Octopolul  -  Praf minune (II)  -  Parte din mintea ta  -  Blasfemii : Globul de Crăciun  -  Boaba de spumă  -  Războiul  -  K  -  Psihopatul  -  Fata mării, Poliana  -  Chat Room  -  Tarsius  -  Dispariţia  -  Luminile oraşului IX  -  Poză de buletin  -  Disertaţie despre diferitele moduri de apreciere a inteligenţei  -  Stiinta si tehnica  -  Efect de înflorire (Napoca)  -  Visătorul  -  Somnul uitării  -  Călătoria unui artist...  -  Luminile oraşului XXI  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Accidentul  -  Fie-mi apa uşoară !  -  Gol  -  Coconul  -  Ziua a şaptea  -  Brăduţul  -  Aniversarea  -  Dincolo de ceţuri  -  Cerc la persoana întâi  -  Mamal - Oraşul  -  Gondolierul  -  Interviul  -  Puroi I  -  Război obişnuit  -  Lala  -  O dimineaţă perfectă  -  Conştiinţa împăcată  -  Praf minune (III)  -  Toate celelalte popoare  -  Alfa si Omega. Moon  -  Vrăjitorul  -  Atalia  -  La chambre quotidienne (fr)  -  John-486  -  Peştele albastru  -  Visul demiurgului  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  Lumina neagră

O planetă locuibilă la "doar" 20 de ani lumină de Terra

Publicat Joi, 26 Aprilie 2007, ora 13:51

La 20 de ani lumina, Terra ar putea avea o planeta geamana - o planeta locuibila, arata un studiu care urmeaza sa apara astazi, in revista "Astronomie si Astrofizica". Pentru prima data, scrie Le Monde, echipe de cercetatori de la Observatorul din Geneva si Centrul astronomic din Lisabona au detectat o planeta in afara sistemului nostru solar, pe care viata ar fi posibila. Exoplaneta, care orbiteaza in jurul stelei Gliese 581, se gaseste la 20,5 ani lumina de Pamant. Insa din cele 200 de exoplanete depistate pana acum (dincolo de limitele sistemului nostru solar, ele sunt foarte greu de depistat, pentru ca nu au lumina proprie, asa cum se intampla in cazul stelelor.

Prezenta lor a fost pana acum mai degraba dedusa) aceasta este de departe cea mai asemanatoare Terrei. Toate aceste planete au si suprafete lichide si solide si temperaturi apropiate de cele ale Pamantului. Gratie acestor caracteristici, planeta descoperita este considerata locuibila. In ceea ce priveste aceasta "exoTerra", temperatura sa este cuprinsa intre 0 si 40 de grade, ceea ce permite existenta apei lichide la suprafata. Ceea ce nu este o conditie suficienta pentru aparitia vietii, dar este una absolut necesara. Cercetatorii francezi si elvetieni cred ca planeta este acoperita fie cu roci, fie de oceane, pentru ca radiatiile emanate sunt de 1,5 ori mai mari decat cele ale Terrei. Cum au reusit sa descopere astronomii insa toate aceste detalii? Echipa condusa de profesorul Stephane Udry - Geneva - a folosit metoda masurarii cu ajutorul spectografului. Au fost detectate infimele variatii de viteza ale stelei, provocate de prezenta unei planete care orbiteaza in jurul ei. De pilda, micile planete formate din roci, precum Marte sau Terra, au un impact minim asupra miscarii Soarelui.

Planeta-colac de salvare are o gravitatie de 2 ori mai mare decat a planetei noastre si o masa de cinci ori mai mare. Descoperirea a fost posibila cu ajutorul telescopului Harps si tot datorita acestuia s-a constatat ca exoTerra evolueaza in jurul stelei sale in doar 13 zile, pentru ca distanta dintre cele doua corpuri este de 14 ori mai mica decat cea dintre Terra si Soare. Soarele exoplanetei este cu totul diferit de steaua noastra. Gilese 581 este o stea pitica rosie, cam de trei ori mai mica decat Soarele si este una din cele mai apropiate 100 de stele de sistemul nostru solar. Ea emite insa doar a 77-a parte din lumina si caldura Soarelui nostru, scrie Le Figaro. Stelele pitice sunt si cele mai vanate de astronomi pentru ca tocmai datorita masei lor mici si a luminozitatii relativ scazute planetele "prinse" in campul lor graviteaza mai aproape. Si este, prin urmare, mai probabil ca ele sa aiba conditiile necesare vietii. "Este o etapa decisiva in lungul drum care ne va duce spre gasirea unor eventuale forme de viata in Univers", se arata in articolul oamenilor de stiinta. Deocamdata, nimeni nu poate spune despre "exoTerra" daca adaposteste vreo forma de viata rudimentara sau nu. In jurul stelei Gilese 581 (botezata dupa numele astronomului german care a descoperit-o in 1965) mai tine in jurul sau alte doua planete relativ asemanatoare: una care are o masa cat Neptun si un "an" de 5,4 zile si o alta, ceva mai indepartata de stea, de opt ori mai mare decat Pamantul. Ramane insa ca o viitoare misiune a agentiilor spatiale sa caute eventualele forme de viata.

Sursa :   Gandul