evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Nebunii lui Arrianus  -  Gender X  -  ªi vremea vine ca să plângi  -  Mimi, Momo şi Mumu  -  Arma secretă  -  Îngerul cenuşiu - Zora  -  Omul invizibil  -  Cum să te fereşti de urs  -  Servisul Auto  -  Cel care nu mai e  -  Atalia  -  Fabrica de vise  -  Moştenire de familie  -  Lecţie de Umanitate !?  -  O nouă zi  -  Factorul "Haos"  -  Între ziduri  -  Lacul negru  -  Children of mine  -  Transplant de suflete...  -  Poveste de mahala II : Oiţa rătăcită  -  "Coincidenţă !" au strigat  -  Efect de înflorire (Napoca)  -  Cărăușul  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Contrapaganda  -  Detenţie  -  Luminile oraşului XXV  -  Norul de argint  -  Trenul  -  Cyborg story  -  Tarsius  -  Liber arbitru  -  Vatmanul - O pasiune  -  Vatmanul - Reacţiile, Epilog  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Aseară...  -  Jeopardy  -  Sfântul  -  Vatmanul - Anton şi Marcel  -  Păsări de pradă  -  Lunga vară  -  Necunoscutul intrigant  -  Visătorul  -  Cincizeci  -  Poveste de culcare  -  Simbioza  -  Sunet pentru suflet  -  Omul-care-stătea-cu-nasul-în-flori  -  Luminile oraşului IX


Piaţa bazelor de date în România

News Team



Publicat Marţi, 7 Iunie 2005, ora 23:33

      Capacitatea de a utiliza informatiile existente pe piata pentru a anticipa tendintele este, fara ndoiala, o conditie a succesului de marketing. Companiile si creeaza baze de date din ce in ce mai specializate despre clienti si potentiali clienti. Aceste liste au devenit, la randul lor, o marfa valoroasa, pe care o comercializeaza list brokerii.

      In magazinele occidentale nu este nici o problema daca ai uitat ce numar poarta sotia la articolele de mbracaminte. De cele mai multe ori, ti poate spune vanzatorul. El poate sti mult mai multe despre tine: cat esti dispus sa cheltuiesti in ziua respectiva, ce ti-ar mai trebui, ce varsta si ce preferinte au copiii tai, ce hobby-uri ai, cu ce masina ai venit la cumparaturi, pe unde si chiar si cu cine ti petreci vacantele. Aceste informatii, care se pot deduce usor din comportamentul consumatorilor, sunt introduse in baze de date si sunt folosite de marketeri pentru adaptarea ofertei. In plus, tehnologiile actuale permit identificarea clientului in momentul in care a intrat pe usa magazinului si nregistrarea produselor cumparate, inclusiv a celor pe care nu le-a cumparat, dar asupra carora a zabovit mai mult.

      Bazele de date reprezinta mai mult decat niste fisiere. Ele sunt un instrument important pentru gestionarea relatiilor cu clientii, scopul fiind crearea si mentinerea loialitatii acestora. Ele permit comerciantilor sa stabileasca "valoarea totala" a unui client, ceea ce nseamna o estimare a profitului pe termen lung care poate fi asteptat de la un client potential.

     

      Maturizare si diversificare

     

      Piata bazelor de date din Romania se afla intr-un stadiu de maturizare. Daca in urma cu doi-trei ani circulau numai cateva liste, acum ele se numara cu sutele. Companiile de marketing direct si diversifica tot mai mult oferta de baze de date. Spre exemplu, peste 20 de liste cu persoane fizice, avand mai mult de 4.000.000 de nregistrari, sunt oferite spre nchiriere numai de catre "Mailers". Potrivit estimarilor facute de ARMAD - Asociatia Romana de Marketing Direct -, piata de marketing direct este de aproximativ 10.000.000 de euro, din care veniturile din administrare si brokeraj de baze de date sunt de 861.000 euro, fara TVA.

      Piata ar fi fost probabil mai avansata la ora actuala daca n-ar fi fost zguduita de punerea in aplicare, la nceputul anului 2002, a legislatiei privind protectia datelor personale. Legea 677/2001 a impus conditia consimtamantului consumatorilor pentru introducerea in orice sistem de evidenta a datelor referitoare la acestia, precum si o serie de drepturi si garantii pentru persoanele incluse pe liste. Atunci multe companii care si creasera astfel de sisteme de evidenta s-au trezit in ilegalitate deoarece informatiile fusesera stranse fara un acord expres al persoanelor vizate si nu respectau nici celelalte cerinte ale noilor reglementari. In consecinta, aceste firme, care nu-si mai puteau folosi propriile baze de date, s-au vazut nevoite sa nchirieze sau sa cumpere fisiere legale de la cei care s-au orientat mai bine si le-au construit in functie de legislatia europeana in domeniu. Cam atunci a nceput sa se dezvolte si in Romania activitatea de brokeraj a bazelor de date. In prezent exista deja liste legale, specializate pe multe domenii, nsa in timp vor aparea din ce in ce mai multe baze speciale, intrucat cererea devine tot mai sofisticata.

     

      List brokerii

     

      Cum bazele de date devin din ce in ce mai specializate, gestionarea si administrarea acestora necesita oameni specializati. Un list broker intermediaza intre cererea si oferta de informatie care se gaseste sub forma bazelor de date. El selecteaza cele mai bune oferte, concentreaza cele mai bune cereri de cumparare sau de nchiriere, poate identifica produsele sau serviciile care se potrivesc unei anumite baze de date. "Daca aveti o baza de date 'premium', nu este indicat sa o nchiriati pentru un produs «low profile» deoarece acestea ar putea sa o altereze. Aici ar putea intra persoane carora va veti adresa generand costuri inutile", recomanda Mihai Petroff, managing director la "Mailers".

      Companiile de marketing direct proceseaza in fiecare zi date personale la scara industriala. De exemplu, "Mailers" are o capacitate zilnica de procesare de 50.000 de nregistrari si poate procesa atat informatie clasica (provenind din plicuri sau cupoane), cat si informatie provenind din coduri de bare, prin scanare. Firma a intermediat in 2004 peste 1.000.000 de nregistrari si a avut venituri din brokeraj de peste 100.000 de euro.

     

      Tarife

     

      Tariful unei baze de date variaza in functie de mai multi factori, dintre care cei mai importanti sunt acuratetea nregistrarilor, marimea bazei, varsta, tipul nregistrarii sau nivelul de specializare. Conteaza foarte mult cat este de recenta baza de date pentru ca rata de perisabilitate a informatiilor este de aproximativ 3% pe an pentru persoane fizice si poate merge chiar pana la 40% pentru persoanele juridice.

      Nivelul de specializare este un alt factor care conteaza la evaluarea unei baze de date. De exemplu, o baza cu VIP-uri sau manageri de top este mai scumpa decat una cu studenti.

      "Tarifele se stabilesc in functie de calitatea bazei de date, evaluata prin unicitate (posibilitatea de a gasi o baza de date cu acelasi target in alta parte), sau de calitati legate de profil. De exemplu, pentru o baza cu persoane cu venituri medii lunare de peste 1.000 de euro, tarifele sunt mai mari. Pentru campanii one-time pe e-mail, adica trimiterea unui mesaj promotional o singura data, preturile sunt de aproximativ un euro pe e-mail deschis. Se platesc deci numai cele deschise, nu toate", spune Radu Ionescu, managing director la "Kinecto Permission Marketing".

      Dar tarifele se calculeaza si in functie de numarul de nregistrari in baza de date. De exemplu, pentru 20.000 de nregistrari de persoane fizice, obtinute dintr-o promotie recenta, sub sase luni, cu un target masculin, intre 30 si 35 de ani, un cost de 0.10 euro pe nregistrare este rezonabil.

     

      Imbunatatire permanenta

     

      Fisierele se realizeaza în cele mai diferite moduri, de la completarea unui bilet de participare la o loterie publicitara ori a unui cupon din ziar cu datele personale, la logarea pe Internet sau o cerere de credit. Bazele de date permit urmarirea rezultatelor si orientarea actiunilor comerciale. "O baza de date nu este statica, precizeaza Petroff. Adica, nu ai construit-o si gata. Intr-o baza de date pot fi generate interactiunile cu clientii: ce oferte au primit, la ce oferte au raspuns, ce tip de produse cumpara. Astfel baza se mbogateste permanent. Sau - reversul medaliei - o baza de date «mbatraneste», intrucat valoarea ei se depreciaza odata cu trecerea timpului".

      Potrivit lui Radu Ionescu, cu o sustinere media puternica se pot construi baze de zeci de mii de intrari in cateva luni sau chiar saptamani. In general, prima etapa este crearea unui continut interesant, transmis prin e-mail sub forma de newsletter. A doua etapa este promovarea acestui newsletter pentru a atrage cat mai multi abonati. La abonare se poate cere doar e-mailul ori date mai complete ale unui profil.

      Comertul cu baze de date este, la ora actuala, o afacere la care participa cel putin 15 jucatori importanti. Insa, daca avem in vedere scara la care se practica acest comert prin alte parti, putem trage concluzia ca potentialul acestei piete este mult mai mare.

Sursa :   Saptamana Financiara (Monica Cercelescu)
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online