evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Rochia străvezie  -  Drum bun  -  Poporul perfect  -  Tentaţia continuă  -  Jocul Zeilor (III)  -  Destin  -  Puroi II  -  Meduza (I)  -  Drum fără întoarcere  -  Iluzia viselor  -  Stiinta si tehnica  -  Renaşterea...  -  Închis  -  Poveste cu un cui  -  Luminile oraşului XV  -  Călătorii cu îngeri  -  Vatmanul - Anton şi Marcel  -  Pescarul la apus  -  Luminile oraşului XXXIII  -  Damnarea numelui  -  Elegie pentru Jeromed  -  Sinucigaş plătit  -  Children of mine  -  Interviul  -  Café du Marcel  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  Icoana  -  O Poveste (?) modernă  -  Bodaproste  -  Praf minune  -  Claviaturi  -  Inelul de platină  -  Zei şi oameni  -  Aseară...  -  Ceasul voinicului  -  Somnul  -  Taina norilor  -  Depozit.03  -  Trenul  -  Muribundul  -  Înainte ca toate imaginile să dispară...  -  Cap de listă  -  Servisul Auto  -  Cine sunteţi?  -  Decablat  -  Între ziduri  -  2 fast 4 you  -  Lala  -  Gender X


2007, un an cu miros de bani pentru Internetul românesc

News Team



Publicat Duminică, 2 Decembrie 2007, ora 13:04

      În timp ce 2006 a adus primele vedete create de mediul online, 2007 aduce primii bani pe Internet

     

      De o perioada buna de timp spunem ca anul urmator va fi unul spectaculos pentru afacerile online dezvoltate în România. E un mediu în care optimismul naiv tine de multe ori loc de finantari, forta de munca sau proiecte adevarate. Asa a fost în ultimii 7 ani pentru Internetul din România si probabil ca lucrurile nu se vor schimba major în anii care urmeaza. Desi probabil ca la primul faliment rasunator unii se vor întreba ce au ei în plus fata de cel care a esuat. O întrebare la care, din pacate, multi din antreprenorii online din România anului 2007 ar putea raspunde doar: „Am avut noroc“.

      Deocamdata, falimentele cu multi bani nu s-au produs, iar antreprenorii înca mai tin, ei însisi, capul de afis, chiar daca unele dintre afacerile lor esueaza lamentabil. Asa se face ca optimismul a dominat Internetul românesc si în 2007 si, cu siguranta, va continua sa fie elementul principal din declaratiile anului 2008. Daca ar fi sa caracterizam în câteva cuvinte România virtuala din 2007, ar trebui sa spunem ca mai are foarte putin timp la dispozitie ca sa depaseasca rezonabil statutul de „new media“ si sa produca averi reale. Astazi, doar miroase a bani.

     

      Tendinte îngrijoratoare

      Analiza minusurilor majore pe care le-a pus în evidenta anul acesta aduce în discutie ideea ca optimismul nu prea are fundamente reale, la fel cum mediul online din România sta prost la capitolul „valoare adaugata“.

      1. O mâna de milionari, mii de visatori. În privinta valorii de piata a afacerilor online, 2007 a adus noutati remarcabile. Doua dintre companiile românesti cu prezente notabile pe piata de recrutare online (Ejobs si Neogen) au primit sume impresionante de bani la începutul verii 2007. Potrivit zvonurilor, cele doua companii au primit, împreuna, o investitie de peste 10 milioane dolari în schimbul unor pachete actionariale minoritare. Consecinta majora a fost una negativa pentru piata: dintr-o data, preturile afacerilor au explodat si multi webmasteri au început sa viseze cu ochii deschisi la investitorii care îi vor face milionari. Fara prea mult efort.

      2. Creste traficul, creste publicitatea online, jucatorii ramân aceiasi. Este evidenta cresterea de trafic, datorata în primul rând conectarii unui numar din ce în ce mai mare de români la Internet. Cu toate acestea, chiar daca piata de publicitate online din România va depasi în acest an 7 milioane dolari, nu putem spune ca Internetul românesc a beneficiat de o infuzie de capital. De acesti bani beneficiaza în continuare un numar de pâna la 500 de website-uri, care sunt întretinute, probabil, de 50 pâna la 100 de companii. Ei sunt fericitii care îsi împart feliile cele mai substantiale ale tortului media online din România.

      3. Creste cifra de afaceri, creste consumul. Cifra de afaceri a multora dintre companiile online a crescut simtitor, însa câte dintre ele au dedicat surplusul investitiilor si nu consumului? Nu multe, cu siguranta. Chiar daca s-au înmultit conferintele pe teme online, majoritatea webmasterilor din România încearca înca sa supravietuiasca, fara sa-si puna serios problema atragerii unor investitii de natura a le salta asteptarile si profitul. Înca se mai poate sa obtii bani din lucruri facute pe genunchi, înca se mai poate trai din investitiile pe care unii le fac din neplata TVA-ului. Probabil însa ca, în câtiva ani, o astfel de atitudine va cerne cu siguranta câstigatorii de cei care doar îsi doresc sa supravietuiasca. Lipsa investitiilor reale este o problema serioasa pentru România, în contextul globalizarii regionale.

      4. Dispar specialistii, cresc salariile. Au crescut salariile în mediul online, însa acest lucru este consecinta lipsei unor experti în acest domeniu. Faptul este reliefat foarte bine, spre exemplu, de migratia echipelor de vânzari din publicitatea online, mult mai evidenta în 2007 decât în anii precedenti.

      5. Înca ne mai lipseste continutul online. Desi ideea spune totul, ar fi de notat intrarile tot mai multe în mediul online ale trusturilor de presa „pe hârtie“. Din pacate, multe dintre acestea înca nu sunt foarte familiarizate cu asteptarile diferite ale publicului de Internet fata de cititorul de presa traditionala.

     

      Câstigurile anului

      Cu siguranta ca în anii ce vor veni ne vom aminti de 2007 ca fiind primul an în care piata de Internet din România a devenit masurabila si standardizata.

      1. Primele masuratori independente. Hulit de unii, comparat de multi cu un monopol pentru publicitatea online, Studiul privind Audienta si Traficul de Internet (SATI) a fost pornit în aceasta toamna. Primele rezultate au fost date publicitatii în octombrie 2007, când Biroul Român pentru Audit al Tirajelor a facut publice primele cifre. SATI ofera în prezent date pentru 190 de site-uri web si noi website-uri se înscriu constant pentru a beneficia de rezultate.

      2. Standarde pentru publicitatea online. IAB România, asociatia profesionala a industriei de publicitate online din România, a propus membrilor sai primele standarde specializate privind bannerele publicitare folosite în publicitatea online de la noi. De la momentul 1 septembrie 2007, ar trebui sa nu mai întâlnim bannere care cânta fara ca utilizatorul sa fi dorit acest lucru. Totodata, initiativa celor de la IAB România este si un prim pas în autoreglementarea pietei românesti de Internet.

      3. A venit Google în România. Programele Google AdSense si Adwords sunt accesibile din 2007 si webmasterilor, respectiv clientilor de publicitate din România. Odata cu aceasta premiera, se asteapta o crestere semnificativa a segmentului „search advertising“ din bugetele alocate Internetului de advertiserii nostri.

      4. Blogul a ajuns la moda. Din ce în ce mai multe personalitati din România reala au decis sa intre în blogosfera. Exemplul lui Adrian Nastase si, mai recent, al lui Ion Iliescu sunt notorii deja. La fel s-a intamplat si cu multi jurnalisti sau analisti, care au ales sa-si deschida blog pentru ca asa pot comunica mai bine cu publicul cititor. Este de asteptat, în 2008, o crestere a numarului de bloguri folosite de politicieni în campaniile electorale care urmeaza.

      5. Continutul video a crescut ca pondere. Fapt care denota o orientare tendintele majore din strainatate. În acelasi timp, este de amintit si faptul ca videoclipurile tot mai întâlnite pe website-urile de la noi sunt semnul clar al cresterii capacitatii medii a conexiunii românului la Internet. Broadband-ul este pe val si se va mentine asa ani buni de acum înainte.

      Concluzia este una singura: schimbarile structurale ale pietei (masurarea si standardizarea) sunt de natura sa ofere o baza solida pentru investitii serioase în mediul online în anii ce vor veni. Probabil însa ca va sosi si vremea în care afacerile virtuale românesti ar trebui sa confirme si sa devina afaceri reale.

     

      Internet vs România reala

      Ca si Internetul, România cea reala a fost bântuita de mirosuri în 2007. Ca si Internetul, tara noastra a cunoscut tendinte îngrijoratoare si evenimente care dau sperante (trebuie sa fi fost, nu?). La fel ca în Internet, în România portocalie a crescut consumul si au disparut specialistii. Probabil ca numarul visatorilor a ramas la aceleasi cote, din moment ce economia înca mai functioneaza. Desi faptul în sine e surprinzator si ar putea fi inclus pe lista miracolelor care ne dau sperante. România se descurca singura. Fara ei.

      Antreprenorii din Internetul românesc si antreprenorii din România fara monitor au astfel în comun un lucru important: norocul. Cei care au supravietuit se pot considera norocosi. Pentru ca statul, ca într-un thriller psihologic, încearca sa le puna cele mai nastrusnice piedici atunci când ei vor sa creasca o afacere.

      Cu toate acestea, daca Internetul este sarac în continut, România dreptatii si adevarului s-a scaldat din plin în PR, comunicate, declaratii si analize, predictii si dezmintiri. Trebuie sa recunoastem ca România bordurilor perfecte ne-a tinut un an întreg cu sufletul la gura si acum abia mai respiram. Suntem un popor emotiv, nu-i asa?

      Spre deosebire de lumea online, care are toate sansele sa mearga înainte, România cea reala si-a accentuat în 2007 sansele sa mearga înapoi. Probabil ca de vina sunt inamicii care ne-au vizitat, pe rând, asemenea popoarelor migratoare: rusii, oligarhii, 322-ii, moldovenii de peste Prut, ucrainienii, listacii si ce-o mai urma. Cu ei, presedintele a simtit ca trebuie sa se lupte din toate puterile. Chiar daca, la un moment sau altul, i-a încurcat între ei, i-a suprapus sau i-a uitat. Bineînteles, noi ne-am bucurat ca avem un conducator asemenea lui Schwarzenegger. În fond, privita asa, România nevirtuala aduce putin a California.

      Revenind la mirosuri, un lucru e clar: aroma de bani din Internet are toate sansele sa miste lucrurile într-o directie buna. În România recensamântului verde însa, mirosul nu ne aduce în minte si simturi, ci doar imaginea vaga a unei toalete ecologice.

      Concluzia e simpla. România virtuala si România reala nu seamana deloc. Una miroase. Cealalta pute.

Sursa :   Saptamana financiara
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online