Inelele lui Saturn  -  Puroi II  -  Meduza (XII)  -  Eu sunt viu, voi sunteţi morţi !  -  Lumânărica se pregăteşte să trăiască  -  Ion cel fericit  -  Întâlnirea  -  Jocul  -  Dansând pe sârmă  -  Gândacul  -  Poetul cerşetor  -  Coconul  -  Sender: High_Orbit_God  -  Principiul alibiului  -  Luminile oraşului XXXII  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Plasa pe jăratic  -  Cum s-a născut Dumnezeu  -  Praf minune (III)  -  Turnul de calcar  -  Asura Ni, Drahan - I - Bolte de Crini  -  Avatarul  -  Marea Neagră. Iulie  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  O poveste de Crăciun  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (I) Prinţul Canalelor  -  Criminali Umanitari  -  Păsări de pradă  -  De profundis  -  Natură moartă, cu portret  -  John-486  -  Salvatorul  -  Oglinda  -  Dialog cu Ion Luca Caragiale  -  Luminile oraşului XXXIII  -  Înger în oglindă  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Meduza (III)  -  Cyborg story  -  Luminile oraşului X  -  Bumerangul lui Zeeler  -  Plastic  -  Nebunul  -  Zori  -  Virus de sticlă  -  “Virusul”  -  Vatmanul - Anton şi Marcel  -  Limoniu  -  Dumnezeul unei lumi mărunte  -  Luminile oraşului 2 (III)

Paul Muldoon şi Ciaran Carson: modalităţi de a te raporta estetic la violenţă

Paul Muldoon
  Anca Mănăilă
Paul Muldoon, Ciaran Carson – ways to deal with violence

Anca Mănăilă

Publicat Duminică, 28 Septembrie 2008, ora 13:28

Asa cum modernismul a aparut ca o necesitate a unor realitati istorice, violenta conflictului religios in Irlanda de Nord a da nastere unui nou tip de poetici. Este cazul lui Paul Muldoon si Ciaran Carson, ambii poeti irlandezi, pentru care a trai si a scrie in perioada a ceea ce se numeste “Troubles” a insemnat sa cada inevitabil sub presiunea unor intrebari de genul: “Care este relatia dintre poet si comunitate?”, “Cat de responsabil trebuie sa se simta un poet fata de aceasta comunitate si care este cea mai buna modalitate de a te relationa la evenimentele ei si, respectiv de a le transpune estetic si a le face cunoscute?”

Vizavi de astfel de probleme, Paul Muldoon adopta atitudinea poetului oarecum detasat de comunitate iar viziunea lui de a vorbi de realitatile din jurul sau ia forma aluzivului. Aluzivului la Muldoon este creat printr-o anumita nesiguranta, atat la nivel lexical cat si conceptual. La nivel lingvistic, stilul sau poate fi catalogat drept ermetic, un ermetism de tipul lui Joyce, oarecum ludic in sensul ca poetul se joaca atat cu lexicul cat si cu sintaxa. Aluzivul conceptual este realizat prin procedeul parodiei, poetul parodiind atat formele traditionale (sonetul, in cazul sau) cat si diferite figuri din mitologia irlandeza. De exemplu in Aisling, figurii feminime i se dau diferite identitati dar autorul juxtapune printre suita de zei si martiri insasi chipul Anorexiei, subminandu-le astfel viabilitate.Muldoon pare a lua in raspar pana si continutul : in poezia Meeting the British, cititorul, care se astepta la o poema a colonizarii Irlandei, este total surprins afland ca de fapt poetul ne vorbeste despre un trib de indieni.

Pe aceeasi linie se situeaza si Ciaran Carson. In eseul sau intitulat Brick (Caramida), incercand sa ajunga la originile cuvantului Belfast, el sfarseste prin a face analogia dintre ‘declinarea’ lui
      Brick/ Brack/ Brock si latinescul hic, haec, hoc. Mai mult, in Queen’s Gambit, Carson se joaca cu insasi structura poemului care este organizat dupa modelul benzilor desenate americane. Aluzivul conceptual la Carson se realizeaza prin punerea sub semnul intrebarii nu numai a dimensiunilor temporale dar chiar si a existentei divinitatii: in Bloody Hand, poetul se intreaba, amnezic, daca a fost mana lui stanga sau dreapta, daca Ulster sau chiar daca mana dreapta a lui D-zeu exista.Metafora labirintului se poate asocia poeziilor sale atat conceptual cat si structural. Pentru Carson, finalitatea incursiunii in labirint nu conteaza, ce este important este calatoria insasi. Labirintul este analogie pentru Belfast, el insusi imposibil de prins in coordonatele unei harti deorece, dupa cum poetul afirma in Turn Again, orasul este construit din strazi care nu au existat niciodata si din poduri care s-au daramat. Daca Muldoon submina viabilitatea figurilor mitice, Carson face un pas indraznet subminand insasi realitatea.

In cazul poeziei irlandeze, raportarea la realitate, la sectarianism inseamna a pasi intr-un teritoriu extrem de alunecos, tinand cont de implicatiile politice. Daca unii au ales refugiul in trecut, altii manifestul deschis, Paul Muldoon si Ciaran Carson nici nu evita realitatea dar nici nu o transforma in propaganda pentru un crez poetic, ci opteaza pentru o oarecare detasare prin estetic, punand totul sub semnul intrebarii si jucandu-se cu poezia.

Bibliografie:
      Carson, Ciaran
      Belfast Confetti. Oldcastle: The Gallery Press, 1989