evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Toate celelalte popoare  -  Sender: High_Orbit_God  -  Iubirea de pe Venus  -  Răspuns fără întrebare  -  Lacrimi de stea  -  Mamal - Oraşul  -  În vizită la psihiatru  -  Muza  -  Caiet de regie  -  Aripile din cer  -  Metastază  -  Pânza de paianjen  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Homus trolEIbuzus  -  Misiunea  -  Mimi, Momo şi Mumu  -  Luminile oraşului XVII  -  Jocul Zeilor (IV)  -  Păsări de pradă  -  Vinerea Rozinelor Timpurii  -  Nyprus  -  Fiii lui Rawser  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  Mamal - Beciul  -  Gender X  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  ªi atunci...  -  Gri şi roşu auriu  -  Masa de duminică  -  Fata morgana  -  Canicula  -  În umbra sorţii  -  Un moment nou sau Cădere în cap spre cerul liber  -  Manifestul de aur al desăvârşirii  -  Îngerul cenuşiu - Gabrielle  -  Nu este prima dată  -  ªarpele de aramă (I)  -  Big Bang Boo  -  Sexibon  -  Întâlnirea  -  Viola  -  Om vs. cyborg  -  Proză scurtă  -  Bătălia pentru supravieţuire  -  Meduza (XII)  -  Jocul Zeilor (II)  -  Strada castelului : Câte lumi  -  Curândul  -  Anul 10000  -  La frontieră


Discovery, în pericol

News Team



Publicat Joi, 28 Iulie 2005, ora 08:16

      Naveta spatiala americana Discovery pare sa fi pierdut la lansare o placuta din scutul termic, care a fost lovit si de alte deseuri, dar nu este deocamdata clar daca integritatea sa structurala a fost afectata. Fragmentul de placuta pare sa se fi desprins de pe "burta" navetei, de la marginea trapei care inchide trenul de aterizare frontal.

     

      Specialistii NASA nu stiu inca daca placuta a fost lovita de ceva sau s-a desprins pur si simplu. Fiecare placuta din componenta scutului termic este extrem de importanta pentru reintoarcerea in siguranta a navetei, dar ele s-au mai desprins si in trecut, fara consecinte dezastruoase, precum in cazul navetei Columbia.

     

      "Studiem imaginile cadru cu cadru", a declarat John Shannon, manager de operatiuni al NASA. Una dintre inregistrari arata ceea ce pare a fi o bucata de spuma izolatoare de pe rezervorul extern al navetei, desprinsa la doua minute dupa lansare. Aceasta piesa nu a atins naveta.

     

      O a treia inregistrare arata fragmente de invelis desprinzandu-se de pe duzele motoarelor navei, dar asa ceva era prevazut sa se intample, au precizat oficialii Agentiei. Procesul de evaluare a potentialelor avarii va mai dura cateva zile, la capatul carora vor incepe a fi analizate solutii de remediere.

     

      Lansarea navetei poate fi studiata acum in detalii mult mai amanuntite, gratie celui mai elaborat sistem de imagistica din istoria NASA, amplasat in jurul navetei, in urma recomandarilor comitetului de investigatie a accidentului soldat cu distrugerea navetei Columbia si cu moartea celor sapte astronauti aflati la bordul sau, la 1 februarie 2003.

     

      "Ma astept sa putem vedea lucruri pe care nu le-am fi vazut in trecut", a spus Shannon. "Impreuna cu camerele de vederi amplasate la sol si cele instalate pe naveta propriu-zisa, acest sistem de imagerie va oferi o perspectiva fara precedent asupra lansarii si a zborului atmosferic", a adaugat si Bob Page, seful echipei insarcinate cu filmarea lansarii.

     

      Naveta, urmarita de sateliti-spion

     

      Pe langa impresionantul numar de camere de luat vederi, la identificarea eventualelor probleme la lansare mai contribuie 90 de senzori de impact si un radar, urmand ca pe orbita naveta sa fie fotografiata si de sateliti-spion.

     

      Echipajul de pe Discovery va filma, la randu-i, exteriorul navetei, in vreme ce la NASA aproximativ 100 de analisti studiaza asiduu imaginile de la lansare si vor decide daca naveta a suferit sau nu avarii serioase. NASA nu se astepta sa elimine toate deseurile care, la lansare, pot sa se desprinda si sa loveasca naveta, in pofida precautiilor si masurilor de securitate.

     

      Daca Discovery a fost avariata serios, astronautii se pot refugia temporar la bordul Statiei Spatiale Internationale, de care naveta se va lega astazi, unde vor astepta sa fie salvati de alta misiune spatiala.

     

     

     



     

      Ghinion Discovery

     

      Incidentul care a luat prin surprindere intreaga lume la lansarea navetei spatiale americane Discovery ar putea da mari emotii agentiei spatiale americane NASA.

     

      La doi ani si jumatate de la accidentul navetei Columbia, lansarea navetei spatiale americane Discovery da mari emotii americanilor. Teoretic, marti, la lansare, totul s-a petrecut conform planului. Rachetele si rezervorul central s-au desprins de naveta asa cum era prevazut, Discovery plasandu-se pe orbita cu precizie. Daca nu ar fi fost un mic incident, care s-ar putea dovedi fatal, ar fi putut fi vorba despre o lansare de succes.

     

      La scurt timp de la lansare, s-a constatat ca cel putin doua fragmente s-au desprins din racheta in timpul ascensiunii. Incidentul este foarte asemanator celui care a dus la tragicul accident al navetei Columbia, care s-a aprins la reintrarea in atmosfera terestra.

     

      "Unul din fragmente, cu dimensiunea de 3,8 centimetri, pare sa provina din trenul de aterizare din fata navetei. Originea celuilalt fragment nu este cunoscuta, insa desprinderea sa nu pare sa fi afectat naveta. Originea fragmentelor desprinse si implicatiile desprinderii lor vor fi investigate in urmatoarele zile de specialisti", a declarat directorul operatiunilor de zbor de la NASA.

     

      Cei sapte astronauti de pe Discovery nu sunt insa complet neajutorati. Chiar daca naveta este distrusa in mod ireparabil de catre cele doua fragmente desprinse la lansare, specialistii de la NASA au pus la punct un plan de rezerva. Intitulat "Refugiu", planul de urgenta porneste de la premisa ca, odata defectata, naveta Discovery va fi pilotata de la distanta, din centrul de control din Huston, pentru a recadea in atmosfera, unde se va dezintegra. Pe Pamant, Atlantis, cu patru astronauti care sunt special pregatiti de mai bine de sase luni pentru aceasta eventualitate, va fi lansata de urgenta, pentru a-i recupera pe astronautii refugiati pe Statia Spatiala (SSI).

&nb
Fotografie a navetei realizata de pe Statia Spatiala Internationala cu care Discovery a reusit sa se cupleze
sp;    

      Chiar daca este bine pus la punct, planul de urgenta al americanilor nu este lipsit de pericole. Cei sapte astronauti ar trebui sa se refugieze pe SSI, unde se afla deja doi membri ai echipajului permanent al Statiei. Noua persoane vor imparti rezerva destul de mica de oxigen pentru cel putin o luna. In plus, lansarea in graba a navetei Atlantis va pune riscuri serioase astronautilor de la bord. La intoarcere, la bordul lui Atlantis se vor afla 11 astronauti.

     

      NASA este foarte sensibila in legatura cu orice avarie care ar putea afecta naveta. Naveta Columbia a fost distrusa la 1 februarie 2003, in timpul reintrarii in atmosfera, cand, prin spartura produsa la lansare de desprinderea unei bucati din izolatia rezervorului exterior, au patruns in corpul navetei gaze fierbinti.

     

     


     

      Misiunile NASA cu om la bord, suspendate pentru o perioada nedeterminata

     

      NASA a anuntat întreruperea din nou pe o perioada nedeterminata de timp a misiunilor spatiale cu om la bord în urma repetarii incidentului care a dus la tragedia navetei Columbia si la lansarea navetei Discovery - desprinderea la lansare a unei bucati mari de spuma izolatoare de pe rezervorul extern de combustibile al navetei.

     

      Totusi conform ultimelor date se pare ca de aceasta data bucata de spuma izolatoare nu a lovit corpul lui Discovery asa cum s-a întâmplat în cazul navetei Columbia. Exista însa o probabilitate mult prea mare ca în cursul lansarilor urmatoare sa se produca astfel de incidente care sa constituie o amenintare mult prea mare pentru securitatea echipajului si a misiunii pentru a fi asumata. "Pâna nu vom fi cu adevarat pregatiti nu vom mai zbura. Nu stiu când vom reveni în spatiul cosmic", a declarat presei miercuri seara Bill Parsons, unul dintre coordonatorii misiunii NASA. El si ceilalti coordonatori ai misiunii Discovery sunt de parere ca bucata de spuma izolatoare care s-a desprins nu s-a lovit de corpul navetei si astfel viata membrilor echipajului nu este nici un moment în pericol.

     

      Situatia ar fi fost însa diferita daca bucata de spuma de izolare s-ar fi desprins mai devreme în cursul lansarii, în zona unde atmosfera este mai densa, iar acceleratiile colosale necesare ridicarii de pe rampa de lansare ar fi facut ca eventualul impact dintre bucata desprinsa si corpul navetei sa fie catastrofal. Toate datele de care dispune NASA pâna în prezent demonstreaza ca naveta Discovery se poate întoarce în siguranta pe Pamânt. Spuma izolatoare are rolul de a proteja rezervorul extern al navetei de razele Soarelui, de intemperii si de actiunea altor agenti externi.

     

      Desprinderea de bucati din aceasta spuma în momentul lansarii din cauza vibratiilor extraodinar de puternice ale motoarelor constituie o problema majora pe care NASA credea ca a rezolvat-o înainte de lansarea lui Discovery. Aceasta situatie reprezinta un urias pas înapoi pentru un program spatial în cadrul caruia timp de doi ani si jumatate s-au cheltuit peste 1 miliard de dolari în încercarea de a face navetele americane, vechi de 20 de ani, sigure pentru viitoarele zboruri în spatiul extraterestru.

     

      Între timp, naveta Discovery s-a cuplat joi la Statia Spatiala Internationala (ISS) la ora prevazuta (11.18 GMT), dupa ce a evoluat pe orbita aproape 48 de ore.

Sursa :   Evenimentul Zilei / Jurnalul National / Gândul
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online