evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Luminile oraşului XIX  -  Paradox  -  În umbra sorţii  -  Strada Cosmos  -  Floarea de loldilal  -  Peştera I  -  Timpul  -  Luminile oraşului XV  -  ªahul de duminică  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Zei şi oameni  -  Întunericul de dincolo  -  Povestire  -  Zombi  -  Un bilet de plecare de pe Soregaard  -  Calul cruciatului  -  Partida de bridge  -  Sharia (fragment)  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Dispariţia  -  Lumină dublă  -  Rochia străvezie  -  Îngerul cenuşiu - Gabrielle  -  Experienţă pecuniară  -  La lumina...  -  Luminile oraşului 2 (I)  -  Mesajul  -  Tahiji  -  Praf minune (III)  -  Mimi, Momo şi Mumu  -  Copilul Visător cu Mâinile de Aur  -  Străinul  -  Curândul  -  Uezen  -  Ignis  -  Melodia care nu se aude  -  Luminile oraşului XXI  -  În tren  -  Renaşterea...  -  Parte din mintea ta  -  Geneza  -  Luminile oraşului XXX  -  Eu, Singularul Absolut  -  Resacul Timpului  -  Tolaie  -  Crist sideral  -  Circ  -  Interviul  -  Fata mării, Poliana  -  Spiritul este liber şi insurgent


Este Google vulnerabil?

Lumea intreaga vrea un motor mai bun de cautare pe Internet. Peste cinci ani ne-am putea intreba de ce toata lumea credea ca Google e o asa mare chestie.

News Team



Publicat Duminică, 11 Noiembrie 2007, ora 08:58

      Tui Stark cauta un paradis de vacanta si nu il gaseste. Un search pe Google cu termenii „snorkeling plaja apa albastra“ afiseaza liste cu scuba diving, firme imobiliare, echipament de rafting. Asa ca Stark, un stilist foto din Massachusetts, recurge la Quintura, unul dintre multele motoare de cautare noi, ce ii permit sa concentreze rezultatele pe snorkeling. „Rezultatele Google au avut prea multe lucruri pe care nu le cautam. Am vrut sa gasesc doar cele mai bune plaje de snorkeling“. Si in cateva secunde Quintura i le ofera.

     

      DEPENDENTA DE GOOGLE.

      Este o veste proasta pentru Google, care este mai vulnerabil decat s-ar putea crede. Pentru ca domina cautarea web – Google atrage 60% din totalul cautarilor din lume, potrivit unui studiu de piata al firmei com-Score, urmat la mare distanta de Yahoo!, cu 14%, si de puternicul Microsoft schiopatand pe langa, cu 4% – Google nu numai ca a devenit campionul la categoria grea al lumii online, dar a si transformat publicitatea, a enervat guverne si a generat fiori pe Wall Street. In ultimele saptamani, valoarea actiunilor sale a depasit 200 mld. USD, de peste cinci ori mai mult decat cea a Yahoo! si aproape trei sferturi din valoarea Microsoft.

      Acum ameninta sa zguduie pietele de mii de miliarde din domeniile corporate-computing si comunicatii wireless. In ciuda miliardelor cheltuite in incercarea de a-si diversifica traditionalele servicii de cautare oferite pe pagina sa golasa, de o simplitate aproape copilareasca, Google obtine circa 60% din uriasele sale venituri si peste 80% din profituri de pe urma reclamelor de aici, potrivit estimarilor analistilor. Asta inseamna ca succesul companiei continua sa depinda de dominatia pe care i-o asigura simplitatea serviciului de cautare. Dar nu exista nici o garantie ca aceasta dominatie va dura. Este amenintata de un intens efort la nivel mondial de construire a unui sistem de cautare mai bun, in care sunt implicati gigantii rivali din domeniul high-tech, guverne din Europa si Asia si sute de mici start-up-uri fondate de copiii-minune de la scoli inalte. Google ar putea foarte bine sa-si continue viata minunata mentinandu-si pozitia din domeniul cautarii si sa creasca profitul afacerilor sale. Wall Street pariaza cu siguranta pe aceasta varianta. Dar lumea computerelor are o maniera aparte de a pune la pamant branduri aparent puternice cu o viteza surprinzatoare, asa cum au descoperit Lotus, Novell, AOL si alte companii. Nu e deplasat sa spunem ca peste cinci ani ne-am putea intreba de ce toata lumea credea ca Google e o asa mare chestie. „Google a castigat primele etape din cursa cautarii pe web“, e de parere Trip Chowdhry, analist in cadrul Global Equities Research din San Francisco. „Nu o va castiga si pe urmatoarea“.

     

      YAHOO! RECUPEREAZA.

      Istoria arata cat de repede isi pot pierde pozitia liderii din domeniul cautarii. Cursa a inceput in 1995, cand cercetatorii de la Digital Equipment Corp. – ii mai tineti minte? – au gasit o modalitate de stocare a cuvintelor sub forma de index, care facea posibile cautari cu viteza fulgerului. Rezultatul, motorul de cautare AltaVista, a devenit rapid hompage-ul utilizatorilor de Internet de atunci si parea destinat sa domine cautarea pe web. Dar in 1998 a inceput sa se vorbeasca de un nou motor al unei mici companii cu nume haios, care furniza cateodata rezultate mai folositoare.

      Incepand din 2000, Google a devenit motorul de cautare ce trebuia depasit. Cu o uimitoare lipsa de viziune, in acelasi an Yahoo! amplasa casuta de cautare Google pe pagina sa de start, consolidand reputatia Google in fata zecilor de milioane de utilizatori ai sai.

      Microsoft, parca adormit, nici macar nu a intrat in cursa motoarelor de cautare in urmatorii trei ani. Cand Google si-a ajustat modelul de afacere prin adaugarea reclamelor la cautari, taxand advertiserii numai cand utilizatorul facea click pe una dintre ele – o abordare copiata de la rivalul din domeniul marketingului online, compania Overture –, si-a transformat casuta de cautare intr-o masina de facut bani. In acest moment, aceasta masina produce 15 mld. USD anual, din care aproape patru miliarde profit.

      Daca Google a putut sa-si zdrobeasca rivalii din domeniul cautarii nu e pentru ca a perfectat arta si stiinta cautarii web. Nici pe departe. Google e ceea ce industria de profil numeste un motor de cautare „de generatia a doua“. Prima generatie de motoare, ca AltaVista, gasea paginile de web ce contineau cuvinte ce se potriveau cu cerintele utilizatorului. Inovatia Google a fost sa claseze o pagina web in functie de alte pagini ce duceau catre ea, pornind de la presupunerea oarecum fragila ca, daca o pagina este linkuita des, trebuie sa fie folositoare. Charles Knight, un analist ce conduce site-ul AltSearchEngines, afirma ca exista o avalansa de idei bune despre ce ar putea aduce in plus un motor de cautare de generatia a treia si destule companii care incearca sa demonstreze aceste idei. „Fiecare a aratat ca poate rezolva anumite aspecte ale cautarii mai bine decat o face Google“, spune Knight. Yahoo!, de exemplu, a lucrat cu disperare pentru a depasi Google. O noua functie a motorului sau furnizeaza sugestii legate de obiectul cautarii, ce apar imediat ce incepi sa tastezi cerinta – un posibil antidot la procesul frustrant de repetare a cautarii folosind termeni diferiti, pentru a gasi rezultate folositoare. (Google iti aminteste cautarile precedente pe care le-ai efectuat.) Alta functie ofera scurtaturi pentru a continua anumite tipuri de cautari populare. Daca tastezi numele unui film, de exemplu, rezultatele sunt un trailer si orele locale de rulare a filmului; daca tastezi „restaurante“ si un oras, alegerile se restrang la un cartier, o bucatarie traditionala sau popularitate. Mai multe vor veni pe viitor, spune Vish Makhijani, seful Departamentului de cautare de la Yahoo!.

      „Vom sti cand esti gata sa faci o rezervare sau cand doar te informezi si te vom lasa sa faci rezervarea chiar de pe pagina de cautare“, spune el.

     

      GOOGLE PIERDE CLIENTI.

      Si Microsoft e nerabdator sa furnizeze noi modalitati prin care sa uneasca Windows Live Search cu alte functii, online sau aflate deja in computer. Pana in prezent, compania nu a profitat de dominatia Windows pentru a atrage traficul din domeniul cautarii de partea sa, dar lucrurile se vor schimba, spune seful departamentului de profil, Brad Goldberg. „Am inceput de curand sa acordam insemnatate integrarii functiilor de cautare in programele noastre“, spune el. „Lucram la diferite cai de captare a obiceiurilor utilizatorului, pe care sa le transpunem in experienta cautarii“. Teoretic, asta ar insemna ca o cautare Microsoft dupa cuvantul „Coke“ va oferi unui contabil informatii financiare despre Coca-Cola Corp., in vreme ce un student care scrie o lucrare despre sanatate si dieta ar putea obtine informatiile nutritionale despre o cutie de suc.

      In realitate, principala bariera competitive pentru Yahoo! si Microsoft nu e faptul ca motoarele lor de cautare nu merg la fel de bine ca Google, ci faptul ca oamenii nu le incearca la fel de des. Potrivit unui studiu recent al Nielsen/NetRatings, distanta dintre Google, Yahoo! si Microsoft se micsoreaza in termenii procentului de utilizatori care se intorc pe site – 79, 69, respectiv 65. Un studiu al Universitatii din Michigan, publicat in luna august, arata ca in ultimul an Google a fost depasit de Yahoo! din punctul de vedere al gradului de satisfactie a clientului. Google a fost deja degradat la statutul de motor alternativ pe cateva piete cheie la nivel mondial. Compania primeste mai putin de 2% din cererile marelui utilizator de Internet care este Coreea de Sud, respectiv 17% din China, cea mai importanta piata emergenta in domeniul online din lume. Compania a fost de asemenea invinsa de competitia locala in Rusia. Google domina cautarile din Europa de Vest – 82% din cereri vin din Germania –, dar guvernele din Germania si Franta planuiesc sa investeasca 165 milioane, respectiv 122 milioane dolari in cercetare dedicata motoarelor de cautare. In Japonia, nu numai ca Google se situeaza in spatele Yahoo!, dar guvernul pompeaza cam 125 milioane de dolari in eforturile locale din domeniu. Intre timp, in ciuda zvonurilor privind aparitia unui telefon propriu, Google nu a ajuns sa conduca pe piata cautarilor de pe telefoanele mobile, unde se spera obtinerea de profituri bune. Yahoo!, Microsoft si guvernele nu sunt singurii care incearca sa-si potoleasca invidia fata de Google. In 2005 si 2006, investitori specializati au injectat 350 milioane de dolari in 79 de start-up-uri din domeniul cautarii. Knight monitorizeaza nu mai putin de 1.000 de competitori care au ceva de oferit, majoritatea in Statele Unite. Printre functiile despre care el si alti experti cred ca ar putea fi embleme ale motoarelor de cautare de generatia a treia. Unele motoare de cautare, ca Hakia, viitorul Powerset si Lexxe, din Sidney, incearca sa mearga dincolo de cuvintele folosite la cautare – si anume sa-si faca o idee asupra sensului cautarii si sa gaseasca cele mai bune pagini, pe baza intelegerii continutului lor. „In cele mai multe cazuri, documentul pe care il vrei nu va contine toti termenii cautarii“, spune Rohini Srihari, cercetator in domeniul computerelor la Universitatea din Buffalo, presedinte al Janya, o companie din Amherst, New York, specializata in cautarea indiciilor teroriste. „Si daca vrei sa afli cine sau ce a devenit dintr-o data un subiect tare, nu vei sti nici macar ce termeni de cautare sa folosesti“. Un motor de cautare destept ar putea sti ca, atunci cand scrii „Paris“, „Tokyo“ „New York“ si „cele mai tari restaurante“, cauti de fapt restaurante noi si faimoase din lumea intreaga. Indiferent cat de destept e un program de computer, nu va putea egala creierul uman in determinarea calitatii si a relevantei. Unele noi motoare de cautare, inclusiv Mahalo si ChaCha, se bazeaza in parte pe editori umani sau ghiduri pentru a gasi cele mai relevante pagini in unele cautari. Probabil ca vei gasi mai multe rezultate satisfacatoare decat prin Google – dar nu mai daca termenii tai de cautare se numara printre cei explorati de acei editori.

      Google cauta tot – dar tu nu vrei tot. Trulia cauta case de vanzare, Healthline iti permite sa introduci simptome pentru a depista posibile cauze si tratamente, cautarile Globalspec se adreseaza inginerilor industriali, Like.com ofera cautari de produs dupa poza, iar Spock e specializat in informatii despre oameni.

     

      CAUTARI GHIDATE.

      E greu de ghicit care termeni de cautare vor avea cel mai bun rezultat, dar unele motoare de cautare sunt de ajutor prin sugerarea de termeni, asa cum fac Yahoo! si start-up-ul numit Accoona, sau prin gruparea rezultatelor in categorii axate pe subiectul dorit, asa cum fac Ask.com si Clusty. Tasteaza cuvantul „spears“ in Ask.com, de exemplu, si acesta iti va sugera sa ghidezi cautarea, fie catre obiect (spear inseamna sulita) sau catre zona pop (Britney Spears); Google le amesteca. O serie de motoare de ultima generatie precum KartOO din Franta, KooltTorch si Quintura – fondat in Moscova, acum cu sediul in Virginia – arata categoriile in harti grafice, care sugereaza vizual categoriile cel mai probabil sa fie de folos. NosyJoe, Squidoo si Sproose permit altor utilizatori sa ajute la determinarea celor mai folositoare pagini, reducand numarul rezultatelor irelevante sau incarcate de spam, ce apar din listarea link-urilor pe Google. Wikia, care este inrudita cu Wikipedia, enciclopedia online realizata de utilizatori, functioneaza si ea printr-un motor de cautare bazat pe contributia acestora, iar serviciul de bookmarking Del.icio.us, cumparat de Yahoo! in 2005, permite cautarea in bookmark-urile listate de toti utilizatorii, pentru a gasi paginile relevante. In prezent, toate aceste motoare de cautare (cu exceptia Ask.com, numarul patru in topul site-urilor de cautare) totalizeaza o cota de sub 5% din totalul de cereri, potrivit lui Knight. Chiar daca unul sau mai multe dintre ele incep sa castige teren, are Google motive de ingrijorare? La urma urmelor, Microsoft continua sa domine piata de software, in ciuda insistentelor ca exista solutii mai bune, ca Apple si Linux. Cu toate astea, dominatia Google e diferita de cea a Microsoft. Costurile renuntarii la Windows pot fi prohibitive, daca ne gandim la schimbarea de hardware si software, nevoia de reinstruire sau productivitatea pierduta. Ce ar putea determina pe cineva sa ramana la Google? „In momentul in care cineva se dovedeste mai bun decat Google, oamenii il vor schimba intr-o clipa“, spune Srihari. Intrebati-i pe cei care foloseau AltaVista la finele anilor ’90.

      Google nu asteapta sa aiba soarta AltaVista. Concurentii sai mai mici nu pot spera sa egaleze investitiile masive ale companiei in infrastructura, ce se presupune ca include peste 450.000 de servere. Asa ca fiti pregatiti sa asteptati enervantele trei secunde necesare unui rezultat pe asa-zisele site-uri de cautare, comparativ cu viteza de fulger a Google. Si cu 12 mld. USD la indemana, Google poate cumpara companiile care constituie o amenintare, asa cum a platit 1,65 mld., anul trecut, pentru YouTube, ale carui cautari video zdrobesc popularitatea Google. „La un moment dat, Google cumpara mici companii de cautare cu o rata de doua pe saptamana“, spune Knight.

     

      SIMPLITATEA GOOGLE.

      Nici chiar 12 mld. USD ori miliardele pe care Google le poate imprumuta nu vor cumpara intreaga concurenta mondiala din domeniul cautarii. Diferenta de performanta nu va fi greu de recuperat pentru o noua companie puternica, proaspat alimentata de investitori. Pana la urma, pentru a ramane in varf Google va trebui sa aiba modalitati de cautare mai bune. Asa ca armata sa de ingineri software pandeste orice miscare din domeniul cautarii, asa cum insista directorul de cercetare al Google, Peter Norvig. „Cred ca suntem paranoici“, spune el. Deja au introdus noi tehnologii in cautare – de exemplu, o noua cautare ia in considerare rezultatele accesate in trecut, ceea ce demonstreaza ca solicitarile sunt monitorizate. Poti scrie cererea in engleza, poti primi sugestii legate de imbunatatirea termenilor de cautare sau poti efectua mai mult de 40 de cautari specializate, inclusiv filme, site-uri guvernamentale, patente, zboruri sau chipuri umane. Google pur si simplu nu face reclama la nici una din aceste functii si nici nu le explica. Cu toate ca e clar faptul ca Google e capabila de inovatii in domeniu, exista un motiv pentru care firma se comporta uneori de parca ar avea mainile legate cand vine vorba de implementarea tehnicilor de ultima generatie.

      „Oamenii nu vor schimbari radicale de la noi. Cea mai importanta sarcina a noastra e sa pastram simplitatea“, spune Matt Cutts, responsabil de calitatea cautarii, in cadrul Google.

      E adevarat, majoritatea utilizatorilor au tendinta sa aprecieze simplismul, eleganta necomplicata a unei casute de cautare care ia cateva cuvinte si le transforma in rezultate la obiect. Tinand cont de faptul ca un numar din ce in ce mai mare de cereri sunt canalizate catre motoare alternative, e clar ca sunt destui cautatori inraiti, dispusi sa accepte putina complexitate in schimbul unor rezultate mai bune. Nu va fi nevoie de un nou motor de cautare spectaculos pentru ca Google sa-si piarda popularitatea; esecul ar putea veni sub forma unei migrari lente de utilizatori catre o varietate de motoare ce au, fiecare, ceva atragator.

     

      Dupa cum o alta amenintare la adresa Google poate fi reprezentata de retele sociale ca MySpace si LinkedIn.

     

      In ultimul trimestru, Google a adunat 925 mil. USD in profit, cu 28% mai mult decat anul trecut. Google inca detine controlul jocului. Chiar si Stark, ce a recurs la Quintura pentru a gasi plajele de snorkeling, inca foloseste Google ca prim reper cand vine vorba de gasirea unui site. La urma urmelor, de ce s-ar teme de o firma mica, cu nume haios, care cateodata ofera rezultate mai utile?

Sursa :   MoneyExpress.ro
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online