evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Gustul libertăţii  -  Licuricioaia  -  Luminile oraşului VIII  -  Luminile oraşului IX  -  Emoţia reîntoarcerii  -  Cojocul (Cujuh)  -  Dincolo de evoluţie  -  Archeopterix  -  Australia, ca o felie de pâine  -  Vatmanul - Purificarea  -  Lumina de jad  -  Călătoria unui artist...  -  Aedes  -  Circ  -  Metastază  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Cum s-a născut Dumnezeu  -  Păsări de pradă  -  Ion cel fericit  -  Interferenţe  -  Pendulul municipal. "La dolce vita"  -  Cercul  -  Corabia nebunilor  -  K  -  Învingătorul ia totul  -  Decablat  -  La frontieră  -  Chipul de pe Marte  -  Ceasul voinicului  -  The Alien Revolution  -  Luminile oraşului 2 (III)  -  Pânza de paianjen  -  Unii îmi zic Charon...  -  Crist sideral  -  Luminile oraşului XXXIV  -  Secretul  -  Program de criză  -  Luminile oraşului XXI  -  O noapte într-un ceas  -  Îmbrățișare  -  Spiritul este liber şi insurgent  -  Gânduri  -  A Doua Epocă Întunecată  -  Poporul perfect  -  Alfa si Omega. Moon  -  Nebunul  -  Umbra  -  Ultima frontieră


Anticipaţia se întoarce la trecut

Literatura care ne-a obisnuit sa vorbeasca despre viitor imagineaza acum misterele trecutului. "S"-ul din SF

News Team



Publicat Miercuri, 5 Ianuarie 2005, ora 22:18

      Inovatiile din ultimii ani le-au demonstrat autorilor SF ca pronosticurile pe sute de ani nu mai sînt valabile. Chiar daca unele anticipatii stiintifice s-au dovedit adevarate, nostalgia a determinat scriitorii din acest domeniu sa se întoarca înspre trecut si umanitate.

     

     

      Realitatea bate viitorul

     

      Se vorbeste azi despre lipsa de interes a consumatorilor SF pentru stiinta prezentului: "Coordonata «science» este din ce în ce mai moale. Stiinta actuala este mai putin popularizata sau mai putin inteligibila pentru publicul larg", spune Catalin Badea Gheracostea, editor la www.brasov-visitor.ro. SF-ul actual încearca sa depaseasca temerile prezentului, printr-o concentrare asupra umanului. "Omul - ca tema centrala si ca personaj - a revenit în actualitate. Ceea ce era la moda în anii 1960 în literatura din spatiul occidental (si în anii 1970-1980 în România) s-a estompat", explica Marian Coman, redactor la www.sferaonline.ro. Scriitorul canadian Robert J. Sawyer sustine chiar ca SF-ul nu a vorbit niciodata despre viitor. "SF-ul a fost întotdeauna despre zilele noastre, indiferent daca era vorba despre Anglia epocii victoriene sau de 11 septembrie 2001".

     

     

      Communistic-fiction

     

      Înainte de 1990 se vorbea de literatura SF ca un mijloc de evadare din sistemul dictatorial, prin formule ce lasau loc interpretarilor. Cunoscînd puterea genului, comunismul l-a folosit pentru propaganda. S-au promovat omul nou, egalitatea si lipsa claselor. Catalin Ionescu, autor SF, scrie ca literatura de anticipatie avea în acea perioada "un caracter militant anticapitalist atît de pregnant, de parca ar fi fost lecturi obligatorii pentru cursurile de învatamînt politic". Alaturi de progresul, bunastarea, belsugul si linistea pe care le adusese Fratele mai Mare în tarile salvate, SF-ul amintea de figura liderului-tata si de omul nou-creat. Ateismul se plia si el foarte bine pe scrierile SF, unde universul fusese deja investigat si nu se gasise nici o urma de zeu.

     

     

      SF-ul în tranzitie

     

      Dupa 1989, în SF-ul românesc s-a produs o schimbare de generatie: inginerii au fost înlocuiti cu informaticieni, medici sau filologi. Schimbarea a dus la înmultirea temelor abordate si la încercarea unor subgenuri noi, cum ar fi cyberpunk, fantasy, ucronie, fantastic si chiar realism magic. Marea masa de cititori care cumparau orice purta sigla SF în 1990, indiferent de autor sau de aspectul cartii, s-a rarefiat pîna la disparitie. "Cititorii nu se mai împart în «ai nostri» si «ai lor». Sînt cititori pur si simplu, care cauta literatura de buna calitate", explica Horia Ursu, editor la Omniabooks. Evolutia genului este definita contrar de autorii SF. "SF-ul românesc este într-un accentuat regres", spune Matei Donea, autor SF. Conform criticilor, interesul pentru gen era cu mult mai mare în perioada 1992-1995, moment în care s-a profitat de o promovare asigurata în media nationala si sustinuta de personalitati care si-au dedicat activitatea acestui gen literar artistic.

     

     

      Izolare si sincronism

     

      În prezent, SF-ul este dominat de cele doua mari obsesii ale literaturii românesti: sincronizarea si izolationismul. "Prima tendinta se traduce prin proze SF cu un foarte diluat scientism, iar a doua ar fi repetarea, mai ales în proza scurta, a subgenurilor SF eterne: space opera, cyberpunk etc., chiar daca publicul este saturat si nu mai este interesat de noutatile ramase la stadiu de proiect", explica Catalin Badea Gheracostea. "În 1990, erau mai multe goluri de umplut. Acum n-a mai ramas (mai) nimic de umplut, tot ce trebuie sa facem e sa tinem pasul cu lumea", adauga Michael Haulica, editor la revista "Lumi Virtuale". Tendinta principala a literaturii SF din acest moment este depasirea cu un pas a fricilor, a directiilor comune si a tehnologiilor actuale, prin încercarea de a defini omul plecînd de la un centru absolut: trecut, legende, fantezie si mit.

     

     

      Moda SF înseamna Fantasy

     

      Românii au fost reticenti, pîna la aparitia filmului "Lord of the Rings", la ceea ce numim heroic-fantasy. Încercarile Editurii Nemira din perioada 1994-1995 de a promova un astfel de gen au esuat complet, din lipsa de interes a publicului. "Fantasticul include SF-ul. Fantasy este doar o parte din fantasticul universal, basme culte ce profita de puterea hollywoodiana", declara Catalin Badea Gheracostea. În aceasta perioada, conform lui Michael Haulica, se poate vorbi de o fuziune a genurilor, fiind tot mai greu sa se eticheteze un text ca apartinînd de SF, fantastic sau realism magic. Termenul "SF" tinde sa fie înlocuit cu sintagma "literatura imaginarului", menita sa cuprinda atît science-fiction-ul clasic, cît si fantastic, heroic-fantasy, horror ori alte genuri înrudite cu literatura SF. Matei Donea contesta aceste argumente: "Genul fantasy este unul aparte si nu a avut prea multa tangenta cu cel science-fiction. Cel mult, a împrumutat unele gaselnite pentru a le transpune în universuri fantastice".

     

Sursa :   Cotidianul
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online