evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Luminile oraşului XXI  -  Jocul  -  Striptease  -  Labirintul de gheaţă  -  Răscrucea  -  Cerşetorul  -  Uezen  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Un pahar de vin  -  Drum fără întoarcere  -  Fata morgana  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Blasfemii : Globul de Crăciun  -  În căutarea zborului  -  Tranzit  -  Poetul cerşetor  -  Big Bang Boo  -  Comando Fox  -  Coconul  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (I)  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (V)  -  Luminile oraşului XXVII  -  Simbioza  -  Depozit.01  -  Virus de sticlă  -  Zodia de apă - Niagara poetry  -  Un viol ratat (Din neant)  -  Conştiinţa împăcată  -  Înger în oglindă  -  Lecţie de Umanitate !?  -  Între două lumi  -  Jocul libertăţii  -  Locul pierdut  -  Scrisoarea  -  Întunericul de dincolo  -  Stiinta si tehnica  -  Luminile oraşului 2 (I)  -  "Coincidenţă !" au strigat  -  Sub nori  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Istoria spirilor de la începuturi până la trecerea munţilor  -  Atalia  -  Omega  -  Liber arbitru  -  Luminile oraşului 2 (III)  -  Misiunea  -  O viaţă fără început şi fără sfârşit  -  Al nouălea iad  -  Cadoul  -  Poză de buletin


Patru roţi, un volan, dar mult mai multă imaginaţie

News Team



Publicat Duminică, 8 Iunie 2008, ora 10:10

      Designul auto trebuie să păşească pe tărâmuri futuriste, spune, dar şi face Mihai Panaitescu, cel care a imaginat viitorul prototip auto pentru Peugeot.

     

      Designul ar trebui să se schimbe, chiar dacă rămânem în parametrii normali, cu patru roţi şi un volan, şi producţia de maşini nu ar trebui să fie atât de sufocată de elementul marketing, care duce practic designul într-o stare de latenţă.

     

      În acest moment există două tendinţe diametral opuse. Una dintre ele punctează spre transportul individual pentru centrele urbane (a se vedea Toyota I-real), iar cealaltă caută soluţii de transport în comun. Rămâne de văzut cum se vor dezvolta aceste direcţii, care sigur vor schimba modul în care noi privim maşina, ca pe un simplu obiect de uz cotidian, unde stilul ocupă un rol secundar sau poate unul mai afectiv şi personal, fiecare maşină fiind o oglindă a individualităţii ocupanţilor.

     

      Tocmai de aceea, este important faptul că piaţa designului auto se dezvoltă în mod promiţător, firmele deschizând în fiecare an noi centre de design în care se investesc sume din ce în ce mai mari.

     

      Sedii noi încep să apară în locuri precum ţările în curs de dezvoltare, de exemplu India sau China. Marile case auto vor, desigur, să-şi consolideze poziţiile de lideri în vânzări, iar în ultimii ani studiile de piaţă arată că designul unei maşini este, cel mai des, elementul hotărâtor în decizia unei achiziţii. Toate acestea nu pot decât să mă bucure, ca şi pe orice alt tânăr designer plin de aşteptări de la viitorul industriei.

     

      Sunt semne că şi în România vor apărea, nu unul, ci mai multe centre de acest gen. Există cel puţin intenţii, în principal din partea părintelui maşinii noastre naţionale, şi anume Renault Automobiles. Este vorba de deschiderea unui centru de design undeva în cursul acestui an, parte a unui program mai larg de cercetare şi dezvoltare care are în vedere proiectarea noilor modele ieftine ale casei franceze. Viitorul studio românesc se va numi Renault Central Europe şi va fi al treilea ca mărime din cadrul companiei franceze.

     

      Sub conducerea lui Patrick Le Quement, şeful departamentului de design Renault, vom găsi probabil şi un anumit număr de tineri designeri români. Ca o curiozitate, nu se ştie încă dacă viitoarea generaţie a best-sellerului românesc Logan va fi sau nu desenată la Bucureşti. Sigur este totuşi că acest centru va participa activ la luarea deciziilor stilistice ale unor modele cu vânzări importante la nivel global. Rămâne de văzut dacă Renault va face aici un pol important de creaţie a viitoarei sale identităţi de marcă sau dacă vom fi doar cărăuşii celor de la Paris în probleme „murdare“ de inginerie şi de facelift pentru viitoare modele reciclate. Cred că totul depinde, în principal, de talentul şi inteligenţa românilor.

     

      Designul auto este deci o industrie în expansiune şi o lume în sine. Iar acum, când putem studia oriunde în Europa şi în lume, vremurile sunt favorabile pentru ca tinerii talentaţi să răzbească şi să se afirme.

     

      Cred că, pentru un tânăr care îşi proiectează viitorul profesional ca designer auto, cel mai important lucru e să ajungă student la o şcoală care are această specializare. Aceste şcoli sunt destul de puţine la număr în lume. Vreo două în SUA, la Detroit, şi în California, câteva în Asia, Japonia şi Coreea, şi câteva în Europa. Una dintre cele europene este Istituto Europeo di Design din Torino, şcoala la care sunt student bursier în an terminal. Studiile la aceste şcoli nu sunt dintre cele mai ieftine, majoritatea fiind instituţii private, iar taxele sunt destul de mari. Partea bună este că unele dintre ele acordă burse candidaţilor cu destul talent. Odată înscris la şcoală şi cu taxele plătite, absolvirea ei şi rezultatele cu care se termină ţin de talentul, dar mai ales de implicarea fiecăruia.

     

      Despre calităţile pe care le presupune meseria ca atare, aş putea spune că este foarte important pentru un designer să gândească plurivalent, această meserie necesitând, pe lângă un simţ artistic dezvoltat, şi cunoştinţe aparent colaterale, cum ar fi noţiuni de marketing sau de producţie. Este de asemenea foarte importantă cunoaşterea diferitelor medii de expresie, de la cel pe hârtie până la programe IT dedicate domeniului şi regia unor prezentări interactive pentru posibili clienţi. Aceste lucruri sunt întotdeauna un plus atunci când vine vorba de a aplica pentru o slujbă în domeniu.

     

      De obicei odată intrat într-o firmă, un designer se specializează pe anumite moduri de lucru în funcţie de cerinţele angajatorului şi natura postului. Există două direcţii posibile pe care poate porni şi evolua cariera unui designer auto, şi anume într-o firmă precum Pininfarina, care lucrează cu mulţi clienţi şi unde un designer operează plurivalent şi e pregătit pentru tot, sau o firmă precum Renault sau BMW, unde fiecare angajat îşi are un rol precis împărţit între modelatori în lut, cei pe digital, ilustratori şi designeri. Aceştia din urmă sunt cei cu ideile. Creativii.

     

      Din nefericire nu toţi cei care termină una dintre şcolile despre care vorbeam sunt sortiţi celebrităţii. Mulţi tineri visează ca într-o zi să ajungă un Chris Bangle de la BMW sau Le Quement de la Renault, însă, din păcate, acesta e cumva şi un joc al sorţii unde nu se pun în balanţă doar bravura şi talentul tău ca designer, ci şi anumite aptitudini sociale. Mai intervine şi şansa care te poate propulsa într-o firmă şi mai apoi în lumina bliţurilor şi pe biroul jurnaliştilor auto. E o piaţă globală, cu o concurenţă globală, unde migraţiile designerilor de la o firmă la alta sunt dese, iar numărul studenţilor bine pregătiţi şi gata de lucru este din ce în ce mai mare.

     

      Mihai Panaitescu a câştigat, la doar 20 de ani, ediţia de anul trecut a Peugeot Design, una dintre cele mai importante competiţii de design auto ale lumii. Maşina pe care a imaginat-o el, Flux, s-a impus în faţa conceptelor create de peste 4.000 de participanţi din întreaga lume, iar locul întâi i-a adus un premiu de 6.000 de euro. Pasiunea pentru forme i s-a conturat la Liceul de Arte din Focşani şi a luat amploare mai târziu, când, timp de un an, a studiat la secţia design industrial a Universităţii de Arte Bucureşti. A obţinut apoi, în 2006, o bursă la Institutul European de Design (IED) din Torino. În prezent îşi pregăteşte proiectul de diplomă, în colaborare cu compania BMW. În 2007 a lucrat cinci luni în Pininfarina şi a coordonat studenţii de la IED care au lucrat la proiectul Maserati Chicane, ce a explorat temele stilistice ale viitoarelor modele Maserati. În aceasta vară va urma un stagiu la Toyota, în Tokyo.

     

Sursa :   Cotidianul.ro
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online