Trãind în cercul vostru strâmt, vã credeţi genii  -  Poveste cu un zmeu  -  Valea însângerată  -  Portiţa  -  Depozit.01  -  Un singur trup, un singur suflet  -  Elixirul vieţii  -  Stăpânul - Volumul I : Răpirea zeilor  -  Greaţă  -  Café du Marcel  -  Halucinaţie  -  Anul 10000  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Vinerea Rozinelor Timpurii  -  Poveste de viaţă  -  Calul cruciatului  -  Poză de buletin  -  Concurenţă neleală  -  Corabia nebunilor  -  Recreaţia  -  Curcubeul  -  Dacă ar fi fost să alegi altceva  -  Copilul Visător cu Mâinile de Aur  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (IV)  -  Războiul lumilor  -  Lumina neagră  -  Vizita  -  Meditaţie  -  Salvatorul  -  Starea de trecere  -  Resacul Timpului  -  "Coincidenţă !" au strigat  -  Punct. ªi atât  -  Damnarea numelui  -  Fără doar şi poate  -  Crist sideral  -  Disertaţie despre diferitele moduri de apreciere a inteligenţei  -  Texte.01  -  Legendele Căutării (II)  -  Jocul Zeilor (VII)  -  Castravetele  -  Luminile oraşului VII  -  ROV-27  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Decablat  -  Pânza de păianjen  -  Avatarul  -  De profundis  -  Bătălia pentru supravieţuire  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul

Metanul de pe Marte, posibil indiciu al vieţii

Oamenii de

Publicat Duminică, 18 Ianuarie 2009, ora 12:39

Prezenţa metanului pe Planeta Roşie a fost descoperită acum cinci ani, gazul fiind mai abundent doar în anumite părţi ale planetei. El ar trebui să reziste pentru o perioadă scurtă în atmosferă, până este disipat de lumina soarelui, însă prezenţa sa permanentă nu poate însemna decât că este reîmprospătat printr-un proces continuu, informează BBC.

Pe de altă parte, nu se ştie exact dacă originea metanului marţian este antică sau modernă. “Producerea lui poate fi pusă pe seama uneia din două posibilităţi. Prima este geochimia, a doua este biologia”, explică Michael Mumma, cercetător la Centrul pentru Zboruri Spaţiale al NASA din Maryland.

Dacă metanul provine din activitatea geologică, el poate fi produs fie de vulcanii marţieni activi, fie prin serpentinizare (n.r. - transformarea în serpentin a mineralelor sau a rocilor bogate în magneziu). Cel de-al doilea proces are loc la temperaturi scăzute şi apare atunci când rocile bogate în silicaţi de magneziu reacţionează chimic la apă, eliberând metanul în atmosferă.

Totodată, oamenii de ştiinţă nu exclud ipoteza ca microbii să fi supravieţuit sub stratul de gheaţă permanentă al Planetei Roşii, acolo unde gheaţa se transformă în apă lichidă, şi să fi emis metan în atmosferă prin fisurile care apar în canioanele adânci sau în cratere.

Timp de şapte ani (echivalentul a trei ani marţieni), echipa de la NASA a folosit o tehnică numită spectroscopie în infraroşu pentru a monitoriza cu trei telescoape diferite în jur de 90% din suprafaţa planetei. Cercetătorii au găsit metan pentru prima oară în 2003, mai precis o cantitate de 19.000 de tone, ceea ce înseamnă că gazul a fost eliberat din zone discrete ale planetei.

“Noi am vrea să facem harta întregii planete pentru a identifica toate regiunile cu asemenea emanaţii şi a vedea care dintre ele eliberează cantităţi noi de la un an la altul. În plus, am vrea să identificăm gazele emise pentru a stabili care dintre ele au origini biologice şi care au origini geochimice”, a precizat Mumma.

Astfel, vehiculul spaţial Mars Science Laboratory de la NASA, a cărui lansare este programată pentru 2011, va transporta pe solul marţian instrumente care să distingă între gazele produse pe cale biologică şi cele eliberate pe cale geochimică.