine în activitatea literara – pentru care a optat fie din motive de cautare, fie din motive de timp sau distanta(…)

Cele trei volume nu difera substantial din punct de vedere tematic/ stilistic, exceptia fiind, oarecum, cuvantul înainte al autorului din Donator universal, în nota confesiv/ explicativ/ sententioasa. De altfel, acestea sunt si în nota poeziei sale, dublate de ironie, introspectie (uneori o oglinda în care vede fie un colt de lume, fie pe sine în lume), observatia (de la banal, tern, truism, la profund, grav). Uneori poezia pare un jurnal/ îndreptar, parca doreste sa împartaseasca/ povesteasca cititorilor prin ce a trecut, ce a învatat din viata, experienta lui (pe care o considera din multe puncte de vedere semnificativa). Uneori versurile par ebose din cotidian/ tern ("eu conduc lumea/ nu lumea ma conduce pe mine.../ însa cum poti conduce lumea fara carnet de sofer?/ în orasul tau nu sunt taxiuri, iubito"), adesea creeaza imagini reusite ("îmi fumez sangele/ cu degete fara filtru/ ma droghez cu dragostea mea/ bolnava de cancer"). Alteori parca ar fi o lectie de viata sau, poate, o confesiune amara ("lasa durerile sa fie amare/ învata sa traiesti fara speranta/ lasa uimirea sa-ti ghilotineze/ toate semnele de întrebare"). Unele poeme sunt scurte (sau din strofe cu putine versuri/ cuvinte), frizand conciziunea cu iz oriental – însa numai formal. Alteori, par niste "definitii" personale (Afara din suflet, Aritmie, Eu la patrat s.a.).

Lecturile evident destul de bogate, plecarea din tara, experienta ruperii de locurile natale, toate sunt prezente, în varii proportii, în poezia lui Ionut Caragea. Scrie parca neavand în vedere canoane si reguli, ci mai mult dorinta de a se confesa, de a "spune", de a iesi din capcana amintirilor. Scrie, spune el, ca "sa ma dau afara/ din suflet". Scrie de dragoste, singuratate, durere, cautare(…)

"Conversatiile" cu/ despre Dumnezeu (care, pana si el, "s-a nascut batran", dar "este capabil/ sa ne asculte pe toti/ sa ne priveasca sa ne iubeasca" – Sub talpa unui pantof), cautarile, drumurile catre/ dinspre Domnul, trasarea unui drum între sine/ suflet si divin penduleaza pe o punte îngusta între orgoliu/ egocentrism ("Eu²= Dumnezeu" – Eu la patrat; "iau cuvantul în maini si lupt/ ca un erou pe frontul suferintei/ pentru eradicarea faradelegilor sfinte" – Abdicarea lui Dumnezeu; "eu conduc lumea/ nu lumea ma conduce pe mine" – Fara carnet) sau, poate, mai curand o specie personala de nihilism ("am primit un mesaj de la Dumnezeu/ îmi spunea ca va veni o zi în care/ va exista o singura biserica universala/ credinta, da, credinta va fi o stare/ de euforie declansata de o perpetua miscare/ spre nihilism") si credinta. Si Dumnezeu e parte la "jocul" vietii autorului, între tangibil/ real si virtual: "îi voi da lui Dumnezeu remove/ de pe lista favoritilor mei / si voi striga tare/ Yahoo!" – Yahoo.

Dragostea, subiect major pentru autor, înseamna mai ales cautare ("ce ma tine în viata/ este iubirea neînteleasa"; "i-am dat iubirii tot ce aveam/ ca pe o ultima sansa" – Maiastra calatoare), suferinta ("din palma ta sarutul/ învata sa zboare/ cazand în prapastia dintre noi" – Inima mea trage clopotele), putina speranta ("te voi iubi prin lipsa mea/ prin neatingerile mele/ prin tacerea mea/ prin tot ce este Incomensurabil" – Ma voi întoarce), decat, mai rar, împlinire. La urma urmei, scrie el, "dragostea/ este o intersectie cu sens giratoriu/ te-nvarti în jurul aceleiasi inimi/ pana ramai fara lacrimi" – Autostop, sau un "ocean fara tarm" – Arca poetului. Cu toate acestea, iubirea (care poate sa poarte si numele Ioana) pare a fi solutia gasita de Ionut Caragea pentru a trece dincolo de teluric, dincolo de cuvinte, pentru a se regasi.

Atent si la aspectul/ grafica cartilor sale, înclinat si spre ludic, nu degaja senzatia ca e interesat sa se încadreze în vreun curent, vreo tendinta anume. Poezia lui pare a reflecta mai curand îmbinarea între cautarea unui stil propriu, a unui limbaj în care sa-si îmbrace discursul, uneori cu rezultate ca balansul între ironie si introspectie, observatie (aparent) detasata si ludic, "joaca" de-a cuvintele sau/ si drumul între doua "lumi", virtuala si reala…(Marius Chelaru)

Poetul si prozatorul Viorel Zegheru, face în postfata volumului Donator universal o scurta analiza hemo-poetica:

Calator pe drumurile prafuite ale cerului si prin nisipurile sentimentelor, poetul, Ulysse plecat peste mari si oceane pentru a-si gasi casa cereasca, ne propune un maraton spre Dumnezeul - Muza. Chiar daca nu îl atinge, el îndrazneste sa ridice pumnul în aer, într-o invocatie plina de tragism. Dumnezeu în aceste poeme este mai degraba un pretext pentru manifestarea egocentrica a poetului, noul Creator. În competitie cu divinul, poetul se asaza în fata realitatii si o priveste direct, fara scrupule, fara modestie.

Copacul acestui volum îsi extrage esentele din sacru (în multiplele sale forme de manifestare sau non-manifestare), din izolarea demiurgica a poetului pierdut în lume, cautator de repere, inventator al unei religii poetice. Poezia lui Ionut propune, impune aproape, o altfel de geneza. De asta data, nu cuvantul devine materie, nu spiritul creeaza realitatea, ci invers. Robinson pe insula poeziei, refugiat în sine ca un condamnat la moarte prin traire, poetul îsi cauta aliati în lumea materiala si spirituala. Iubirea si ramurile sale (femeia, umanitatea) îsi prelungesc umbrele si bucuriile în împaratia populata si poluata cu îngeri si demoni, în care poetul se întroneaza la dreapta lui Dumnezeu sau chiar vrea sa i se substituie. Uneori blasfemator, orgoliul poetului provoaca divinitatea, poate si pentru ca nu are acces la ea decat tangential.

Iubirea este solutia gasita de poetul Ionut Caragea pentru a atinge trancendentul. Iubirea metamorfozeaza lumea sa obscura si torturata... Muza poetului moare în el, transformandu-i sufletul într-un cimitir luxuriant, unde mortii sunt pe jumatate vii si respira, fumand amintiri cu gust de degete fara filtru(...)

Discursul poetic al lui Ionut Caragea are rezonante de revolta, îndemnand la o revolutie samanica, interioara, debarasarea de ipocrizie. Stimul la cunoastere, poezia redescopera radacinile dumnezeiesti îngropate în noi. Fiara trebuie îmblanzita de si prin iubire. "în fiecare om / este captiva o fiara / care se hraneste / cu ganduri " - Iubirea nu sta la gargara

Textul care m-a marcat cel mai mult din acest volum este Oameni rogvaiv: " suntem dispersia luminii / în picaturile de sange / radiatii ale aceluiasi / spectru divin". În paleta acestei mici perle, regasim lumina, sangele si divinul, cuvinte cheie pentru a atinge inefabilul simtirii poetice ce strabate "donatorul universal".

Moartea reprezinta umbra. Complementara iubirii, ea umanizeaza si arunca omul la radacinile timpului, la stadiul de mit...(Viorel Zegheru)

Tanara poeta Ioana Florea, constata ca Ionut Caragea a devenit mai mult decat un poet al muzei, a devenit un poet al sufletelor ratacite, revelatia de care aveam si avem atat de mult nevoie pentru a transcende spre sublim. El a supravietuit jocului iubirii, îngerilor, demonilor, oamenilor, pentru ca în final, pe un ton persiflator, aproape blasfemator dar ancorat puternic în credinta, sa se harjoneasca cu Dumnezeu.

Poetul, introspectiv, este în acelasi timp un justitiar al propriului Eu, al celuilalt Eu cat si al celorlalti Noi. Dragostea i-a scrijelit sufletul în cele mai dureroase poezii, scurgandu-i viata pe hartie pana la ultima picatura de sange. Ionut se avanta în lupta cu destinul, avand pieptul dezgolit si reprosand divinitatii suferinta sa cu un calm dincolo de moarte. Poetul traieste în lumea sa de dincolo de lume, unde trecutul, prezentul si viitorul coexista, numai el îmbatranind postchristic, crucificat de apocalipsa fiecarei secunde.

Iubirea lui Ionut apare ca fiind una « bolnava de cancer », « Dintre toate minunile de pe Pamant », el a ales « viciile pentru a fi fericit » dar în realitate, poetul este salvat întotdeauna de iubirea pentru femeie, pe care o zideste de fiecare data manolic. Poemele sale dinamitarde, aruncand în aer vechile credinte si prejudecati, tanjind dupa iubiri si rastigniri trupesti, ne (re)dau universuri distincte care se întrepatrund reciproc. Osciland existentialist între stari, adesea contradictorii si legate, iubire – durere, revolta – resemnare sarcastica, Ionut Caragea face din înlacrimarile sale poeme, iar din revolte si bucurii – jocuri de-a viata, ca într-un spectacol teatral în care el este si regizor si actor. Poetul trateaza astfel iubirea în mii de senzatii, stari, afecte, fiind cand exuberant, cand jucaus, cand prudent, cand misterios, astfel încat iubirea lui aduna si risipeste, se apropie si se îndeparteaza, apare si dispare, "ca o fata morgana despletindu-si parul în desertul viselor.

Ionut ne marturiseste ca e un "Sfinx îmblanzit" la picioarele persoanei iubite, care-l inspira si-l vindeca de uitare… e un David ce psalmodiaza din Cantarea Cantarilor, pentru Sulamita lui.

Spune despre sine cum ca ar fi un "profanator de morminte în care sunt adormite regine", dar el este singurul care le poate insufla viata, singurul care le poate trezi dintr-o realitate inerta în care nu îsi regasesc rostul...(Ioana Florea)

Mentionand ca recenziile autorilor de mai sus si creatiile poetului Ionut Caragea sunt publicate integral pe siteul www.ionutcaragea.ro , va invitam la aceste transfuzii poetice si ideatice pe undele virtualului.