Anul 10000  -  Satiră robotică  -  Fără doar şi poate  -  Sinucigaş plătit  -  Sexibon  -  Istoria spirilor de la începuturi până la trecerea munţilor  -  Sete  -  Alertă !  -  Dincolo de ceţuri  -  Mărire şi decădere  -  Australia, ca o felie de pâine  -  Coşmar  -  Amintiri trecute şi viitoare  -  Meditaţie  -  Elixirul vieţii  -  Proză absurdă  -  Nebunii lui Arrianus  -  Cum s-a născut Dumnezeu  -  Viola  -  De aici, de sus...  -  Variaţiuni pe o temă mai veche  -  Cadoul  -  Jocul  -  Meduza (I)  -  Submarinul Roşu  -  Cosas de la vita  -  Invizibilul  -  Salvatorul  -  Paznicul grădinii de piatră  -  Chat Room  -  Coconul  -  Dincolo de evoluţie  -  El cu durerile şi greşelile lor  -  Fluturi  -  În căutarea lacrimilor pierdute  -  Poveste de mahala III : Foamea!  -  Sentofagia  -  Povestea knorgului care îşi caută mama  -  Rapsodia  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Furnizorul de vise  -  Misiunea  -  Ultima ispitire a sfântului Anton  -  Jocul Zeilor (I)  -  BO  -  Café du Marcel  -  Toate celelalte popoare  -  Transcendere  -  Planeta Fantomă  -  Principiul alibiului

Fantasy & Science Fiction - "Sharia"

Michael Hăulică

Publicat Duminică, 12 Martie 2006, ora 17:19

La sfirsitul anului trecut a aparut in Colectia „fiction.ro“ a Editurii Tritonic romanul Sharia de Roxana Brinceanu. Este cel de-al doilea debut al noii colectii, dupa cel al lui Marian Coman cu Nopti albe, zile negre. Am zis la sfirsitul anului trecut, dar cartea a ramas inzapezita pe undeva pe drumul dintre tipografia din Iasi si editura, astfel incit a ajuns in Bucuresti abia acum trei zile.

Roxana Brinceanu s-a nascut la 18 iunie 1969 la Craiova. A absolvit Facultatea de Electromecanica in 1992 si pe cea de Stiinte Economice in 1997 (ambele la Craiova).

In prezent lucreaza ca economist in Craiova. A debutat in revista Lumi Virtuale (varianta electronica) cu povestirea Colectionarul de ingeri. Este prezenta in antologiile Titania (Editura Altum, 2004) si AtelierKult: povestiri fantastice (Editura Millennium Press, 2005).

Sharia este un debut, desi nu pare deloc asa. Romanul Roxanei Brinceanu ii va surprinde chiar si pe cei care ii cunosc povestirile publicate pe ici, pe colo, in Lumi Viruale sau in suplimentul Literatura si artele imaginatiei al cotidianului Obiectiv – Vocea Brailei. Sau de pe Internet, cei mai multi citindu-i textele pe multele site-uri si forumuri, unele in limba engleza, pentru ca Roxana se vrea citita in toata lumea.

Spuneam ca romanul acesta va surprinde, iar acum imi intaresc afirmatia adaugind ca ii va surprinde atit pe cei care cunosc textele Roxanei de pina acum, cit si pe cei care nu stiu inca nimic despre ea. Pentru ca Sharia nu seamana cu nici un alt roman publicat pina acum la noi. Fantastic urban, combinat cu post-cyberpunk, personaje post-umane... totul intr-o tesatura coerenta, cu un plot bine structurat, care se sustine, cu personaje bine construite si cu o extraordinara stiinta a scrierii, a dozarii respiratiei, a suspansului.

Sharia este o lume in care cetatenia se obtine pe baza unui test IQ pe care il pot trece oameni, cimpanzei, gorile, ciini sau delfini, iar cei care-l pica au toate sansele sa ajunga sclavi. Este o lume in care familiile se incheaga pe baze liber consimtite, dincolo de barierele rasiale. Iar rasism, aici, poate insemna nesocotirea drepturilor cetatenesti ale gorilelor, sa zicem. Asa cum si trupele rock pot fi compuse din oameni si ciini. Sharia este o lume in care cetatenii au cipuri de identificare, dar cu bani si relatii si le pot schimba in anumite clinici, preluind identitatea altora. In general, pentru a se sustrage pedepselor sau exilului. In Sharia se zvoneste ca ar exista ferme agricole in care se cultiva plante si pomi fructiferi... dar asta e de-a dreptul disidenta!

In afara cimpazeilor si a ciinilor vorbitori, veniti din recuzita fantasy, intilnim lumea cvasisordida a speluncilor, implanturile si alte citeva atribute cyberpunk, dar aduse mai spre noi parca, mai spre omul contempran, mai firesti as zice – de aceea am si folosit termenul post-cyberpunk, pentru ca latura aceasta si-l poate revendica pe William Gibson doar ca s

Michael Haulica prezentand "Sharia"
tramos, nicidecum ca model. Si ii mai avem pe cei conectati direct in retea... Prefer sa nu dau nume de personaje, sa nu spun nimic din ce ar putea dezvalui povestea – pentru ca avem intr-adevar o poveste aici, si e si pe tiparul literaturii politiste, asa ca trebuie sa ma abtin de la a face rezumatul romanului. Si mai avem... Mai avem povesti de dragoste. Intre o ea si un el, de-abia simtita, mai mult banuita. Intre o ea si o ea, din nou delicat spusa, aratata, ca printr-un voal, un voal de matase insa, dulce, senzual, dar cu atit mai incitant e totul.

Am spus deja ca avem o poveste politista, iar asta implica si crime, cu tot cu motivatii – si sa nu credeti ca sint asa, de suprafata.

Pesonajele Roxanei Brinceanu chiar traiesc, au viata, au sentimente, determinari.

Romanul are 49 de capitole. Naratiunea urmareste cind un grup de personaje, cind altul. Citesti un capitol, altul, vrei sa te culci sau sa-ti vezi de alte treburi si, ca orice om normal, ar trebui sa inchizi cartea, urmind sa continui lectura a doua zi. Dar cine mai e normal in ziua de azi?! Evident ca tragi cu ochiul la prima pagina a urmatorului capitol, sa te linistesti, sa afli cu citeva ore mai devreme ce s-a intimplat cu personajul... (am zis ca nu dau nume, nici prenume) care a ramas in situatia... Si uite-asa pacatuiesti si ajungi de citesti inca un capitol.

Meserie! Stie Roxana Brinceanu unde sa incheie un capitol, stie sa te duca cu vorba. Stie sa te tina lipit de cartea ei. Or, pentru un scriitor, asta este esential. Pentru un scriitor care vrea sa vinda. Care vrea sa-si fericeasca editorul, care, la rindul lui, il va ferici si el, pe scriitor, oferindu-i contracte, comenzi pentru carti viitoare.

Si mai are o stiinta Roxana Brinceanu: nu spune totul in aceasta prima carte despre Sharia. Nu stim exact ce este Sharia: o lume? o lege? Poate vom mai afla cite ceva despre Sharia in volumul urmator, ca asta voiam sa spun de fapt: Roxana Brinceanu stie sa lase usile deschise. Termini romanul de citit si ramii intrebindu-te: si acum? Ce se va intimpla mai departe cu... X? Ok, s-a terminat povestea asta, dar ce va face personajul mai departe? Pesonajele. Familia cimpanzeului, trupa de rock... Asasinii platiti... Termini cartea si ramii asteptind volumul urmator al unei trilogii – de ce nu? Lumea in care ne-a invitat Roxana Brinceanu se preteaza la continuari. Personajele au lasat destul de mult loc, atit ca indivizi, cit si ca relatii posibile in viitor.

Si, pina la urma, cum e, domnule, cu disidenta aia? Va reusi ceva?

Sa avem rabdare. Sint convins ca va urma un al doilea volum. Facem pariu?

© Copyright Michael Hăulică