Zori  -  Vrăjitoarea  -  Tânăr si încă nescris  -  Vânătorii de poveşti  -  Jurământul  -  Lala  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Luminile oraşului VIII  -  Muribundul  -  Ancheta  -  Petrecerea  -  Coana mare se mărită  -  Fără doar şi poate  -  Fotografii  -  StarCraft : Musafiri nepoftiţi  -  Călătorie la Muzeul Quale  -  Fanfara municipală  -  Universul lent  -  Meduza (VII)  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (I)  -  Norul de argint  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Jocul Zeilor (III)  -  Vatmanul - Purificarea  -  Aura urii  -  Cadou pentru regele Isrunului  -  Archeopterix  -  ªahul de duminică  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Plastic  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Lumea prin ţeava puştii  -  Detenţie  -  Întâlnirea  -  Luminile oraşului XIII  -  Pierduţi în ceaţă  -  Povestea ţării Nucalanoi  -  Circ  -  În tren  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Luminile oraşului IV  -  Cum să te fereşti de urs  -  O poveste de Crăciun  -  Plasa pe jăratic  -  Interferenţe  -  Texte.01  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  Perdeaua lui Simon  -  Tolaie  -  Supravieţuitorul

Un nou element în tabelul periodic: "ununbium"

Cercet

Publicat Duminică, 14 Iunie 2009, ora 10:10

După zece ani de experimente, o echipă de cercetători germani au fost creditaţi cu o nouă descoperire, care şi-a găsit locul în tabelul periodic al elementelor. E vorba de elementul supergreu 112, acceptat oficial de Uniunea Internaţională pentru Chimie Pură şi Aplicată. Oamenii de ştiinţă sunt încă în căutarea unui nume potrivit pentru noul element, informează BBC Online.

Elementul cu indicele 112 a fost descoperit prima oară la sfârşitul anilor ’90, însă a ajuns să fie recunoscut oficial abia acum. Asta deoarece nucleul elementului este extrem de instabil, dezintegrându-se în doar câteva milisecunde. Botezat temporar “ununbium” (de la “ununbi”, termen derivat din cifrele latineşti “unu unu doi”), elementul 112 a fost obţinut în urma bombardării unor nuclee de atomi cu o serie de ioni de zinc.

Experimentul a fost efectuat într-un accelerator de particule lung de 120 de metri, fiind pus în practică de o echipă de cercetători germani de la Centrul de Cercetări pentru Ion Grei, coordonată de profesorul Sigurd Hoffman.

Pentru ca Uniunea Internaţională pentru Chimie Pură şi Aplicată să confirme existenţa noului element şi să-l introducă în tabelul lui Mendeleev a fost nevoie însă de o serie de experimente suplimentare. Fuziunea nucleului elementului 112 se petrece însă extrem de rar în laboratoare, doar patru atomi fiind obţinuţi până în prezent, aşa explicându-se intervalul mare între prima observare a elementului şi acceptarea lui de către comunitatea ştiinţifică.

De asemenea, echipa lui Hoffman a relevat în trecut existenţa elementelor cu numere atomice de la 107 la 111, aşa-numitele elemente supergrele. Numerele atomice reprezintă suma protonilor şi neutronilor pe care un element îi conţine în nucleul său.

În prezent, cercetătorii germani caută un nume cu care elementul 112 să fie introdus în tabelul lui Mendeleev.