evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Salvatorul  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Evadare din Paradis  -  Dispariţia  -  Legendele Căutării  -  Australia, ca o felie de pâine  -  Pescarul la apus  -  Răscrucea  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (I) Prinţul Canalelor  -  Ulysse şi Hector  -  Luminile oraşului XV  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  Proză scurtă  -  Ancheta  -  Cyborg story  -  Dumnezeul unei lumi mărunte  -  Apariţie editorială: Victoriţa Duţu - "Ilinca"  -  Arătarea  -  Arta de a purta un război  -  Fiii lui Rawser  -  Vară cu ciocănitori  -  Children of mine  -  Călătoria unui artist...  -  !NFERNUL (fragment): Autistul  -  Unii îmi zic Charon...  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  The Alien Revolution  -  Legenda "OMU"-rilor  -  Nebunii lui Arrianus  -  Jocul Zeilor (IV)  -  Transplant de suflete...  -  Duel în Lumea Visurilor  -  Întunericul de dincolo  -  Coşmar  -  Peştele albastru  -  Luminile oraşului XXIV  -  Bella. Moartea unui body-guard  -  Experienţă pecuniară  -  Meduza (III)  -  Luminile oraşului XXXII  -  Uezen. Echilibrul lumilor  -  Nouăsprezece zile (I)  -  Ceasul voinicului  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Jocul Zeilor (VI)  -  Vatmanul - Mass Media  -  Regele animalelor  -  Elegie pentru Jeromed  -  Sindrom de plecare sau Povestiri dintr-o cârciumă de la marginea galaxiei  -  Jocul Zeilor (VII)


Odiseea spaţială 2006

Naveta Atlantis reia cursa pentru constructia Statiei Spatiale Internationale.

News Team



Publicat Sâmbătă, 9 Septembrie 2006, ora 10:07

      NASA a reluat numaratoarea inversa pentru lansarea navetei spatiale Atlantis, intarziata o saptamana din cauza furtunii tropicale Ernesto si a unui trasnet care a lovit rampa.

     

      Naveta si echipajul sau alcatuit din sase astronauti urmeaza sa paraseasca Pamantul in cursul zilei de miercuri, la ora 16.29 GMT (19.29, ora Romaniei), de la Centrul Spatial Kennedy, din Cape Canaveral, Florida, cu destinatia Statia Spatiala Internationala (SSI). Aceasta ar fi prima misiune a NASA de reluare a constructiei SSI, dupa dezastrul navetei Columbia din 2003.

     

      O intarziere de 3 ani

     

      Agentia aerospatiala americana are acum o "fereastra de lansare" de trei zile - miercuri, joi si vineri -, dupa a carei inchidere misiunea ar trebui amanata spre finele lunii octombrie.

     

      Dar oficialii NASA intentioneaza sa respecte programul de finalizare a asamblarii SSI, operatiune care trebuie incheiata pana in 2010, cand flota de navete va fi retrasa.

     

      Pentru anul curent, NASA are prevazute doua lansari catre SSI, obiectiv care teoretic poate fi realizat. In clipa de fata, navetele spatiale americane sunt singurele vehicule concepute a plasa pe orbita principalele componente ale statiei.

     

      SSI, in valoare totala de aproximativ 100 de miliarde de dolari, era pe jumatate terminata cand NASA a pierdut naveta Columbia si echipajul de sapte astronauti al acesteia, la reintrarea in atmosfera, in februarie 2003.

     

      Columbia s-a dezintegrat din cauza unei sparturi in scutul termic, cauzata la decolare de desprinderea unui fragment de spuma izolatoare. In urmatorii trei ani, NASA a reproiectat rezervoarele in cauza si a implementat cateva zeci de masuri de siguranta a misiunilor inainte de a relua lansarea navetelor.

     

      Stricaciuni de la furtuna

     

      La patru zile dupa ce a evacuat Centrul Spatial, echipajul navetei Atlantis a revenit in Florida, pregatindu-se pentru lansare. In urma furtunii Ernesto, specialistii NASA care au examinat situatia navetei au descoperit stricaciuni minore in stratul de spuma izolatoare al rezervorului extern: o taietura spre mijlocul rezervorului de oxigen lichid, o zgarietura in zona in care rezervorul este unit cu rachetele auxiliare si o bucata de spuma desprinsa de pe rezervorul de hidrogen lichid. NASA a spus ca zgarieturile vor fi reparate cu usurinta si ca bucata de spuma lipsa nu necesita inlocuirea.

     

     

     



     

      Istorie

     

      30 de ani de zbor cu navetele spatiale

     

      Programul navetelor spatiale americane a fost lansat formal in ianuarie 1972, sub Administratia Nixon, iar prima naveta completa - Enterprise (initial Constitution) - a fost finalizata in septembrie 1976.

     

      Enterprise a servit numai la testele de validare a proiectului, prima naveta care a zburat in spatiu (12 aprilie 1981) fiind Columbia. Au urmat Challenger (1982), Discovery (1983) si Atlantis (1985).

     

      Endeavour a fost construita pentru a o inlocui pe Challenger, pierduta in ianuarie 1986. Din cinci vehicule orbitale functionale, au ramas utilizabile numai trei, care vor fi retrase in 2010. Navetele, oficial numite Sisteme de Transport Spatial (STS), au participat pana acum la

      115 misiuni spatiale.

     

     

     


     

      Constructia statiei spatiale se bazeaza pe navete

     

      Echipajul de sase membri al navetei va instala un segment de cadru asemanator cu o aripa, care contine si un set de panouri solare ce vor dubla capacitatea statiei de generare a curentului electric.

     

      Aceasta va fi prima adaugire la SSI din anul 2002. Misiunea se va intinde pe 11 zile, in care astronautii vor iesi de trei ori in spatiu, pentru a instala si activa noul segment, care include o sectiune de panouri solare lunga de 73 de metri.

     

      O parte a ansamblului - Solar Alpha Rotary Joint - va permite cadrelor sa se roteasca si sa mentina panourile solare orientate catre Soare.

     

      Specialistii misiunii spun ca s-ar putea sa aiba probleme cu articulatia rotativa, in conditiile in care este primul obiect de acest gen transportat in spatiu si nu exista garantia ca va functiona asa cum este proiectat.

     

      Lansarea Atlantis va marca inceputul unei noi serii de zboruri catre SSI, dedicate finalizarii statiei. O noua echipa de astronauti va parasi Pamantul in luna septembrie si "se va caza" pe statie.

     

      NASA se asteapta ca ei sa fie ocupati cu lucrari de asamblare, pe masura ce noi module vor fi adaugate in structura SSI, pe parcursul a cel putin urmatoarelor 18 luni.

     

     

      Constructia statiei a debutat oficial in 1998 si urma a fi incheiata in 2004-2005, dar dezintegrarea navetei Columbia - cu suspendarea zborurilor navetelor care i-au urmat - a intarziat dramatic lucrarile.

     

      Criticii NASA si-au exprimat indoiala ca agentia va putea sa retraga navetele la termen (in 2010) si in acelasi timp sa ramana angajata fata de programul SSI.

     

     

     


     

      Vehiculul Orion va inlocui navetele

     

      Noul vehicul de explorare spatiala al NASA va purta numele Orion, fiind botezat astfel dupa cea mai stralucitoare si mai cunoscuta formatiune de stele vizibila pe cer. Spre deosebire de navete, Orion arata mai degraba ca vechile capsule Apollo.

     

      Dar el va fi un vehicul multifunctional, membrul principal al unei familii de nave spatiale si lansatoare dezvoltate ca parte a Programului Constellation. Acest proiect ambitios vizeaza revenirea omului pe Luna si, ulterior, transportarea primei misiuni umane pe Marte.

     

      Primul zbor cu astronauti la bord al Orion este planificat pentru cel mai tarziu 2014, iar prima misiune catre Luna - nu mai tarziu de anul 2020. Caracteristica de baza a vehiculelor va fi multifunctionalitatea: capsula a fost conceputa sa transporte oameni pe Luna, dar ea poate fi folosita si la deservirea Statiei Spatiale Internationale, pe o orbita terestra joasa.

     

      "Intentia noastra este de a pastra destinatia vehiculului in conformitate cu designul acestuia, dar nu excludem posibilitatea de a-l folosi si la alte lucruri, precum scoaterea de pe orbita a Telescopului Spatial Hubble, in 2020, sau o calatorie pe un asteroid", a spus Jeff Hanley, managerul Programului Constellation.

     

      O combinatie intre naveta si capsulele misiunii Apollo

     

      Orion imbunatateste cele mai valoroase aspecte ale programelor Apollo si ale navetei spatiale. "Utilizarea de tehnologii si solutii cunoscute diminueaza riscurile", a apreciat un alt expert al NASA, Neil Woodward.

     

      Orion imprumuta forma si performantele aerodinamice de la capsulele Apollo, insa toate sistemele si echipamentele din interior sunt versiuni net superioare ale unor sisteme deja verificate. "Fortam limitele tehnologice, dar numai acolo unde are sens", a adaugat Woodward.

     

      Spre deosebire de naveta, care era amplasata pe laterala rezervorului de combustibil si a rachetelor de propulsie auxiliare, Orion va sta in varful rachetelor lansatoare (doua modele noi: Ares I si Ares V).

     

      Plasarea capsulei in varful vehiculului lansator mai prezinta avantajul instalarii unui modul de ejectare, care sa permita evacuarea echipajului in situatii critice.

     

      Orion are un volum interior de 2,5 ori mai mare decat vechile capsule Apollo, care puteau transporta trei astronauti. Noul vehicul este considerat crucial pentru stabilirea si mentinerea unei prezente permanente a omului pe Luna. El poate transporta patru astronauti, in misiuni de pana la sase luni.

     

      Doua megacorporatii americane au concurat pentru contractul Orion - Northrop Grumman/Boeing si Lockheed Martin. Castigatoarei, Lockheed, i-a revenit un contract de sapte ani, in valoare de 3,9 miliarde de dolari, pentru proiectarea, dezvoltarea, testarea si evaluarea noii nave spatiale.

     

      Activitatile de productie si asistenta inginereasca constituie optiuni contractuale valorand si ele peste 4 miliarde de dolari, pana in 2019.

     

     

Sursa :   Evenimentul Zilei
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online