Zombi  -  Dependent TV  -  Luminile oraşului  -  Drumul spre (II)  -  Omu' nostru de "sus"  -  Plastic  -  Zei şi oameni  -  Visul  -  Timpul schimbării  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (I)  -  Meduza (IX)  -  Meduza (II)  -  Vânzatorul  -  Sender: High_Orbit_God  -  Cojocul (Cujuh)  -  Luminile oraşului XXXI  -  Luminile oraşului II  -  Penato e căutat de prieteni  -  Fragmentalism  -  Vatmanul - Reacţiile, Epilog  -  Praf minune  -  Vatmanul - O pasiune  -  Luminile oraşului XXI  -  Punct. ªi atât  -  Luminile oraşului XX  -  Eu şi Cu Mine  -  Luminile oraşului IV  -  Children of mine  -  Atalia  -  Genocidul  -  Experimentul  -  Povestea ţării Nucalanoi  -  Elegie pentru Jeromed  -  Poveste de mahala II : Oiţa rătăcită  -  Aer  -  Evadare din Paradis  -  Povestea knorgului care îşi caută mama  -  Dansând pe sârmă  -  Puroi I  -  Antarctic City  -  Ghavany  -  Fie-mi apa uşoară !  -  Povestea trenului  -  Ultima frunză  -  Sfârşitul lunii  -  Servisul Auto  -  Fereastra din spate  -  Cerc la persoana întâi  -  Strada inocenţilor  -  Coconul

Finding Neverland

Publicat Miercuri, 25 Mai 2005, ora 19:29

Premiul Oscar - Best Original Score

5 Nominalizari Globul De Aur

Distributie: Johnny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Dustin Hoffman

Regie: Mark Forester

Scenariu: Allan Knee si David Magee

Imagine: Roberto Schacfer

Costume: Alexandra Byrne si Mary Kelly

Montaj: Matt Chesse

Sinopsis:

Imaginatia fara limite a celui care l-a creat pe Peter Pan, puterea stilului sau sunt cele care dau o nota aparte acestei povestiri emotionante, inspirate din viata autorului scotian James Mathew Barrie. In Finding Neverland, regizorul Marc Forster (Monster's ball) si o distributie impresionanta din care fac parte Johnny Depp, Kate Winslet, Dustin Hoffman si Julie Christie abordeaza dintr-un punct de vedere cu totul nou romanul Peter Pan, un clasic al literaturii pentru copii, care este la fel de apreciat de adultii de pretutindeni. Finding Neverland îmbina fantezia si realitatea de zi cu zi, privind cu aceeasi detasare dificultatile si durerile vietii de adult, dar si farmecul aparte si inocenta copilareasca a baiatului care ramâne vesnic tânar.

Totul a început atunci când dramaturgul scotian de succes J.M. Barrie (Depp) a asistat la premiera piesei sale, primita cu retineri de înalta societate britanica. Un adevarat geniu literar al perioadei sale, dar plictisit de aceleasi teme învechite, Barrie se afla în cautarea inspiratiei. Pe neasteptate, gaseste un subiect nemaipomenit în timp ce se plimba împreuna cu Porthos, câinele sau, prin Gradinile Kensington din Londra. Acolo, Barrie întâlneste familia Llewelyn Davies: patru baietei orfani si mama acestora, o frumoasa vaduva (Winslet).

In ciuda dispretului neînduplecatei bunici a baietilor - Emma du Maurier (Christie) - si a resentimentelor propriei sale sotii (Radha Mitchell), Barrie se împrieteneste cu familia, întrecându-se cu baietii în farse, deghizari, jocuri si tot felul de rautati, nascocind lumi imaginare pline de castele, regi, cowboy si indieni, pirati si naufragiati. Transforma simple dealuri în ascunzisuri ale unor vase de razboi, lupa cu sabii magice si zboara în regatul zânelor, iar baietii Llewelyn Davies fac cunostinta cu "Baiatul pierdut din Tarâmul de Nicaieri".

Din emotiile si aventurile acestor copii va aparea cea mai cunoscuta capodopera a lui Barrie, Peter Pan. La început, compania sa de teatru îl priveste cu scepticism. In timp ce loialul sau producator Charles Frohman (Hoffman) se teme ca va pierde totul din cauza acestui proiect nebunesc, Barrie începe repetitiile socându-i pe actori cu pretentii bizare, cerându-le sa zboare peste scena, sa vorbeasca cu zâne alcatuite din lumina sau sa poarte costume de crocodil.

Dar atunci când Barrie este în sfârsit gata sa-l prezinte publicului pe Peter Pan, o tragica întorsatura a destinului îl va face pe scriitor si pe cei care-l îndragesc sa realizeze importanta credintei.

Despre productie:

Regizorul Marc Forster cauta ceva cu totul special, când producatorul Richard Gladstein, nominalizat la Premiile Academiei, i-a adus scenariul lui David Magee, intitulat Finding Neverland. Forster a fost deîndata atras de poveste, care creiona întâmplarile si emotiile din spatele evolutiei lui Peter Pan, ale carui aventuri au milioane de admiratori pretutindeni în lume.

Insiprat de prietenia autentica dintre J.M. Barrie si familia Llewelyn Davies, Finding Neverland foloseste aceleasi teme care au asigurat succesul piesei lui Barrie: miracolul imaginatiei, nostalgia pentru inocenta copilariei si nevoia de a crede în ceva magic, deosebit de realitatea cotidiana.

"Am vazut acest film ca pe o poveste despre puterea imaginatiei, care-ti permite sa te transpui într-o alta lume, si despre profunda nevoie umana pentru iluzii, vise si credinte care ne inspira, chiar si atunci când ne confruntam cu o tragedie", comenteaza Forster. "Pentru mine, totul se rezuma la forta imaginatiei, care transforma totul - care-ti permite sa fii altfel decât esti în realitate, chiar daca nimeni nu crede în tine".

Pentru Richard Gladstein, Finding Neverland s-a dovedit a fi "o ocazie unica de a crea un film care sa combine o drama intima, extrem de personala cu incredibile accente de imaginatie, de inventie pura". El adauga: "Este o poveste pentru copilul din noi".

Scenariul lui David Magee pentru Finding Neverland a fost adaptat pornind de la piesa celebrului dramaturg Allan Knee, The Man Who Was Peter Pan, care contine o serie de conversatii imaginare între Barrie si baietii Llewelyn Davies. Producatorul Nellie Bellflower vazuse piesa în cadrul unui atelier teatral si a achizitionat de îndata drepturile de ecranizare, implicându-l si pe Magee în proiect. Bellflower observa: "Piesa lui Alan Knee este de fapt povestea emotionanta a unui barbat care se transforma într-un fel de tata pentru acesti baieti, pe care-i ajuta sa se confrunte cu o tragedie teribila. Din totdeauna mi-a placut Peter Pan, iar piesa lui Alan s-a dovedit a fi un minunat punct de pornire pentru a explora procesul de creare a lui Peter Pan si a temelor sale universale".

Magee observa: "Scenariul meu nu este o simpla relatare a întâmplarilor prin care a trecut Barrie în timp ce scria Peter Pan. Am vrut ca povestea mea sa fie despre maturizare, despre ce înseamna sa devii responsabil pentru cei din jurul tau. Sper ca oamenii sa vada acest film ca pe un omagiu respectuos adus geniului creativ al lui Barrie, dar în acelasi timp as vrea sa-si dea seama ca putem creste fara sa pierdem neaparat toata inocenta copilareasca sau puterea de a mai crede în minuni".

Magee si-a dat seama ca pe masura ce scria, povestea devenea din ce în ce mai personala si mai emotionanta. "Primul meu copil urma sa se nasca în curând atunci când eu m-am apucat de acest material, iar tatal meu era pe patul de moarte, dupa o lunga lupta cu cancerul, asa ca ma gândeam intens la ce înseamna sa te maturizezi, începeam sa-mi dau seama ca timpul nu iarta pe nimeni", explica el. "Pentru mine, personajul central al acestei povesti este un om care începe sa constientizeze toate aceste probleme".

Magee continua: "In calitate de scriitor, îmi doream sa aprofundez felul în care viata cuiva poate inspira arta, dar si felul în care arta, la rândul sau, ne poate schimba vietile. Exista un mit conform caruia oamenii creativi îsi traiesc copilaria mai mult timp decât ceilalti, dar exista momente în viata care ne pun la încercare, din care simtim nevoia sa evadam prin povesti si arta. Geniul pe care l-a dovedit Barrie în Peter Pan tine de faptul ca a stiut sa redea atât fericirea copilariei cât si nostalgia amara pe care o simti atunci când lasi în urma aceasta perioada. A folosit aceasta experienta universala, extrem de reala, prin care am trecut toti, si a transformat-o în ceva magic, special."

La propunerea unuia dintre directorii de la Miramax, Michelle Sy, Nellie Bellflower a trimis o varianta a scenariului producatorului Richard Gladstein. In acest moment, Sy l-a contactat pe Gladstein, iar proiectul a fost acceptat de Miramax. Scenariul a fost dezvoltat si a început cautarea celui mai potrivit regizor. Totul a început sa se contureze atunci când Gladstein a vazut filmul lui Marc Forster, Monster's Ball, o emotionanta poveste de dragoste între un temnicer si vaduva unui criminal, plina de tandrete si de autenticitate. Gladstein spune: "Profunzimea personajelor si subtilitatea interpretarilor m-au convins ca Marc ar transforma acest proiect în ceva unic si extrem de special".

Pe masura ce dezvoltau scenariul si cautau actorii cei mai potriviti, Gladstein observa ca cineastii s-au inspirat dintr-o replica rostita chiar de Barrie. "Acesta a scris numeroase indicatii pentru actorii sai, iar într-una dintre ele spune "Toate personajele, chiar daca sunt adulti sau copii, trebuie sa aiba o înfatisare inocenta, acesta fiind cel mai important atribut". Ne-am ghidat dupa acest principiu în realizarea filmului", spune Gladstein, "ba chiar l-am scris ca pe un fel de prolog al scenariului, astfel încât actorii si echipa sa înteleaga sensul exact al acestei afirmatii".

Rolul principal din Finding Neverland este interpretat de Johnny Depp, câstigator al unui Glob de Aur si nominalizat la Oscar, care pare a-si fi pastrat viu copilul din sine, ca multi dintre actorii zilelor noastre. Forster spune despre Depp: "Johnny este perfect în rolul uni barbat care refuza sa se maturizeze, deoarece oricine poate sa-si dea seama ca de fapt este un copil în toata puterea cuvântului. A împrumutat o nota foarte speciala acestui rol, interpretându-l ca pe un adevarat omagiu la adresa lui Barrie". Depp a intrat cu adevarat în pielea personajului cu ajutorul uni logoped, care l-a ajutat sa-si însuseasca dialectal scotian. "Johnny aduce un aer de mister în felul în care-l interpreteaza pe Barrie, facând publicul sa se întrebe oare ce se petrece în mintea acestuia", observa Richard Gladstein.

Depp este fascinat de felul în care povestea din Finding Neverland este stimulata de dragostea nemarturista dintre personajul sau si cel interpretat de Kate Winslet - o dragoste care nu se va transforma într-o poveste banala. "Nu se va schimba niciodata într-o romanta sentimentala, cu doi oameni destinati sa fie împreuna sau ceva de genul asta. De fapt, este vorba despre o relatie mult mai complexa, mai emotionanta, între doi oameni care au nevoie unul de celalalt la un nivel care depaseste de fapt explicatiile si cuvintele".Dar aspectul cel mai important care l-a atras pe Depp la acest rol tine de magia lui Peter Pan. "Este cu adevarat o poveste de geniu", spune el. "Este o capodopera a imaginatiei, si rezultatul celei mai remarcabile inspiratii. Este unul dintre putinele lucruri cu adevarat perfecte, care vor ramâne mereu alaturi de noi, iar aceasta a fost o ocazie minunata, care mi-a permis sa explorez sursele unei astfel de povesti."

In ceea ce o priveste pe Kate Winslet, colaborarea cu Johnny Depp i-a dovedit ca este usor sa regasesti copilul din tine, sa retraiesti emotiile de altadata. "Johnny si-a interpretat atât de bine rolul încât m-am simtit ca si când as fi lucrat cu cinci copii în carne si oase! Ne-a facut sa râdem în permanenta cu replicile sale inteligente, si exact de-asta aveam nevoie pentru a intra în atmosfera povestii". Winslet, de trei ori nominalizata la Oscar (pentru Sense and Sensibility, Titanic si Iris) este destul de familiarizata cu povestea lui Peter Pan. A interpretat-o pe Wendy într-o productie dramatica pe vremea când avea doar 15 ani, si s-a simtit mereu atrasa de universul fantastic al Tarâmului de Nicaieri. Atunci când a citit scenariul de la Finding Neverland, personajul Sylvia du Maurier, frumoasa si neconventionala mama a unor baieti încântatori, care se confrunta cu prejudecatile epocii, a fost cea care i-a atras atentia.

"Sylvia este un personaj extrem de interesant", observa ea, "deoarece este o mama moderna într-o perioada în care principiile privind educatia copiilor erau în plina schimbare. Multi oameni înca mai credeau ca un copil trebuie doar vazut, nu si auzit, iar acestia erau cel mai des tinuti la distanta de problemele adultilor. Sylvia nu-si creste copiii asa, viziunea sa este diametral opusa. Este extrem de implicata în educatia fiilor sai, pe care-i încurajeaza sa gândeasca liber. Imi place faptul ca este atât de nonconformista."

Winslet continua: "Dar Sylvia a ramas vaduva de curând, asa ca încearca sa-si ascunda durerea, sa-si reprime mânia, si cred ca asta este unul dintre lucrurile care-l atrag atât de mult pe J.M. Barrie. El este genul de barbat pe care l-a asteptat de mult, altfel decât toti cei pe care i-a întâlnit pâna acum, în cercurile pe care le-a frecventat. Este atrasa de el ca de un magnet, nu pentru ca încearca sa o seduca, ci pentru ca o primeste în lumea lui fantastica, magica. Cred ca de fapt este o poveste de iubire, dar este o iubire între Barrie si întreaga familie".

Chiar daca nu s-a scris nimic despre viata Sylviei du Maurier, asa cum s-a scris despre Barrie, unele dintre scrisorile Sylviei au supravietuit trecerii timpului. Pe Winslet a emotionat-o faptul ca unul dintre aspectele reale ale povestii tine de faptul ca personajul sau a ales sa nu se trateze, în ciuda faptului ca suferea de cancer. Sylvia a vrut sa le ascunda baietilor starea precara a sanatatii sale, n-a vrut ca acestia s-o vada suferind în timpul tratamentelor epuizante si dureroase. "Cred ca este una dintre cele mai curajoase fapte de care am auzit vreodata", spune Winslet. "A vrut sa duca o viata normala si sa se stinga în liniste si pace. Sacrificiul pe care l-a facut pentru copiii sai este cu adevarat exceptional".

Pentru Marc Forster, Winslet a fost o adevarata revelatie. "Este si ea mama, astfel încât se descurca de minune cu copiii, dar în acelasi timp stie sa fie foarte practica. Are o figura foarte materna, si acesta a fost un lucru foarte important pentru mine; mai ales pentru ca în cele din urma moare, si poti sa-ti dai seama de imensa tragedie suferita de copii".

Un alt personaj care joaca un rol extrem de important în viata lui Barrie este cel al lui Charles Frohman, bogatul impresar american care îl sprijina pe Barrie de-a lungul carierei acestuia, si care se trezeste angrenat într-un proiect cu totul neconventional, fara ca macar sa creada în succesul acestuia. Adevaratul Charles Frohman - cunoscut ca "Napoleon al dramaturgiei" - era celebru pentru abilitatea sa de a descoperi noi talente si era prieten nu numai cu Barrie, ci si cu alti scriitori importanti precum Oscar Wilde si W. Somerset Maugham. A mai lansat actori precum John Drew, Ethel Barrymore, E.H. Sothern, Julia Marlowe, Maude Adams, si Henry Miller. (Din nefericire, Frohman a murit la apogeul carierei sale, când pachebotul Lusitania a fost scufundat de un submarin nazist. Prefigurându-l pe Peter Pan, ultimele sale cuvinte au fost: "De ce sa te temi de moarte? Este cea mai frumoasa aventura a vietii."

Dustin Hoffman, laureat al Premiilor Academiei, a acceptat sa joace rolul lui Frohman, încântat fiind de sansa de a lucra alaturi de Forster si Depp. "Mi-am dorit sa lucrez cu Marc Forster înca de când am vazut Monster's ball. Stiam ca James Barrie urma sa fie interpretat de Johnny Depp, si cred ca el este unul dintre cei mai talentati tineri actori. Are o calitate pe care o admir extrem de mult - încearca tot ce-i sta în puteri pentru a nu se transforma într-o vedeta. Îsi încearca norocul cu tot felul de roluri si nu este niciodata pus la punct, în ciuda faptului ca are un fizic de exceptie." Hoffman a mai fost atras de dorinta lui Frohman de a îndeplini visurile unui artist, indiferent de riscurile implicite. "M-au atras la Frohman ezitarile acestuia, faptul ca la început nu prea vroia sa produca Peter Pan, o piesa plina de zâne, pirati si crocodile, greu de acceptat de sofisticata societate londoneza. Cu toate acestea, Frohman a fost un producator de talent, care a stiut sa detecteze geniul si care a înteles ca prin însasi definitia sa, a fi genial înseamna sa excelezi în a face ceva ce n-a mai fost facut pâna acum, sa treci dincolo de frontiere. Îl lasa pe Barrie sa-si asume un risc, iar rezultatul va fi unul apreciat de întreaga lume".

Unul dintre cele mai complexe roluri din film a fost cel al singuraticei sotii a lui Barrie, Mary, interpretata de Radha Mitchell, care a mai colaborat cu Marc Forster la "Everything Put Together." Mitchell s-a simtit atrasa de Mary, o femeie prinsa într-un mariaj dificil. "Mary poate parea rece, dar de fapt este doar angoasata, pentru ca iubeste un barbat de care nu se poate apropia, oricâte eforturi ar face", spune Mitchell. "Am vrut ca pozitia ei sa fie clara, sa arat cât de frustrata este din cauza acestei prapastii care se deschide între ea si sotul ei. Stiam deja ca Marc este un regizor care nu recurge niciodata la stereotipuri. Vrea ca interpretarile sa fie extrem de reale, de naturaliste, iar personajul lui Mary a fost o minunata provocare."

Mai sunt si cei patru baieti alaturi de care Barrie evadeaza din realitatea cotidiana, calatorind într-o lume în care povestile cu zâne si legendele se trezesc la viata. Înca de la început, producatorii stiau ca distribuirea actorilor care-i vor juca pe cei patru pusti Llewelyn Davies va fi cruciala. Dupa numeroase auditii, au reusit sa restrânga cautarile la doar câtiva actori de exceptie. Apoi, în loc sa organizeze auditii individuale, producatorii au pus grupuri de baieti sa citeasca replicile împreuna, cautând acea chimie subtila - un amestec de rivalitate si de apropiere - care poate fi simtita între fratii adevarati.

"Era foarte important ca baietii sa se înteleaga de parca ar face parte dintr-o familie adevarata, deoarece vroiam sa-si joace rolurile cu cât mai multa naturalete", observa Forster. "Baietii pe care i-am ales sunt foarte speciali si talentati. Fiecare a dat dovada de profunzime si sensibilitate - ca si de simtul umorului - ceea ce ne-a ajutat mult pe parcursul filmului". Kate Winslet adauga: "M-am simtit de parca as fi lucrat cu actori de vârsta mea, nu cu pustani, deoarece toti sunt extrem de inteligenti, de buni profesionisti - pâna si Luke Spill, care n-are decât sase ani, e ca un mic spiridus".

In cele din urma, o aparitie speciala este si cea a Laurei Duguid, fina adevaratului J.M. Barrie, fiica lui Nico, cel mai tânar dintre baietii Llewelyn Davies. Ea joaca un rol mic, dar important, interpretând-o pe londoneza care, dupa premiera piesei, sugereaza ca tânarul Peter Llewelyn Davies este modelul pentru Peter Pan, dar acesta arata catre Barrie si spune: "Dar nu sunt eu Peter Pan, el este!". Duguid avea doar noua ani la moartea lui Barrie. Cu toate acestea, îsi aminteste fiecare clipa petrecuta cu el în vremea copilariei.

Sursa :   New Films International