Sunet pentru suflet  -  Gri şi roşu auriu  -  Îmbrățișare  -  Cyborg story  -  Puroi II  -  În căutarea lacrimilor pierdute  -  Follow-Me  -  În umbra sorţii  -  Paznicul grădinii de piatră  -  Eu, Singularul Absolut  -  Punct. ªi atât  -  Bătrânul, literele şi noaptea  -  2 fast 4 you  -  Piese de muzeu  -  Visând cu ochiul deschis  -  Norul de argint  -  Pasul craiului de munte  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Asaltul  -  Bodaproste  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Povestea unui suflet  -  Meduza (XII)  -  Meduza (V)  -  Depozit.02  -  Stiinta si tehnica  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Pacientul  -  ROV-27  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  Uchin (fragment)  -  Cosas de la vita  -  Războiul lumilor  -  Cine sunteţi?  -  Striptease  -  Nevastă rea  -  Nu este prima dată  -  Liniştea  -  Praf minune  -  Manifestul de aur al desăvârşirii  -  Sete  -  Dumnezeul unei lumi mărunte  -  Luminile oraşului VIII  -  Pastel  -  Luminile oraşului XVII  -  Luminile oraşului XXIII  -  Renaşterea...  -  Sexibon  -  !NFERNUL (fragment): Autistul  -  Avatarul

BlasterFan: ultima tăbărâre în tabere

George Ceauşu

Publicat Miercuri, 12 Decembrie 2001, ora 10:05

În intervalul 18-23 august a. c. (n.r. 1997), în Insula Mare a Brailei a avut loc tabara de creatie "BlasterFan", organizata de cenaclul "SFera" si Asociatia de Tineret pentru Arte Vizuale în colaborare cu DJTS Braila - tabara conceputa ca un cadru de manifestare deschis creatorilor tineri din domeniile literar (literatura SF), pe de o parte, si artistic, pe de alta (arte vizuale, clip social, BD).

Luni, 18 august, putin dupa prânz, autocarul ne-a dus la bac, am trecut Dunarea si, dupa înca un drum de 30 km am plonjat, la Blasova, într-o aventura a izolarii creative care a luat sfârsit abia sâmbata.

Portret de grup cu "blasterfanatici"

În ultimul moment, s-au conturat invitatii: Mihail Gramescu, Lucian Merisca, George Ceausu, Liviu Radu, Aurel Manole, Adrian Banuta. Au prins bine chiar si neinvitatii: aflat într-o escala prin tara, psihologul Dragos Fifirca (lucrând la Madrid pentru Comunitatea Europeana) a introdus în discutie, cu evidente foloase, fenomenul psiho-social. Un laborator foto, un atelier de modelaj si sculptura, un nucleu de informatica au fost închegate cu posibilitati loco si puse la dispozitia creatorilor, încurajati, pe parcursul manifestarii, sa schimbe atelierele. Aurel Manole si Maria Moisoiu, ajutati de Mircea Carbunaru si Marian Coman, au îndrumat atelierul de pictura si grafica, pentru care vecinatatea taberei internationale de pictura s-a dovedit a fi de bun augur. Lucian Buzea, din partea ATAV, a supervizat Liviu Radu a condus sectiunea literara (Mihail Gramescu, George Ceausu si Lucian Merisca nu s-au lasat condusi, facând si ei câte ceva), Dragos Fofirca a pus bazele sectiunii de scenariu si clip social (însa cei mai multi participanti au vrut s-o ia de la vârf), Mihai Taralunga a dat indicatii teoretice ("BlasterFan News", 2 / 19 august 1997) si a condus o demonstratie practica de navomodele iar Lucian Buzea, din partea ATAV, a supervizat atelierul foto si de arte vizuale.

Premiantii au aparut imediat la orizont si au fost rasplatiti pe masura activitatii din tabara cu premii de catre organizatori, de catre Editurile Rao si Nemira, Dealer (Iasi), apoi de suplimentele "SuperNova" si "Dependent SF". Însasi participarea la tabara poate fi considerata un premiu, tinând cont de faptul ca invitatiile au fost nominale, înregistrându-se cam 25 de participanti din tara, restul fiind braileni. La pictura s-au remarcat Daniela Martinescu (I), Lavinia Turtoi (II), Florentin Stoian (II) si Daniela Costici (III) iar premiile la grafica au fost cucerite de Adina Romanescu si Florentina Gheorghe. În paralel, artele vizuale SF si-au desemnat laureatii: Ramona Eftimie si Adrian Vlasceanu. Nicoleta Beliciu (I), Daniel Pîrlitu (II) si Cozmin Ionescu (III) au fost "spuma" sectiunii foto iar Eduard Chiardopol, Gabriel Ghinea, Cosmin Stoianov si Bogdan Stefan au înspumat Dunarea cu navomodelele lor de exceptie. La literatura SF, Camelia Onciu a cucerit premiul taberei (Albastru de Aldinia) iar Luciana Petrescu (Jocul de-a scânteia) si Aurel Chriac (Icoana), premii de încurajare - ultimul text fiind adus de acasa. Lui George Ceausu i s-a acordat un premiu special al taberei "pentru întreaga sa a(fe)ctivitate în slujba SF-ului românesc cu ocazia zilei sale de nastere". Camelia Onciu a regizat iar Anca Diaconu si Mircea Carbunaru au jucat piesa lui Samuel Beckett Spune, Joe, dupa care Camelia si Mircea au dat tonul unui solo de chitara rece care s-a transfomat în recital colectiv.

În cadrul dezbaterii Arta si publicitate, Mircea Carbunaru a prezentat un referat iar Aurel Manole si George Ceausu s-au înghesuit la discutii, disociind reclama de fenomenul artistic si punând în discutie kitsch-ul. Liviu Radu îi tempereaza pe cei doi de pe pozitiile gustului individual, "ridicându-i mingea la fileu" lui Dragos Fifirca iar acesta se raporteaza la practica psihologiei sociale, complicând raporturile dintre creator si publicul sau. Lucian Buzea încearca sa repuna artistul în drepturile sale. Natura si tehnologie, o alta tema dezbatuta, a pornit de la referatul omonim al lui Mircea Carbunaru si de la cel al lui Liviu Radu (Tehnologie versus natura). Controversele n-au întârziat sa apara; combatantilor care s-au manifestat si în discutia precedanta li s-a adaugat Mihail Gramescu. Imaginea ca mijloc de manipulare, dezbaterea programata de ATAV, în lipsa unor discursuri incisive de literati, s-a stins mai înainte de a fi initiata, asa încât Adrian Banuta a pierdut prilejul de a lansa cea de-a doua editie a cartii lui Bogdan Ficeac Tehnici de manipulare ( Editura Nemira, 1997). Cele trei teme ramân în discutie la nivelul fandomului românesc; suplimentul nostru va publica interventiile cele mai inspirate.

Sa facem noi valuri

În tot acest timp, ochiul câtorva televiziuni a stat atintit asupra manifestarii: TVR I (Lucian Babeanu), "TV Diplomatic", Focsani (Emilia Macovei), "Mega TV" (George Petrencu, Mihai Francus, Marian Coman) si "Storm TV" (Mircea Carbunaru) din Braila, "Electron M-Bit" ,Iasi (George Ceausu), "Canal P*" din Brasov (Camelia Onciu). Radio Iasi, si-a facut simtita prezenta prin redactorul Lucian Merisca.

Elaborat interactiv, fanzinul taberei, "BlasterFan News", a aparut în cinci numere, gazduind semnaturi ale unor "blasterfanatici" cu cariera literara prodigioasa sau în plina ascensiune: Liviu Radu, Mihail Gramescu, Lucian Merisca, Marian Coman, Adrian Banuta, Marian Taralunga. S-au "zbatut" pentru aparitia acestuia Bogdan Fofirca, Marian Coman, Adrian Banuta , dar, în framântarile lor i-au atras si pe altii: Alina Leon, Corneliu Iordache, Ovidiu Tugui, Veronica Ciupitu, Manuela Andrei. Despre cele doua fanzine brailene distribuite în tabara, "SFera", 5 / martie 1997 si "Hipnopedia", 2 / august 1997 vom avea prilejul sa ne exprimam în curând. Si quasaristii iesenii - de data asta hranindu-se din amintiri - au venit cu un vraf de fanzine si reviste.

"Vaporasul cu zbatere" (conform fanzinului taberei) care a legat Blasova de Braila a facut primele valuri nostalgice, încheind o aventura în care tântarii meningo-encefalici, desi anuntati cu pompa, n-au avut nici un rol. Fotografia, modelismul, machetarea, pictura, modelajul, artele vizuale SF, proza literara si scenariul, sub incidenta "contaminarii", au dovedit ca fenomenul artistic, fara a se dizolva în diversitate, este pe punctul sa-si construiasca zone de interferenta. Colaborarea cenaclului iesean "Quasar", reprezentant al DJTS Iasi, a adus, sa speram, un plus de maturitate creatoare manifestarii; nu s-au neglijat nici formele de expresie de tip spectacol. Nu este rau sa trecem în revista grupurile prezente în tabara: "SFera" si "ATAV" (Braila), "Brant" si "Brain" (Brasov), "Star Trek" si "JSF Net" (Bucuresti), "Noi" (Focsani), "Quasar" si "Alternativ" (Iasi), "Quo vadis?" (Ploiesti). Organizatorii si finantatorii actiunii (DJTS, prin filialele din Braila si Iasi), alaturi de sponsori (S. C. Braiconf S. A., "Nomac S. R. L.") si de editurile si publicatiile invocate la acordarea premiilor merita toate felicitarile; tabara poate marca începutul unei traditii semi-profesioniste în cadrul manifestarilor creative din fandomul românesc - spre deosebire de "Atlantykron", cu o participare mai larga, situata la nivelul activitatii de amatori. Dupa Balta Ialomitei ("Atlantykron") s-au stârnit noi valuri în Balta Brailei ("BlasterFan"), acestea riscând sa anime peisajul baltit al activitatii editoriale si publicistice din science fictionul românesc.

© Copyright George Ceauşu
Sursa :   Quasar