Povestea gândacilor  -  Pânza de paianjen  -  Schimbare de management  -  Bătrânul, literele şi noaptea  -  Crist sideral  -  Nu este prima dată  -  Ambiguitate clinică  -  Program de criză  -  O poveste de Crăciun  -  Interviul  -  Jocul Zeilor (VIII)  -  Feţele dragostei  -  Experienţă pecuniară  -  Pendulul municipal. "La dolce vita"  -  Fortul  -  Închis  -  Destin  -  Archeopterix  -  Bella. Moartea unui body-guard  -  Uchin (fragment)  -  Follow-Me  -  Recreaţia  -  Planeta Fantomă  -  Locul pierdut  -  Zodia de apă - Niagara poetry  -  Om vs. cyborg  -  Răscrucea  -  Cioara  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Proprietate cu casă şi pădure  -  La lumina...  -  Dimineaţă târzie  -  Peştera II  -  Piese de muzeu  -  Tahiji  -  Vid imprevizibil  -  Luminile oraşului V  -  Petrecerea  -  Fragmentalism  -  “Virusul”  -  Descoperirea  -  Sharia (fragment)  -  Curcubeul  -  Atingeri sensibile  -  Submarinul Roşu  -  Pure Evil  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (II) Poetul Soarelui  -  Re-insecţie  -  O şansă pentru câţiva  -  Ciorna

Un preot brahman îşi sacrifică viaţa în timp ce Mircea Cărbunaru sacrifică ideea de corp

Publicat Marţi, 12 Februarie 2002, ora 10:05

In mileniu, virtualul bântuie mintile explicitând caderile si bifurcatiile în irational. A fi irational e ca si cum ai fi dincolo, spun unii. Ar fi delasarea de corp. Nu elanul antimateriei ci inversul informational al materiei care e cu totul altceva. În Nepal, dupa ce printul mostenitor Dipendra si-a pus capat zilelor, irationalul s-a dedat la o adevarata sarbatoare a spiritului lipsit de corp. Majoritatea institutiilor din Katmandu au ramas închise vreme de o zi pentru a se putea desfasura ceremonia alungarii fantomei fostului suveran din palat. În timp ce destinul popoarelor e hotarât în cancelarii potrivit intereselor oculte, ocultismul de parada, drapat în imaginar colectiv pune la cale spectacole grandioase. Fantoma lui Birendra a fost, se pare, alungata spre linistirea populatiei si spre deliciul mass mediei care s-a grabit sa faca o extensie irationala. Asemenea samanilor îndeplinindu-si ritualul, Mircea Carbunaru sacrifica ideea de corp într-o povestire SF care poarta un nume deconcertant. ZBORUL LIN AL PORUMBEILOR.
      Zborul e lipsirea de corporalitate, e drumul si calea. Drumul pelerinului. Calea revelatiei si a miracolului. Coriolan, personaj construit de Mircea Carbunaru cu inspiratie si fervoare, este sacrificat pentru ideea de zbor si de straluminare asa cum samanii din Nepal alunga fantoma pentru netulburarea mintii si pentru straluminarea spatiului de putere care asteapta noul suverena. A împrospata prin ritual e dovada deschiderii unei noi lumi. Mircea Carbunaru da semn despre o noua lume si în aceasta consta superbia lui. In van detractorii si oficialii cu gust salciu ai SF-ului reclama ghetoizarea în fapt si idee. In van critica desueta unindu-si glasul cu politicianul conservator si minor reclama lipsirea de idee întru salvgardarea materialismului si a utopiei. Sacrificându-si viata, brahmanul Durga Prashad Sapkota practica ritualul tatto pentru a exorciza. El paraseste lumea ca lume pierzându-se în munti sperând ca va lua cu el Raul. Daruindu-se zborului, Coriolan se daruieste sacrificiului metamorfozându-si corpul într-o idee.
      Politicienii de azi ai banalului si mizeriei puterii sunt aidoma criticilor desueti ai SF-ului. Toti construiesc utopia vrând ca mai apoi s-o violeze cu salbaticie. A te lipsi de corp apartine meditatiei dar si actiunii. Nici brahmanul Sapkota si nici Mircea Carbunaru nu vorbesc însa despre sinucidere ci despre straluminare. Intr-un invers informational Carbunaru ar putea fi un brahman. Îl si vad plutind fantomatic printre florile de lotus pregatind noi întelesuri tainice despre lipsirea de corp si despre imaginarul atotcuprinzator. Scriitor stapân pe tehnicile sale, Carbunaru produce o fractura. Evolutia, spune el, se face prin catastrofa. Se face prin sacrificiu. Tragedia din Nepal vorbeste despre noua lume care se naste prin carnagiu si durere. Asa cum daruindu-se zborului porumbeilor, Coriolan nu e un personaj tragic ci, dimpotriva, un daruit al luminii. Caci dincolo de lovituri de palat, de conspiratii si înselaciune, sta superbia. Aceasta ar fi calea pe care Mircea Carbunaru ne cheama construindu-si fictiunile asa cum samanii îsi îndeplinesc ritualurile. Din când în când, câte un critic desuet, un invers informational al analistului politic gomos si autoritar, cauta sa produca îndreptari ale lumii prin diatriba si aroganta. Brahmanul Mircea Carbunaru trece mai departe spre munti însa într-un zbor lin al porumbeilor pregatindu-ne pentru taina si lipsire de fantome.