evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Casa nebunilor  -  Întâlnirea  -  Nu este prima dată  -  Jurământul  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  2 fast 4 you  -  Eu şi Cu Mine  -  Children of mine  -  Scrisoare din Hipercubul 13  -  Din vitrină  -  Melcul  -  Cojocul (Cujuh)  -  Colecţionarul de îngeri  -  Zodia de apă - Niagara poetry  -  Jocul Zeilor (VII)  -  Străinul  -  Dincolo de evoluţie  -  Ghavany  -  Je t'aime mélancolie  -  În noapte  -  Intoxicaţia. Investirea de novice  -  Mamal - Beciul  -  Lumea prin ţeava puştii  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Îndelunga aşteptare  -  Drumul spre  -  Dispariţia  -  Apariţie editorială: Victoriţa Duţu - "Ilinca"  -  Cerşetorul  -  Înger în oglindă  -  Timpul  -  Decablat  -  Fortul  -  Pendulul municipal. "La dolce vita"  -  Hora Ielelor, Pensiune II  -  Mămica şi El Diablo  -  Nevastă rea  -  Unii îmi zic Charon...  -  Luminile oraşului 2 (I)  -  Sfârşitul lunii  -  Luminile oraşului XVII  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (II)  -  Jocul Zeilor (V)  -  Tolaie  -  Lumea de sus  -  Casa galbenă  -  Întunericul de dincolo  -  Universul lent  -  Vânzatorul  -  Praf minune (II)


50 de milioane de dolari pentru prima navă spaţială privată

Americanii ridica stacheta liberei initiative in cucerirea cosmosului

News Team



Publicat Duminică, 12 Decembrie 2004, ora 09:35

      In Statele Unite, se numeste "regula celor opt". Atit a durat intre anuntarea Premiului Orteig si cistigarea cursei transatlantice de catre Charles Lindbergh, in 1927. Opt ani au trecut de la impulsul dat de presedintele John Fitzgerald Kennedy explorarii spatiului pina cind NASA a reusit sa trimita un om pe Luna. Ansari X Prize, menit a incuraja turismul spatial via sectorul privat, s-a inscris in aceeasi regula: creat in 1996, cistigat anul acesta de SpaceShipOne. Se poate spune ca acest din urma premiu respecta de doua ori traditia, din moment ce sursa sa de inspiratie a fost Premiul Orteig.

      Si la fel ca in cazul primei traversari a Atlanticului, care a dat avint aviatiei comerciale, X Prize a impulsionat dramatic eforturile depuse de intreprinzatori privati in ceea ce priveste cucerirea spatiului. Mai mult, a deschis o cale. Magnatul american Robert Bigelow, care a facut avere in industria hoteliera, si care acum conduce firma "Bigelow Aerospace" (Nevada), ofera un premiu mult mai atragator - 50 de milioane de dolari, fata de cele 10 milioane puse la bataie de Ansari X Prize, insa are si pretentii pe masura. America Space Prize - cel mai substantial premiu tehnologic oferit vreodata - va fi acordat primului vehicul privat capabil de zbor orbital (nu suborbital, ca SpaceShipOne).

      Diferenta nu este citusi de putin mica. Teoretic si oficial, "spatiul" incepe de la altitudinea de aproximativ 100 de kilometri, dar pentru a ajunge pe orbita trebuie sa urci pina la cel putin 160 de kilometri. Zborul orbital necesita si o acceleratie uriasa. SpaceShipOne a atins o altitudine suborbitala deplasindu-se cu Mach 3 (de trei ori viteza sunetului), in timp ce pentru altitudine orbitala cerinta este de Mach 25. In plus, SpaceShipOne a avut nevoie doar de capacitati minime de sprijin al vietii si de unul dintre cele mai subtiri scuturi termice necesare reintrarii - doua dintre cerintele cruciale, la valori maxime, pentru zborul orbital.

     

     

      Conditii la inaltime

     

      In ultimele citeva saptamini, Bigelow a deschis formal calea catre competitie si a dezvaluit regulile care trebuie respectate in vederea cistigarii premiului. Astfel, America Space Prize va reveni primei echipe care lanseaza o nava spatiala capabila a transporta un minim de 5 persoane, la o altitudine de cel putin 400 de kilometri, de doua ori, la interval de maximum 60 de zile. In timpul fiecaruia dintre zboruri, nava trebuie sa parcurga cel putin doua orbite. La fel ca si in cazul X Prize, competitorii trebuie sa provina exclusiv din domeniul privat si nu au voie sa beneficieze de finantare guvernamentala (desi lansarile pot fi organizate in facilitati speciale ale unui guvern).

      Cu toate ca Bigelow nu a precizat ce vehicule de lansare pot fi folosite, el cere ca minimum 80 la suta din ansamblul navei (inclusiv partea folosita la lansare) sa poata fi refolosit. Aceasta conditie exclude din start rachetele existente, precum Delta 5 americana, sau Proton (Rusia), care nu sint reutilizabile, deschizind astfel calea inovatiei si in acest domeniu. Dar totul trebuie finalizat pina in ianuarie 2010, cind este programata competitia. Intentia Bigelow Aerospace este de a lansa la acea data, pe orbita, habitate gonflabile. Acestea sint de departe mai ieftin de produs, asamblat si lansat in spatiu decit modulele Statiei Spatiale Internationale. Respectivele habitate fac si ele parte din revolutia spatiala alternativa (a se citi privata). Bigelow nu uita de sectorul care i-a adus averea - turismul, si pleaca de la ideea ca daca ajung turisti pe orbita, ei vor vrea sa ramina si vor avea nevoie de un loc in care sa stea, altul decit nava.

     

     

      Cheltuielile, mai mari decit premiul

     

      In mod curios, initiativa lui Bigelow a atras mai multe atitudini sceptice si critici decit laude, si in concurs nu s-a inscris pina acum absolut nimeni. Cele mai optimiste estimari ale specialistilor arata ca pentru dezvoltarea unui vehicul care sa satisfaca toate cerintele stabilite ar fi nevoie de cel putin 200 de milioane de dolari. In astfel de conditii, valoarea premiului, desi substantiala, pare nesemnificativa. Cele mai critice voci spun ca Bigelow nu vrea decit sa "primeasca pe tava" un vehicul capabil sa transporte in spatiu modulele necesare pentru construirea unui hotel pe orbita.

      Mai mult, competitia exclude participarea echipelor straine. America"s Space Prize, oricit de pragmatic ar parea la prima vedere, ameninta sa duca intreaga miscare spatiala alternativa intr-o fundatura - prin eliminarea inovatiilor (deloc putine) si descurajarea concurentei din afara SUA.

     

Sursa :   Evenimentul Zilei (Constantin Vlad)
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online