Interviul  -  Bella. Moartea unui body-guard  -  Luminile oraşului XVIII  -  Muzica  -  Gânduri  -  Vânătoarea  -  Jocul  -  Mamă de duminică  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  Chat Room  -  Interferenţe  -  Fie-mi apa uşoară !  -  O viaţă fără început şi fără sfârşit  -  System Error  -  Mărire şi decădere  -  Luminile oraşului XVII  -  Eu şi Cu Mine  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Tahiji  -  Halucinaţie  -  Pierderea  -  Canicula  -  Recurent  -  Praf minune (III)  -  ªahul de duminică  -  Marea Neagră. Iulie  -  Printre oameni  -  Diamantul  -  Satiră robotică  -  Nu vreau să fiu un erou !  -  Damnarea numelui  -  Criminali Umanitari  -  Nu este prima dată  -  Partida de bridge  -  Evadare din Paradis  -  ...ªi la sfârşit a mai rămas coşmarul  -  Lecţie de Umanitate !?  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Ceaţa  -  Antarctic City  -  Drumul care nu se vede  -  Legenda "OMU"-rilor  -  Atingeri sensibile  -  Îndelunga aşteptare  -  Obsesia  -  Duhovnicul  -  Groparii  -  ªi vremea vine ca să plângi  -  Alfa şi Omega  -  Pânza de păianjen

Cercetătorii caută Evul întunecat al cosmosului

Publicat Duminică, 23 Martie 2008, ora 10:00

Oamenii de stiinta vor incerca sa studieze perioada in care universul nu primea lumina de la nici un astru, pentru a-i intelege evolutia.

O echipa de cercetatori si ingineri condusi de Laboratorul de Cercetare Navala din SUA va studia, in cadrul proiectului Dark Ages Lunar Interferometer (DALI), cum sa conceapa un telescop pe Luna care sa descoasa ultima era neexplorata din istoria universului, mai precis primele 100 de milioane de ani din tineretea sa, anunta publicatia „Science Daily“.

Desi cerul de noapte este plin de stele, acestea nu s-au format imediat dupa Big Bang. A existat o perioada, botezata Evul Intunecat, in care universul nu era luminat de nici o stea. Cel mai abundent element din cosmos, materie prima pentru formarea stelelor, planetelor si a oamenilor, este hidrogenul. Din fericire, atomul de hidrogen poate produce un semnal in spectrul undelor radio la 21 cm, lungime de unda mult mai mare decit poate cuprinde ochiul uman. Daca aceste prime semnale ale atomilor de hidrogen din Evul Intunecat pot fi detectate, astronomii pot proba cum au evoluat primele stele, primele galaxii, precum si universul modern. Intrucit universul se extinde, semnalele venite de la acesti atomi de hidrogen indepartati in timp vor fi extinse la lungimi de unda mai mari, de citiva metri.

Desi observatiile astronomice bazate pe lungimi de unda radio au o istorie lunga in spate, aceasta portiune a spectrului electromagnetic este folosita masiv pentru diferite transmisiuni civile si militare, toate fiind de milioane de ori mai limpezi decit semnalul hidrogenului cautat de astronomi. In plus, straturile superioare ale atmosferei Pamintului sint ionizate, ceea ce distorsioneaza semnalele astronomice in drumul lor spre telescoapele pamintene. Fara atmosfera si scuturi din partea Pamintului, partea indepartata a Lunii prezinta un mediu ideal pentru un telescop care sa studieze Evul Intunecat. In cadrul proiectului DALI, oamenii de stiinta si inginerii vor investiga constructia de noi antene si de dispozitive electronice care sa supravietuiasca conditiilor aspre de pe Luna si configurarea unei tehnologii pentru ridicarea telescopului selenar in viitorii zece ani.

Oamenii de stiinta au masurat compozitia de oxigen de la nasterea sistemului solar, descoperire vitala pentru reconstituirea evolutiei mediului nostru cosmic inconjurator, informeaza BBC. Naveta spatiala Genesis de la NASA a petrecut mai mult de doi ani in spatiu colectind oxigen din cele mai indepartate straturi ale Soarelui, care reflecta compozitia norului de praf si gaze, cunoscut sub numele de nebuloasa solara, din care sistemul solar s-a format acum 4,6 miliarde de ani.

Sursa :   Cotidianul.ro