evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
O nouă zi  -  Conştiinţa împăcată  -  O Poveste (?) modernă  -  Luminile oraşului XXIX  -  Omul invizibil  -  Înainte ca toate imaginile să dispară...  -  Proză scurtă  -  Povestea unui suflet  -  Nebunii lui Arrianus  -  Limoniu  -  Înălţarea  -  Uezen. Echilibrul lumilor  -  Dialog cu Ion Luca Caragiale  -  Mergem acasă  -  Luminile oraşului VI  -  Războiul  -  Poveste de mahala IV : A înnebunit lupul!  -  Peştele albastru  -  Ceaţa  -  Salvatorul  -  Jocul Zeilor (IX)  -  Vară cu ciocănitori  -  Big Bang Boo  -  Dincolo de evoluţie  -  Gena morţii este instituirea metafizicii moderne  -  Visătorul  -  Meduza (IV)  -  În vizită la psihiatru  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Marea Neagră. Iulie  -  Nevastă rea  -  Ion cel fericit  -  Children of mine  -  Prima pagină  -  Natură moartă, cu portret  -  Panica  -  Printre oameni  -  Vrăjitoarea  -  Lumina de jad  -  De profundis  -  Povestea unui ceas  -  Perdeaua lui Simon  -  Genocidul  -  Crist sideral  -  Furnizorul de vise  -  Acolo sus, vulbul  -  Contrapaganda  -  Ultima eclipsă (I)  -  Almateea  -  Strada castelului : Câte lumi


Piraţii de la YouTube, un film în regia Viacom

News Team



Publicat Duminică, 5 August 2007, ora 12:16

      Continut si riscuri, generate împreuna de utilizatorii de Internet

     

      User generated content (continut generat de utilizatori) este genul de activitate despre care unii pariau ca nu are viitor pe Internet. Sa scoti bani din materialele create de internauti era un vis si mai greu de atins. La început, a fost o moda. În ultima vreme însa, lucrurile s-au schimbat considerabil. Continutul generat de utilizatori a devenit o realitate si are deja un impact deosebit în economia online.

      Forta cu care se extinde acest fenomen a devenit un element de limitare si chiar de inhibare a cresterii furnizorilor traditionali de continut. Au fost identificate cinci posibilitati de monetizare a continutului generat de utilizatori: contributiile voluntare (donatii, cum sunt ele cunoscute pe Internet), plata unui abonament pentru accesarea serviciului, sustinerea serviciului prin intermediul publicitatii online, licentierea continutului catre alti furnizori interesati, precum si vânzarea de bunuri si servicii catre comunitatea care produce continut (cunoscuta sub numele de monetizare a audientei prin intermediul vânzarilor online).

      Transformarea fenomenului într-o afacere prospera are efecte dintre cele mai diverse. Astazi ne intereseaza în special influenta pe care continutul generat de utilizatori o exercita asupra legislatiei traditionale, incapabile sa reactioneze la noul tip de realitate. Fortarea limitelor legislatiei are cel putin doua consecinte interesante: explozia proceselor bazate pe încalcarea dreptului de autor, precum si redefinirea regulilor legislative privind dreptul de autor.

      În prim-planul acestor transformari sta adevarul ca nu toti utilizatorii care încarca materiale într-un website au dreptul sa faca publice acele materiale.

     

      Continut controversat

      În ultimii ani, toti marii jucatori din piata de Internet au dezvoltat solutii care le permiteau utilizatorilor sa încarce fotografii, texte, fisiere audio sau video. Scribd.com, o initiativa despre care va povesteam cu ceva timp în urma, respecta acelasi tipar. Important e sa stii ce sa cauti, pentru ca website-ul e plin de materiale interesante. Cum ar fi, spre exemplu, cartea lui Thomas Friedman, aparuta anul trecut: The world is flat (Pamântul este plat), lucrari care îi apartin lui Dale Carnegie si multe altele. În aceeasi situatie se afla unele dintre cartile cunoscute drept Colectia Ghidul idiotului.

      Acelasi lucru pare sa se fi întâmplat si cu videoclipurile încarcate online. YouTube.com este picatura care a umplut paharul pentru producatorii traditionali de continut video. Probabil ca website-ul ar fi fost ignorat în continuare daca nu era achizitionat de Google. Dintr-o data, perspectiva actionarii în judecata a YouTube.com a devenit extrem de profitabila pentru multi dintre cei care pretindeau ca le-au fost încalcate drepturile.

      Cazul Viacom este deja celebru. Compania cere Google un miliard de dolari pentru încalcarea dreptului de autor asupra unor videoclipuri prezentate online de YouTube.com. Recent însa, un studiu Vidmeter este invocat din ce în ce mai des în apararea intereselor Google.

     

      Vidmeter contrazice Viacom

      Compania Vidmeter a dat recent publicitatii rezultatele unui studiu care analizeaza respectarea dreptului de autor de catre videoclipurile încarcate online de utilizatorii YouTube. Raportul are la baza materiale afisate în sectiunea Cele mai vizionate din cadrul YouTube.com, între 9 decembrie 2006 si 22 martie 2007.

      Studiul s-a construit în jurul unui numar de 6,725 de videoclipuri, care au primit peste un miliard si jumatate de afisari. Dintre acestea, în perioada de referinta, YouTube.com a îndepartat 621 de videoclipuri (9,23% din totalul videoclipurilor analizate) din cauza încalcarii dreptului de autor. Aceste videoclipuri fusesera vizionate, înainte de îndepartare, de aproape 100 de milioane de ori (5,93% din totalul vizionarilor analizate). Rezultatele pun astfel la îndoiala pretentiile Viacom, care sustine ca o mare parte din videoclipurile foarte vizionate sunt materiale încarcate fara respectarea dreptului de autor.

      Indiferent de solutia pe care o va pronunta instanta, înclestarea dintre Google si Viacom produce deja primele efecte structurale în mediul de afaceri online.

     

      YouTube.com schimba mentalitati

      Pâna acum, website-urile care administrau platforme de continut generat de utilizatori gândeau simplu: adunam cât mai multe materiale, fara sa ne intereseze provenienta acestora si eventualul drept al utilizatorilor de a le publica online. În cazurile în care li se cerea sa îndeparteze aceste materiale, se conformau, însa nu verificau ulterior daca nu cumva materialele au fost reîncarcate în sistem.

      Odata cu dezvoltarea fara precedent a YouTube, modul în care privesc investitorii online dreptul de autor si protectia acestuia pare a se fi schimbat. Întreaga industrie este în plin proces de maturizare. În schimbare este si mentalitatea furnizorilor de continut, care sunt din ce în ce mai dispusi sa ofere materiale website-urilor importante de pe Internet, în schimbul unui procent din publicitatea obtinuta ca urmare a difuzarii acestora.

      Website-urile care depindeau de utilizatori pentru generarea de continut nu mai pun pe primul plan obtinerea unui numar cât mai mare de materiale fara sa fie interesate de protectia acestora. Unul dintre motive ar fi nevoia tot mai accentuata a initiativelor de Internet de a fi percepute ca afaceri serioase. Valorile mari ale achizitiilor din aceasta piata îi determina pe cei mai multi sa încerce sa obtina bani în mod legitim.

      Odata cu implicarea unor companii de renume în furnizarea de platforme de continut, razboiul s-a mutat din Internet în salile de judecata si în ringul bursier. În multe cazuri, perspectiva asupra proprietatii intelectuale a fost impusa si de politica de evaluare si achizitie pe care marile companii au ur-mat-o în ultimii ani. News Corp. si Google, cumparatorii Myspace.com sau YouTube.com, au tot interesul sa-si rezolve amiabil eventualele încalcari ale dreptului de autor, data fiind perceptia publica de care depinde în buna masura pretul actiunilor acestor companii.

     

      Propuneri legislative

      Revista Variety arata ca în Japonia este supus dezbaterii publice un proiect de lege care da o noua dimensiune limitelor dreptului de autor în contextul serviciilor online de streaming video. Proiectul propune ca distributia de show-uri de televiziune (cu exceptia celor aflate la prima difuzare) prin intermediul Internetului sa nu mai necesite aprobarea anterioara a detinatorului drepturilor de autor. În schimb, detinatorul dreptului de autor este îndreptatit sa primeasca anumite redevente în schimbul distribuirii materialelor.

      Japonia va fi astfel primul stat care rescrie legislatia privind dreptul de autor ca urmare a influentei cazuisticii de Internet. Exista tot mai multe semne ca si la nivelul Uniunii Europene si al SUA se discuta tot mai mult abordarea unui model similar celui japonez.

Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online