Luminile oraşului XXXI  -  Universul lent  -  Texte.01  -  Pescarul la apus  -  Poveste de mahala II : Oiţa rătăcită  -  Tocăniţa de ciuperci  -  Visul  -  Odă pentru Măria Sa, Îngerul nostru  -  Geneza  -  Nebunii lui Arrianus  -  Îndelunga aşteptare  -  Fluturi  -  Întâlnirea  -  Alfa si Omega. Moon  -  Luminile oraşului XXXIV  -  Luminile oraşului X  -  Experimentul  -  Oglinda  -  Corespondenţă literară  -  Masa de duminică  -  Fortul  -  Casa galbenă  -  Sender: High_Orbit_God  -  Caiet de regie  -  Decablat  -  Uchin (fragment)  -  Almateea  -  Drum fără întoarcere  -  Reactorul  -  Proces neverbal  -  Vid imprevizibil  -  Meduza meduzelor are dreptate !  -  Bătălia pentru supravieţuire  -  Simbioza  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (IV)  -  Cursa  -  Uezen. Echilibrul lumilor  -  Curcubeul  -  Strada castelului : Câte lumi  -  Sfârşitul lunii  -  Luminile oraşului XXVII  -  Unde dai şi unde crapă!  -  Ceaţa  -  La copcă  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Puroi II  -  Povestire  -  Luminatii, efemeride simbolice  -  Luminile oraşului XVIII  -  Paznicul grădinii de piatră

Obiectele mici vor putea levita

Oamenii de

Publicat Duminică, 11 Ianuarie 2009, ora 12:22

Tehnologia va putea fi folosită pentru construirea de aparate în industria nanotehnologică, arată Reuters, citată de msnbc.com .

O echipă de cercetători a detectat şi a măsurat o forţă care acţionează la nivel molecular folosind o anumită combinaţie de molecule ce se resping unele pe altele. Această interacţiune ar putea fi folosită pentru a ţine moleculele în aer, rezultând o levitaţie şi generând particule lipsite de fricţiune destinate aparatelor microscopice.

Frederico Capasso, fizician în cadrul Universităţii Harvard din Massachussets, al cărui studiu a fost publicat de revista “Nature”, spune că detectarea noii forţe deschide orizonturi pentru dezvoltarea unei noi categorii de gadgeturi minuscule.

Echipa de cercetare nu a reuşit deocamdată să suspende în aer vreun obiect, însă Capasso este convins că reuşita e la o aruncătură de băţ.

“E un experiment care va funcţiona în mod sigur”, spune acesta, iar echipa din care face parte a cerut deja patent pentru tehnologie.

“Prin reducerea fricţiunii care împiedică mişcarea şi care contribuie la rodare, noua tehnologie oferă mijloacele teoretice pentru îmbunătăţirea maşinăriilor la nivel microscopic şi chiar molecular. Nanomecanica va fi astfel capabilă să aducă îmbunătăţiri în domenii precum medicina, dar şi în altele”, declară şi Duane Alexander, un alt membru al echipei de cercetare.

Prin alterarea şi combinarea acestor molecule, micile aparate pot fi divizate, fapt care va duce la elaborarea de aplicaţii în chirurgie, industria alimentară, cea a combustibililor, dar şi la sporirea vitezei computerelor.

Frederico Capasso era conştient de iminenţa apariţiei acestei forţe de levitaţie: ştia că pe măsură ce aparatele devin tot mai mici, acestea vor cădea pradă unui fenomen cunoscut sub denumirea de forţa Casimir, o forţă de atracţie care se produce în clipa în care două suprafeţe metalice foarte mici se apropie una de alta. La nivelul obiectelor foarte mici, această forţă poate duce la împreunarea părţilor mobile, un efect denumit sticţiune. O echipă rusească a prevăzut că acest efect ar putea fi inversat printr-o combinaţie potrivită a materialelor.

În experimentul lui Capasso, echipa de cercetare a scufundat o sferă îmbrăcată în aur într-un lichid şi a măsurat forţa cu care sfera a fost atrasă de o suprafaţă metalică şi, ulterior, forţa cu care a fost respinsă de o suprafaţă de silice.

Levitaţia e la un pas, crede Capasso: “Trebuie doar să o facem”.