Între „Ei” şi noi, Pământul! (III)  -  ªarpele de aramă (I)  -  Cine sunteţi?  -  Transcendere  -  Peştera I  -  Poveste cu un cui  -  Valoare reziduală  -  Luminile oraşului VIII  -  Luminile oraşului XXX  -  Valea însângerată  -  Vatmanul - Mass Media  -  Talent  -  Luminile oraşului X  -  Groparii  -  Halucinaţie  -  Nopţi albe, zile negre  -  Rapsodia  -  Înălţarea  -  ROV-27  -  Elixirul vieţii  -  Coconul  -  Războiul - fără - cap - şi - fără - coadă  -  Război obişnuit  -  Moştenire de familie  -  Amintiri trecute şi viitoare  -  În tren  -  În beci  -  Disertaţie despre diferitele moduri de apreciere a inteligenţei  -  Luminile oraşului VII  -  Acolo unde s-a oprit metroul  -  Octopolul  -  Uitarea  -  Povestea knorgului care îşi caută mama  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  Blasfemii : Globul de Crăciun  -  Stiinta si tehnica  -  Meduza (VII)  -  Prima pagină  -  Poveste de mahala III : Foamea!  -  Ambiguitate clinică  -  Poporul perfect  -  Conştiinţa lui Uezen  -  Uezen  -  Jocul Zeilor (VII)  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Diamantul  -  Destin  -  Visul  -  Meduza (I)  -  Pânza de paianjen

Cea mai tânără supernovă din Calea Lactee

Publicat Duminică, 18 Mai 2008, ora 11:31

Cercetătorii din SUA au dibuit cea mai tânără supernovă din galaxia noastră, mai precis o stea care a explodat şi străluceşte cât un întreg sistem solar. Descoperirea constituie un nou pas în înţelegerea exploziei stelelor aflate la sfârşitul vieţii, ce par a juca un rol-cheie în dinamica galactică.

Cassiopeia, cum a fost botezată supernova, are o vârstă estimată la aproape 140 de ani, cu minimum 200 de ani mai mică decât cea considerată până acum mezina acestei categorii de obiecte cereşti din Calea Lactee, informează MEDIAFAX. Steaua ar fi explodat în jurul anului 1680, în apropiere de centrul galaxiei, un loc dominat de gaze şi praf, ceea ce face dificilă observaţia astronomilor.

Corpul ceresc cu pricina era bănuit a fi o supernovă recentă de către astrofizicianul Stephen Reynolds, de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, şi este observată de peste 50 de ani de specialişti.

Telescopul cu raze X Chandra l-a pus pe Reynolds faţă în faţă cu Cassiopeia, în 2007, cercetătorul american comparând imaginile cu cele obţinute în 1985 de un alt telescop de la Nasa. A observat că este vorba despre un fenomen de supernova recent şi, mai mult, că steaua a crescut în dimensiune cu 16% în 22 de ani, ceea ce a permis datarea exploziei în urmă cu 140 de ani sau chiar mai puţin.

Supernova descrie ansamblul de fenomene direct legate de explozia unei stele şi este însoţită de creşterea scurtă, dar extrem de intensă, a luminozităţii acesteia. Supernovele par a juca un rol vital în formarea Universului şi sunt evenimente rare la scară umană, cu o frecvenţă de trei pe secol în Calea Lactee. Stelele aflate la sfârşitul vieţii explodează după ce şi-au epuizat carburantul nuclear, eliberat de elemente chimice, iar unda de şoc emanată favorizează formarea de noi stele.

“Dacă estimările sunt exacte, urmează să mai descoperim rămăşiţele a zece supernove din galaxia noastră care s-au produs de la Cassiopeia, din 1680”, a subliniat David Green, de la Universitatea din Cambridge, Marea Britanie, coautor al studiului.

Sursa :   Cotidianul.ro