evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Darul divin  -  Tentaţia continuă  -  Uezen. Echilibrul lumilor  -  Mărturisirea lui Abel  -  Luminile oraşului VI  -  Ambuscadă pe Uslar  -  Cum s-a născut Dumnezeu  -  Experienţă pecuniară  -  Uitarea  -  Meduza (V)  -  Nyprus  -  Planeta ascunsă  -  Furnizorul de vise  -  Fereastra din spate  -  Robotul  -  Simbioza  -  Meduza (I)  -  O faptă eroică fără de ecou  -  Jocul Zeilor (IX)  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Aripile din cer  -  Casa nebunilor  -  Timpul  -  Luminile oraşului XXXII  -  Cunoaştere  -  Vară cu ciocănitori  -  Triunghiul roşu  -  Mămica şi El Diablo  -  Pasomii  -  Avocatul celui care a vrut să mă omoare  -  Gânduri  -  Meduza (VIII)  -  Nu ne vom mai întâlni în toamnă, domnule profesor !  -  Din vitrină  -  Cum să te fereşti de urs  -  Muza  -  Sharia (fragment)  -  Cum le văd "ei" pe "ele" în Galeria de artă "Trei Salcâmi"  -  Luminile oraşului XX  -  Cruciada bucătarilor  -  Reactorul  -  Citadela Asociaţiei  -  Emoţia reîntoarcerii  -  Visând cu ochiul deschis  -  Casa de la marginea pădurii  -  Puterea pereche  -  Regele animalelor  -  Archeopterix  -  Mărire şi decădere  -  Meduza (IV)


Reţeaua războiului

Specialistii Pentagonului interconecteaza soldatii si masinariile de lupta

News Team



Publicat Duminică, 6 Februarie 2005, ora 11:27

      Intr-un anost complex de birouri, insa sub un regim de securitate draconic, parte din crema informaticienilor din Statele Unite lucreaza la un ambitios proiect de creare a unei retele wireless care sa-i "lege" pe toti soldatii aflati pe cimpul de bataie atit intre ei, cit si cu o serie de masinarii de lupta sau supraveghere telecomandate.

      Potrivit Associated Press, acest sistem constituie coloana vertebrala a viziunii Pentagonului asupra conflictelor armate dintr-un viitor nu foarte indepartat. Insa transpunerea sa in realitate nu este deloc un lucru facil pentru mica armata de contractori privati condusa de Boeing, firma coordonatoare.

     

     

      Armata SUA a alocat 14 miliarde de dolari proiectului "Future Combat System" (FCS), si se asteapta sa mai adauge anul acesta inca 6 miliarde. Livrarea unor parti a sofisticatului complex tehnologic este asteptata in jurul anului 2008, urmind ca dotarea unei prime unitati de 3.000 de soldati sa fie posibila abia prin 2014.

      De mai bine de un an, informaticienii din complexul situat in localitatea californiana Huntington Beach incearca sa combine laolalta 18 tipuri separate de sisteme de lupta si sa scrie programele care vor compila intr-o zi un univers de informatii culese de pe cimpul de lupta de catre soldati, sateliti si aparate telecomandate (terestre, aeriene sau submarine).

      Un astfel de avantaj ar fi de nepretuit pentru oricare forta armata.

     

     

      Informatii complete in transee

     

      In termeni practici, sistemul inseamna transmisie de date la viteza foarte mare intre citeva mii de soldati, sute de tancuri si vehicule de transport aflate oriunde in lume. La FCS lucreaza, pe linga Boeing, alte firme cu state vechi in domeniul apararii, precum Raytheon sau Northrop Grumman, totalizind 23 de societati. Componenta de comunicatii a proiectului este deja in stadiu demonstrativ, desi inca se afla in plina dezvoltare. Potrivit acesteia, soldatii americani vor fi in permanenta la curent cu informatii vitale, mergind de la situatia pe front pina la situatia aprovizionarii cu munitie sau echipamente. De asemenea, ei vor fi in masura sa opereze o vasta gama de aparate telecomandate, in principal pentru atac.

     

     

      Batalie pentru viteza de transfer

     

      Cea mai mare provocare consta in largirea bandei alocate traficului de date in timp real, o incercare in acest sens fiind facuta la debutul invaziei SUA in Irak, insa viteza maxima de transfer a oscilat intre 10 si 50 de kilobiti pe secunda, adica inferioara chiar si retelelor de telefonie 3G/CDMA. "Acum vorbim de viteze de zeci sau sute de megabytes pe secunda, ceea ce ne va da capabilitati de imagerie si cartografiere in timp real", a declarat Frank De Mattia, unul dintre principalii responsabili ai programului FCS din partea firmei Boeing.

      De Mattia a precizat ca si sistemele civile de transmitere rapida a datelor au fost luate in vedere, insa aceasta abordare a fost abandonata, intrucit ea presupune o infrastructura fixa, greu de creat rapid pe un front flexibil si foarte usor de sabotat in caz de conflict real.

     

     

      Posturi de comanda mobile si elicoptere fara pilot

     

      Prima serie de testare cit de cit realista va avea loc in toamna acestui an, cind specialistii Pentagonului spera sa aiba gata macar citeva dintre componentele "sistemului de integrare a sistemelor de lupta", cum se cheama oficial proiectul. Unele, precum "vehiculul cu decolare si aterizare orizontala fara echipaj" Fire Scout (un elicopter telecomandat, construit de Northrop Grumann), sau posturile mobile de comanda si control, revolutionare, ridicate pe platforma masinilor Humvee, sint gata construite.

     

     

      Noduri dispensabile in retea

     

      In locul retelelor cu infrastructura fixa, militarii americani vor sa creeze o retea alternativa, asigurata si sustinuta de mai multe (pina la citeva sute) "noduri" mobile, instalate pe vehicule ale armatei. Sistemul mai are avantajul major ca poate patrunde pe un teritoriu care nu are o infrastructura adecvata sau care, daca o poseda, nu este functionala. Ca masura de prevedere, fiecare astfel de nod trebuie sa fie capabil a suferi "pierderi", prin asta intelegindu-se pierderi de puncte de transmisie, fie prin distrugerea fizica a unor vehicule, fie prin atacuri informatice sau bruiaj. In opinia lui De Mattia, asa cum se prefigureaza, sistemul FCS ia in calcul toate amenintarile imaginabile si este "foarte robust". "Ar fi foarte greu sa dobori reteaua, ca intreg", a spus el.

     

Sursa :   Evenimentul Zilei (Constantin Vlad)
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online