Omul invizibil  -  Meduza (VIII)  -  Taina leului  -  Luminile oraşului XXXIV  -  Planeta Fantomă  -  Drumul care nu se vede  -  Citadela Asociaţiei  -  Luminile oraşului V  -  Spiritul este liber şi insurgent  -  Castravetele  -  ROV-27  -  Molecula Vieţii de Apoi  -  În umbra deasă a realităţii  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Ultima eclipsă (I)  -  Experimentul  -  Pacientul  -  Omul - cu - sacul, Timpul şi... Eu !  -  Gondolierul  -  Învingătorul ia totul  -  Hora Ielelor, Pensiune  -  K  -  Nebunii lui Arrianus  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Fata morgana  -  Atalia  -  Proiecţionistul  -  Cioara  -  Texte.01  -  Calul cruciatului  -  Eu, Singularul Absolut  -  Dincolo de ceţuri  -  Între două lumi  -  Tranzit  -  Ghavany  -  Vară cu ciocănitori  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Casa nebunilor  -  Războiul - fără - cap - şi - fără - coadă  -  Coconul  -  Timpul schimbării  -  Meduza (I)  -  Meduza (II)  -  Arătarea  -  Interviul  -  Uezen  -  Sender: High_Orbit_God  -  Halucinaţie  -  Revederea de 20 de ani  -  Omul cu păsări

Încă 4 grade Celsius şi 90% din populaţia planetei dispare

Publicat Duminică, 1 Martie 2009, ora 10:10

Specia umană va supravieţui secolului, dar nu în foarte multe exemplare. Un grup de oameni de ştiinţă, citaţi de "NewScientist", face un scenariu al supravieţuirii pe o planetă cu 4 grade Celsius mai fierbinte.

Bine aţi venit în Noua Lume, încălzită pentru dumneavoastră cu 4 grade Celsius!, îşi întâmpină ,,NewScientist’’ cititorii, în ediţia din 25 februarie.

Un grup de oameni de ştiinţă face un scenariu al viitorului, în cazul în care eforturile omenirii de a reduce gazele cu efect de seră vor da greş, iar încălzirea globală va continua să afecteze clima planetară.

Viziunile acestora sunt, în mare parte, apocaliptice. O Terra deşertificată, 90% din populaţia planetei dispărută, la fel ca majoritatea speciilor de animale şi plante. “E o viziune a viitorului pe care nu o doreşte nimeni, dar care s-ar putea întâmpla.”

Omenirea nu va dispărea, menţionează aceştia: specia noastră va continua chiar şi dacă vor mai rămâne din ea câteva sute de exemplare.

Menţinerea unei populaţii globale de 7 miliarde, sau chiar mai mult, va necesita, în schimb, o organizare serioasă. În contextul în care amprenta acesteia asupra Pământului a declanşat deja o serie de reacţii în lanţ.

Activitatea umană a avut un impact atât de mare asupra climatului încât un grup de cercetători a propus ca perioada începând cu secolul al XVIII-lea să fie încadrată într-o nouă eră geologică. “Ar putea fi numită Antropocen”, spune chimistul laureat cu Nobel Paul Crutzen, de la Institutul Max Planck din Germania. Alături de colegul său, Eugene F. Stoermer, de la Universitatea Michigan, savantul prevedea un viitor sumbru : "Urbanizarea a crescut înzecit în ultimul secol. În câteva generaţii, omenirea va epuiza resursele fosile care au fost generate în sute de milioane de ani".

Planeta s-ar putea prăji în 2050

O creştere cu 4°C e foarte posibilă în viitor. Raportul din 2007 al Comitetului Interguvernamental pentru Schimbări Climatice (IPCC), din cadru ONU, prezice un salt între 2 şi 6,4°C. Potrivit simulărilor pe calculator, am putea prăji planeta cu 4°C până în 2100. Unii oameni de ştiinţă cred că am putea ajunge acolo chiar în 2050.

Patru grade nu par mult: de altfel, e mai puţin decât diferenţa obişnuită dintre noapte şi zi. “Sună chiar plăcut, e ca şi cum te-ai muta la Boston sau te-ai pensiona în Spania. O creştere globală a temperaturii planetei este însă un subiect cu totul diferit”, explică cei de la "NewScientist".

Va face Terra de nerecunoscut, dau verdictul oamenii de ştiinţă.

Concluziile celor 2.500 de experţi din cadrul IPCC sunt, de altfel, catastrofice: temperatura medie globală a crescut cu 0,74% în ultima sută de ani, 11 din ultimii 12 ani au fost printre cei mai calzi din 1850 încoace.

“Climatologii sunt de două feluri. Cei precauţi, care ne tot spun să reducem emisiile şi nici măcar nu vor să se gândească la temperaturile globale crescute. Şi cei care ne sfătuiesc să fugim încotro vedem cu ochii, pentru că suntem condamnaţi”, spune Peter Cox, care studiază dinamica climatului la universitatea britanică din Exeter. "Eu sunt la mijloc. Trebuie să acceptăm că schimbările sunt inevitabile şi să începem să ne adaptăm".

Veşti negre din trecutul foarte îndepărtat

Ultima dată când Terra se încălzea la aceleaşi temperaturi se întâmpla acum 55 de milioane de ani. Pădurile tropicale explodau în regiunile polare fără gheaţă, oceanele erau acide, nivelul mării se ridicase cu 100 de metri mai mult decât este în prezent, iar deşertul se întindea din sudul Africii până în Europa.

Ne putem aştepta la scenarii similare în viitor, susţin cei de la "NewScientist". Expansiunea oceanelor şi topirea gheţarilor determină, la rândul lor, un nivel al mării în continuă creştere. Ceea ce ar putea duce la scufundarea regiunilor de coastă.

“E greu să crezi că întinderile de gheaţă din vestul Antarcticii vor supravieţui acestui secol. Ceea ce se traduce printr-un nivel al mării ridicat cu 1 sau 2 metri", spune climatologul James Hansen, care conduce Institutul de Studii Spaţiale Goddard din New York.

De altfel, gheaţa de la Polul Nord se topeşte mult mai repede decât prevedeau specialiştii

Un deşert imens

Jumătate din suprafaţa lumii se întinde între tropice, o arie vulnerabilă la schimbările climatice. India, Bangladeshul şi Pakistanul vor avea de înfruntat musonii asiatici, din ce în ce mai intenşi, care vor duce la inundaţii mult mai mari decât cele din anii trecuţi. Aceste fenomene nu contrazic deşertificarea, un alt pericol prezis de oamenii de ştiinţă. Din cauza căldurii ridicate, apa se va evapora mult mai repede, ceea ce va duce la secetă. Din această cauză, Bangladeshul ar putea pierde o treime din suprafaţă, inclusiv cea agricolă.

Nici musonul african nu va rămâne fără efecte: o serie de simulări prevăd Africa cuprinsă de secetă, precum şi China, America Centrală şi de Sud şi Australia. Toate deşerturile lumii se vor extinde, iar Sahara ar putea să ajungă până în centrul Europei.

Fluviile şi râurile Europei vor seca, de la Dunăre la Rin, cu efecte similare în regiunile montane, mai prevăd oamenii de ştiinţă.

Rezultatul: două fâşii latitudinale în care supravieţuirea umană va fi imposibilă, arată Syukuro Manabe, de la Universitatea din Tokyo. Una va traversa America Centrală, sudul Europei, nordul Africii One, sudul Asiei şi Japonia. Cealaltă va trece prin Madagascar, sudul Africii, Insulele Pacific şi Australia.

Singurele regiuni cu apă se vor afla la latitudini înalte, crede şi fostul cercetător NASA James Lovelock: “Restul lumii va fi un deşert imens, cu câteva oaze”.

Omenirea, refugiată în Alaska

Ca urmare, dacă doar o fracţiune din Terra va fi locuibilă, populaţia va urma aceeaşi soartă. "Oamenii se află într-o poziţie destul de dificilă şi nu cred că sunt destul de inteligenţi încât să poată gestiona ceea ce-i aşteaptă”, spune Lovelock. Fostul cercetător NASA crede că vom supravieţui ca specie, dar nu în multe exemplare.

John Schellnhuber, de la Institutul de Cercetare a Impactului Climatic din Potsdam, Germania, este mai optimist. Cele 4°C în plus vor constitui o provocare foarte mare, e adevărat, dar pe care oamenii o pot depăşi. Pentru a supravieţui însă, omenirea va trebui să facă ceva radical: societatea va trebui gândită în funcţie de distribuţia resurselor, şi nu de geopolitică.

“Momentan suntem blocaţi în prejudecata că fiecare ţară trebuie să se susţină cu hrană, apă şi energie. Va trebui să ne uităm din nou la planetă şi să o vedem în funcţie de resurse. Apoi să planificăm populaţia.”

Să scoţi politica din ecuaţie pare ireal, adaugă el: conflictele vor escalada cu siguranţă, din cauza resurselor limitate, iar liderii politici nu or să renunţe uşor la putere. Depăşirea acestor obstacole este singura salvare pentru omenire.

“E prea târziu pentru noi”, spune Anote Tong, preşedintele Kiribati, o insulă din Micronezia, care se scufundă şi care şi-a programat deja o migraţie graduală înspre Australia şi Noua Zeelandă. “Trebuie să facem ceva drastic pentru a depăşi limitele naţionale”.

În virtutea scenariului propus de ,,NewScientist’’, oamenii de ştiinţă şi-au pus mintea în a reloca 9 miliarde de oameni, cu 2 miliarde mai mult decât populează în prezent Pământul. Dacă s-ar aloca 20 de metri pătraţi pentru fiecare persoană, aceştia ar avea nevoie de 18.000 de kilometri pătraţi în care să trăiască. Doar suprafaţa Canadei este de 9,1 milioane de kilometri pătraţi. Alături de celelalte arii care vor putea fi locuibile, cum e Alaska, Marea Britanie, Rusia şi Scandinavia, ar trebui să fie destul loc pentru toată lumea, chiar şi cu nivelul mării crescut.

O densitate atât de ridicată va aduce propriile tipuri de probleme, adaugă oamenii de ştiinţă. Bolile se vor transmite mult mai repede şi, de asemenea, va fi foarte cald.

Cele mai valoroase vor fi zonele cu acces la apă, care ar trebui folosite pentru cultivarea hranei. Cum apa va fi limitată, producţia alimentelor ar trebui să se facă mult mai eficient decât în prezent: oamenii vor avea nevoie de varietăţi de plante rezistente la secetă, iar orezul ar trebui înlocuit cu cartofi, sugerează David Battisti, de la Universitatea din Washington.

De altfel, va fi o lume vegetariană: din cauza acidităţii oceanelor, planctonul va dispărea şi, odată cu el, majoritatea speciilor de peşti. Pentru creşterea animalelor nu va mai fi loc, dau verdictul oamenii de ştiinţă.

O hartă interactivă realizată de ,,Newscientist’’ arată pericolele fiecărei regiuni în parte şi felul în care se va adapta populaţia zonei la acestea. România este încadrată în sudul Europei, arie afectată de deşert, ca restul planetei. Agricultura va fi imposibilă în această parte, dar oamenii vor continua să crească animale mai rezistente, cum ar fi caprele.

Alimentarea cu energie va necesita, de asemenea, o gândire revoluţionară. Cea mai mare parte ar putea fi furnizată de o reţea de panouri solare, care ar putea traversa nordul Africii, Orientul Mijlociu şi sudul Statelor Unite. David Wheeler şi Kevin Ummel, de la Centrul de Dezvoltare Globală din Washington, au calculat că o arie de 110.000 de kilometri pătraţi, întinsă în Iordania, Libia şi Maroc, ar putea furniza între 50 şi 70% din totalul producţiei mondiale de energie.

Sistemul ar putea fi îmbunătăţit cu ajutorul energiei nucleare şi eoliene. Fiecare bloc de locuinţe ar putea avea, de asemenea, propriul generator de energie.

“Cred că avem suficiente cunoştinţe în prezent şi, dacă sunt folosite cum trebuie, am putea să ne adaptăm la schimbările climatice la care suntem supuşi în următorii 30-40 de ani.”

Dar asta va însemna supravieţuirea într-o lume în care puţini vor dori să trăiască. O mare parte din biodiversitatea planetei va dispărea pentru că nu va reuşi să se adapteze la temperaturi atât de ridicate şi la lipsa apei. Sau pentru că vor fi mâncaţi de oamenii înfometaţi. “Puteţi să uitaţi de lei sau de tigri. Tot ce mişcă va fi mâncat. Oamenii vor fi disperaţi”, spune Lovelock.

“Aş vrea să fiu optimist şi să spun că vom supravieţui, dar nu am nici un motiv bun pentru aşa ceva. Pentru asta, ar trebui să reducem emisiile de carbon cu 70% până în 2015. Dar noi adăugăm 3% în fiecare an”, conchide Crutzen.