În noapte  -  Meduza (V)  -  Pure Evil  -  Imperiul Marţian contraatacă  -  Luminile oraşului XI  -  Cum să te fereşti de urs  -  Omul invizibil  -  Războiul  -  Perdeaua lui Simon  -  Meduza meduzelor are dreptate !  -  Tentaţia continuă  -  Legendele Căutării  -  Curcubeul  -  Petrecerea  -  Aedes  -  Creatorul  -  Valea blestemată  -  Tranzit  -  Peştele albastru  -  Mutare disciplinară  -  Poveste cu un cui  -  Pasul craiului de munte  -  Sedrina  -  Cadoul  -  Zombi  -  Proză scurtă  -  Puroi I  -  Colecţionarul  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Ulysse şi Hector  -  Proiecţionistul  -  Camera de la capătul holului  -  Vrăjitoarea  -  Corabiile lungi  -  Hora Ielelor, Pensiune III  -  Primăvara nucleară  -  Follow-Me  -  Boaba de spumă  -  Începutul  -  Taxi  -  Amintiri trecute şi viitoare  -  Cosas de la vita  -  Depozit.02  -  Canicula  -  Întreg  -  Îndelunga aşteptare  -  Înainte ca toate imaginile să dispară...  -  Aripile din cer  -  Capsula  -  Cartea cu autor necunoscut

De la hippie la cyberpunk

Publicat Duminică, 15 Iunie 2008, ora 10:10

William Gibson, următorul autor din Colecţia „Literatura“, este un experimentator. Dincolo de revoluţia SF pe care a declanşat-o, povestea vieţii sale te ţine cu sufletul la gură.

În cei 60 de ani - cât are acum -, William Gibson a apărut pe „genericul“ multor întâmplări mai mult sau mai puţin fericite, mai mult sau mai puţin virtuale, pe care le-a reciclat, începând din anii ’80, într-o formă literară. S-a născut într-un oraş din South Carolina, în 1948, petrecându-şi copilăria între un orăşel banal şi domicilii temporare, dat fiind că tatăl său făcea multe călătorii de serviciu. Însă această mobilitate n-a durat foarte mult, tatăl lui murind într-un accident stupid - s-a înecat într-un restaurant - pe când Gibson era copil.

S-a reîntors în oraşul natal alături de mama sa, unde singurul leac împotriva plictiselii şi a depresiilor ei erau cărţile, pentru ca în adolescenţă să plece la o şcoală privată.

Însă, după moartea mamei, survenită când el avea 9 ani, s-a lăsat de şcoală în favoarea călătoriilor şi a experimentelor pe propria piele, alegând ca destinaţii Europa şi, mai apoi, Canada, unde s-a şi stabilit în 1967, pentru a evita războiul din Vietnam.

„The summer of love“ l-a prins pe Gibson bine ancorat în tot ceea ce însemna contracultură, susţinând mişcarea hippie - orientare de care îl apropiau atât admiraţia pentru beatnici, cât şi cultul unei altfel de morale sau al mediilor care modifică mai mult sau mai puţin starea de conştienţă. Şi-a continuat, de această dată alături de cea care avea să-i devină soţie, călătoriile, următoarele destinaţii fiind ţările fasciste, atras de ceea ce avea să construiască mai târziu în romanele sale: distopii realizabile. Nu colonii robotizate în viitorul generic, ci modele care folosesc tendinţele deja existente ale tehnologiei. S-a înscris într-un târziu la universitate, unde a studiat literatura, şi a început să flirteze la rândul său cu scrisul, iar după absolvire a avut loc întâlnirea sa capitală: cu mişcarea punk.

Momentul în care s-a produs declicul carierei sale literare a fost confruntarea cu scriitorii SF Bruce Sterling şi Lewis Shiner, alături de care a participat, împreună cu soţia sa, la multe convenţii ale practicanţilor şi consumatorilor acestei subculturi. Dacă la începutul anilor ’80 a scris primele povestiri - printre care şi „Johnny Mnemonic“ - în care explora legăturile dintre cibernetică, cyberspaţiu şi o umanitate tehnologizată -, în 1984 şi-a publicat romanul „Neuromantul“, pe care Cotidianul şi Editura Univers vi-l oferă săptămâna viitoare. Rămasă până astăzi cartea-cult a mişcării cyberpunk, „Neuromantul“ a fost folosită mai târziu, când ficţiunile lui Gibson erau deja banale realităţi, într-un joc de computer, iar în curând va fi ecranizată.

Cyberpunk-ul a fost punctul de pornire pentru următoarea subspecie SF cu care avea să fie asociat: steampunk-ul, care îmbină elemente victoriene cu science fiction. Alături de Sterling, astăzi unul dintre cei mai buni jurnalişti ai revistei „Wired“, a scris „The Difference Engine“, roman de bază al acestui curent.

Dacă în 1982 William Gibson breveta conceptul de cyberspaţiu, anul trecut, scriitorul a anunţat că viaţa acestui „copil-problemă“ al său se apropie de final. „Sunt destul de postmodernist încât să cred şi să abandonez credinţa în propriile ficţiuni“, a spus Gibson într-un interviu de acum trei zile.

Sursa :   Cotidianul