În umbra sorţii  -  Meduza (XI)  -  Gheşeft  -  Omul - cu - sacul, Timpul şi... Eu !  -  Zei şi oameni  -  Pulbere de stele  -  Cadoul  -  Luminile oraşului 2 (II)  -  Cursa  -  Primăvara nucleară  -  Stăpânul - Volumul I : Răpirea zeilor  -  Înger în oglindă  -  Luminile oraşului IX  -  Ceaţa  -  În noapte  -  Big Bang Boo  -  Cojocul (Cujuh)  -  O viaţă fără început şi fără sfârşit  -  Fereastra din spate  -  Vrăjitorul  -  Brăduţul  -  Colecţionarul de îngeri  -  Povestea unui ceas  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (II)  -  Pescăruşul  -  BO  -  Vânzatorul  -  Vatmanul - Reacţiile, Epilog  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Din vitrină  -  Călătorie în spaţiu-timp  -  10 minute pâna la explozie  -  Contrapaganda  -  Aedes  -  Cum le văd "ei" pe "ele" în Galeria de artă "Trei Salcâmi"  -  Nu este prima dată  -  Halucinaţie  -  System Error  -  Pescarul la apus  -  Timpul schimbării  -  Luminile oraşului VII  -  Asura Ni, Drahan - I - Bolte de Crini  -  Enigma de cristal  -  O faptă eroică fără de ecou  -  Muribundul  -  Toate filmele româneşti au un final trist  -  Stâlpnicul  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Andru  -  Ankirah

NASA prezintă imagini în premieră cu planeta Jupiter

Publicat Joi, 3 Mai 2007, ora 09:02

Sonda spatiala New Horizons a transmis in premiera imagini cu planeta Jupiter. Astfel, oamenii de stiinta de la NASA au putut observa ca satelitii planeta se comporta ca niste magneti care aduna, prin gravitatie, praf cosmic si alte corpuri ceresti.

De asemenea, ei au mai putut urmari indeaproape un vartej galactic de marimea Pamantului, numit "Furtuna Rosie" si eruptiile vulcanice care se puteau observa pe luna Io a planetei Jupiter, relateaza Reuters.

Imaginile au fost facute pe data de 28 februarie, de cele sapte camere robot montate pe sonda spatiala, de la o distanta de 2,2 milloane de kilometri. Pana in prezent, circa 70% dintre datele inregistrate au fost deja transmise pe Pamant.

In capturile transmise de New Horizons se putea observa atragerea meteoritilor prin forta gravitationala a satelitilor lui Jupiter, Metis si Adrasatea. Potrivit unui cercetator de la NASA, particulele, de marimea unor bolovani, sunt controlate de sateliti.

De asemenea, au mai fost transmise imagini cu un vulcan denumit Tvashtar care a erupt, emisiile sale ajungand pana la 200 de mile (300 km) inaltime. "Este uimitor ceea ce am vazut", declara John Spencer, cercetator la Institutul Southwest din Boulder, Colorado.

"Sonda Galileo a orbitat in jurul planetei timp de sase ani si niciodata nu am vazut asemenea eruptii", a adaugat acesta.

Sonda New Horizons are ca scop cercetarea lui planetei mitice Pluto, insa apropierea de Jupiter i-a permis sa se foloseasca de gravitatia acestuia pentru a mai economisi trei ani din timpul necesar ajungerii in apropierea celei mai indepartate planete din Sistemul Solar, anul programat pentru atingerea tintei fiind 2015.

Cercetatorii se astepta ca sonda spatiala sa transmita, in maxim opt ani, imagini ale unor corpuri formate din gheata, care fac parte din centura Kuiper.

upiter este a cincea planeta de la Soare si este cea mai mare dintre toate planetele sistemului nostru solar. Are diametrul de 11 ori mai mare decat cel al Pamantului, o masa de 318 ori mai mare si un volum de 1300 ori mai mare.

Jupiter este al patrulea obiect de pe cer ca stralucire (dupa Soare, Luna si Venus) si este cunoscuta inca din timpuri preistorice. Descoperirea de catre Galileo si Simon Marius , in 1610, a celor patru mari luni, ale lui Jupiter: Io, Europa, Ganymede si Callisto (cunoscute ca lunile Galileene) a fost prima descoperire a unui centru de miscare aparent necentrat pe Pamant.

A fost un punct major in favoarea teoriei heliocentrice de miscare a planetelor a lui Copernicus.

Sursa :   Hotnews