Halta părăsită  -  Casa de la marginea pădurii  -  Acolo sus, vulbul  -  Robotul  -  ªahul de duminică  -  Je t'aime mélancolie  -  Interviul  -  Meduza (VII)  -  Mărire şi decădere  -  Jocul  -  Kamikaze  -  Luminile oraşului XXIX  -  Vatmanul - Reacţiile, Epilog  -  Răspuns fără întrebare  -  Cerşetorul  -  În umbra deasă a realităţii  -  Improvizaţie (teatru burlesc)  -  Penato e căutat de prieteni  -  Ziua în care a dispărut Mircea  -  Simbioza  -  Unde dai şi unde crapă!  -  Vânătorii de poveşti  -  Vară cu ciocănitori  -  O lumânare pentru mama !  -  Eu sunt viu, voi sunteţi morţi !  -  Casa nebunilor  -  Parte din mintea ta  -  Războiul  -  Texte.01  -  Sfântul  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Sentofagia  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Colecţionarul  -  Experimentul  -  Cioara  -  Un singur trup, un singur suflet  -  Noapte bună, Andrei  -  Soldatul  -  Feţele dragostei  -  Descoperirea  -  Capsula  -  Luminile oraşului XXII  -  Criminali Umanitari  -  Cadou pentru regele Isrunului  -  Luminile oraşului XXV  -  Luminile oraşului VIII  -  Luminatii, efemeride simbolice  -  Viola  -  Inelul de platină

Zece descoperiri epocale venite din Chicago

Publicat Duminică, 21 Octombrie 2007, ora 09:22

Telefonul mobil, casetele audio-video sau tratamentul contra cancerului n-ar fi existat fara contributia cercetatorilor din Chicago.

Ziarul american „Harald News“ a surprins zece descoperiri stiintifice care au marcat lumea de azi. Toate sint patentate de cercetatori proveniti din mediul academic si tehnic din Chicago.

1. Prima reactie nucleara controlata a fost provocata experimental in 1942 de un colectiv de la Universitatea din Chicago, avindu-l in frunte pe savantul Enrico Fermi. S-a demonstrat astfel ca reactia nucleara in lant poate fi controlata.

2. Telefonul mobil a fost inventat de Martin Cooper, un inginer de sistem de la compania de telecomunicatii Motorola, plasata intr-o suburbie a orasului Chicago. Cooper a dat primul telefon in aprilie 1973.

3. In aceeasi metropola americana a fost descoperit tratamentul hormonal pentru cancerul la sin si la prostata. Autorul novatorului tratament este dr. Charles Brenton Huggins, laureat cu Nobel in 1966.

4. Consilier stiintific de la Institutul de Tehnologie din Illinois, Marvin Camras pune bazele inregistrarii magnetice in anii ’30-’40, care vor fi aplicate in producerea casetelor audio si video.

5. Vindecarea malariei este pusa la punct de doi doctori din Chicago, Lowell Coggeshall si Alf Alving.

6. Chicago are meritul de a fi impus „moda“ zgire-norilor, aparuta din nevoia de a avea tot mai multe spatii pentru birouri in zona centrala a orasului.

7. Existenta cuarcilor „top“ (cuarcii fiind particulele din care sint constituiti protonii si neutronii) a fost dovedita in anii ’90 la Acceleratorul Fermi din Batavia, o localitate apropiata de Chicago.

8. Doctorul Janet Rowley de la Universitatea din Chicago a descoperit in ce fel anumite gene canceroase pot grabi boala schimbindu-si pozitiile pe lantul ADN-ului. Descoperirea e importanta, ajutind la gasirea unor medicamente mai eficiente.

9. Cunoscuta metoda bazata pe izotopul de carbon 14, folosita in datarea vechimii obiectelor, este inventata de cercetatorul Willard Libby de la Universitatea din Chicago.

10. De la aceeasi institutie provine si profesorul R.R. Bensley, autorul unor cercetari esentiale asupra insulinei, ce vor fi utilizate mai apoi in punerea la punct a unor tratamente pentru diabetici.