Coşmar  -  Misiunea  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (III)  -  Turnul de calcar  -  Luminile oraşului XXXIV  -  Norul de argint  -  Lacul negru  -  Enigma de cristal  -  Lunea Maniacilor  -  Limoniu  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Arta de a purta un război  -  La chambre quotidienne (fr)  -  Îngerul cenuşiu - Gabrielle  -  Unii îmi zic Charon...  -  Experimentul  -  Cerşetorul  -  Povestea unui suflet  -  Un viol ratat (Din neant)  -  Luminile oraşului XXXII  -  Casa libertăţii  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Ceasul voinicului  -  Răspuns fără întrebare  -  Meduza (XI)  -  Atalia  -  Pojghiţa subţire a conştiinţei  -  Tolaie  -  Luminile oraşului IX  -  Liber arbitru  -  Anul 10000  -  Sete  -  Boaba de spumă  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Aniversarea  -  Ultima ispitire a sfântului Anton  -  Fie-mi apa uşoară !  -  Norma  -  Liniştea  -  Meditaţie  -  Lumină dublă  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Vânătorii de poveşti  -  X Factor  -  Ultima frunză  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Copilul Visător cu Mâinile de Aur  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Flida Flado  -  Mr. Loverman

Simţul moral, caracteristică biologică a creierului uman evoluat

Publicat Duminică, 23 Septembrie 2007, ora 08:54

Simtul moral pe care fiecare îl detine, într-o masura mai mare sau mai mica, este determinat în primul rând de caracteristicile biologice! Simtul dreptatii si mai ales aversiunea de a-l face pe celalalt sa sufere sunt localizate în zone foarte clar delimitate ale creierului.

Acestea sunt de fapt cele doua predispozitii morale mostenite în decursul evolutiei umane, au descoperit ultimele studii în materie de stiinte cognitive. Aceste zone sunt cele implicate în luarea de decizii etice. Este ceea ce banuiau deja filosofii antici - ca fiinta umana se naste echipata cu un nucleu moral dur, independent de cultura careia îi apartine.

Concluziile au fost posibile cu ajutorul scannerului IRM - care a studiat creierul mai multor subiecti confruntati cu un scenariu moral personal - de pilda ideea de a omorî pe cineva, daca aceasta ar salva viata altor persoane.

Ideea de crima a fost atât de puternica încât a activa zone din creier care gestioneaza emotiile - aceleasi care inhiba activarea altor regiuni cerebrale, ale "ratiunii". Din acest motiv, majoritatea subiectilor au luat decizia "sa nu faca nimic".

Zonele implicate sunt mai ales cortexul cingular posterior, circumvolutia frontala mediana si santul temporal superior. Informatiile au fost confirmate si de alte experimente - subiectii cu leziuni cerebrale la nivelul cortexului prefrontal au luat decizia "rationala": sacrificarea victimei. Exact aceleasi persoane dau dovada de o sensibilitate emotionala mai scazuta în viata sociala: compasiune, rusine, vinovatie.

Pâna la urma, spun oamenii de stiinta, daca nu ne place sa îl facem pe celalalt sa sufere este de fapt un argument natural. Cealalta componenta a moralei - simtul dreptatii. Si în acest caz, imageria cerebrala a demonstrat ca exista o zona cerebrala asociata cu producerea unor emotii precum durerea sau furia - "insula anterioara", dar si cea numita contextul frontal dorsolateral.

Cercetatorii de la Universitatea din Zurich au demonstrat ca, daca aceste regiuni sunt neutralizate cu ajutorul stimularii magnetice craniene, subiectii încep sa îsi piarda simtul dreptatii. Cercetatorii americani au mers si mai departe pe firul rationamentului.

Ei au constatat pe baza acestor experimente, ca emotiile sunt de fapt mecanisme selectionate datorita evolutiei unei specii. Emotiile permit de fapt membrilor unei societati sa raspunda în mod adecvat unor situatii care se refera chiar la supravietuirea lor. Avem de fapt emotii pentru ca suntem programati genetic pentru aceasta, concluzioneaza cercetatorii.

Sursa :   Gandul